julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

tikken na hard rijden (met filmpje)

ma okt 21, 2013 22:21

vanavond eens lekker donker ritje door zuidlimburg en de voerstreek gemaak, teuven, hombourg luik, sippenaken, en zo binnendoor terug. km of 60.

na een half uurtje flink wat bochtjes gereden, met af en toe toeren tal even tot 6000, viel mij op dat toen ik uitstapte om een piccie te maken, de motor beetje tikte, n seconde of 10 was het tikken weer bijna weg. darna weer ff wat bochtjes gereden en weer een piccie hoorde ik het weer, precies hetzelfde.

Het geluid hoor ik niet als ik in de auto zit, ook niet met het raam open, ik moet echt uit de auto stappen en er voor gaan staan om het te horen dus, niet zo erg als een nagelende diesel of zo, maar ik hoorde het wel.

Toen vanaf vise met een snelheidje van 160 terug, uiteinde van de uitvoeg strook nog eventjes geluisterd, toen gewoon normaal naar huis gereden, auto neergezet, toen hoorde ik niks meer, tenminste wel gewoon het lopen van de motor, maar gewoon vloeiend, olie peil was pcies goed, ik rijd 10w40?
Wel heerlijk genoten zeg, deze bak vreet bochtjes man

o ja piccie natuurlijk he

]Afbeelding
Laatst gewijzigd door julesmushu op di okt 22, 2013 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AValfa
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: vr dec 21, 2012 14:20
Locatie: Zwolle

RE: tikken na hard rijden

ma okt 21, 2013 22:56

expansie tikken van e.o.a. stuk metaal dat heet wordt?

julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

RE: tikken na hard rijden

ma okt 21, 2013 23:02

nee dat tikken hoor je normaal pas als de auto uit staat, als ik een beetje gas gaf liep het met het toerental mee omhoog. Klonk mij een beetje als een kleppie, zeker omdat het ook wegebde naar seconde of 3, tot 6 seconden

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: tikken na hard rijden

ma okt 21, 2013 23:57

Klinkt als t begin van het einde..... :-( lagerschade.....

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: tikken na hard rijden

ma okt 21, 2013 23:59

Nouja, dat kan het zijn maar hoeft natuurlijk niet :-)

Houd wel oliepeil en geluid goed in de gaten
Is het een twin spark?

julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

RE: tikken na hard rijden

di okt 22, 2013 00:07

yep, oliepeil was goed ook, meteen na aankoop, verder klinkt het blok gewoon glad, misschien overdrijf ik wel hoor. omdat ik nu uitstapte en met mijn snufferd er overheen lag :lol:

julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

RE: tikken na hard rijden

di okt 22, 2013 00:14

moet ik mischien overstappen naar 10w60? of zon bussie kleppenreiniger er in mieteren of gewoon ff niks doen, olie controleren etc,

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: tikken na hard rijden

di okt 22, 2013 00:19

Dat het olie op peil is zegt niet zoveel, als er in het verleden een keer met te weinig olie gereden is, dan rijd je de drijfstanglagers net zo hard kapot ongeacht of je de olie op max hebt. Ik spreek uit ervaring.

Verder kan het tikken van alles zijn, maar als het met toerental meeloopt dan lijkt mij dat foute boel.
Als het een klepstoter is, dan zou ik maar is de kleppendeksel eraf pakken om te kijken hoe het er daar uitziet. Aangekoekte rommel (te lang met oude olie doorrijden) wil nog wel is voor verstoppingen zorgen.
En als er veel aangekoekte troep zit, dan mag je ook gelijk de nokkenassen gaan checken op slijtage.
Drijfstanglager(s) kan ook nog, maar als die hoorbaar tikken dan blijven ze volgens mij ook tikken en is het einde krukas.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

RE: tikken na hard rijden

di okt 22, 2013 00:26

heb zelf, olie filter vervangen, olie die er uit kwam zag er goed uit, tikje is echt bovenin, dus ga ook de nokkenas versteller nakijken, en zeker de kleppendeksel er eens af nemen ja. heb wel eens een auto met lagerschade gehad, die klonk toch echt heeeeel anders, die tikte zo hard dat ik er diesel in wilde mieteren.\\

het tikken loopt wel mee met het toerental maar word dan niet harder of zo

julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

RE: tikken na hard rijden

di okt 22, 2013 10:27

ik Heb ff een clipje van koud lopen

http://www.youtube.com/watch?v=dV29I7l_rlk

en een clipje van nadat ik de motor rustig warm gereden heb, ik een kwartiertje flink doorgereden heb bochtjes uittrekken, paar keer net boven de 6000 toeren gekomen. MOet eerlijk zeggen dat ik normaal nooit zo rijd, ben meer van het doortrekken tot 4000 toeren en dan schakelen, meer vloeiend zeg maar. Daarna meteen uitgestapt en gefilmd.

http://www.youtube.com/watch?v=eb0EhTqumeo

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: tikken na hard rijden (met filmpje)

di okt 22, 2013 21:37

Van wat je van een filmpje kunt beoordelen vind ik het nog niet zo raar. Maar zoals al gezegd is het verleden van de motor erg belangrijk. Een gezonde TS motor kan veel hebben, mits warm en genoeg goede olie!
''Drive tastefully''

julesmushu
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 16, 2013 15:23
Locatie: maastricht

RE: tikken na hard rijden (met filmpje)

di okt 22, 2013 23:23

ok dan rijd ik gewoon lekker, blijf de olie checken en ach kapot gaan kan die altijd nog.

nu eerst eens dat brandende airco lampje eens doen, stekkertjes spuiteeeee

Terug naar “Algemene Technische vragen”