GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

bougie afgebroken, expert gezocht

di okt 01, 2013 16:26

Afbeelding

Bij mijn GT 3.2 is van een bougie de massa-electrode afgebroken. Bougies zijn nieuw, ca. 4 maanden geleden geplaatst. Het hele blok ligt inmiddels open en er is op het eerste gezicht geen externe oorzaak te vinden waardoor de electrode afgebroken kan zijn. Om zeker te zijn dat er sprake is van een productiefout en geen externe oorzaak zoek ik een onafhankelijk expert die kan vaststellen waarom die electrode is afgebroken. Mijn simpele beoordeling zegt dat de breuk precies over de las loopt en er dus sprake is van een slechte verbinding, maar ik had dat graag bevestigd gezien door iemand met ervaring op dit gebied. Iemand die me kan helpen hierbij?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: bougie afgebroken, expert gezocht

di okt 01, 2013 18:44

Jurgen Prinsen misschien, forumnaam "Weldtech". Die is zeer deskundig op het gebied van lastechniek. Geen idee hoe frequent hij het forum leest, stuur hem anders een PB via zoeken in de gebruikerslijst?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: bougie afgebroken, expert gezocht

di okt 01, 2013 20:34

Heb dit 1x op een 4cil gezien, kwam door detonatie.

Motor pingelt niet?, rij je op LPG?
Transaxle loos!

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: bougie afgebroken, expert gezocht

di okt 01, 2013 21:13

Op verzoek nog het hele verhaal en wat betere foto's:

Afbeelding

Vorige week donderdag is de GT door de ANWB opgepikt na een motormanagement storing uit het niets op de snelweg. Reed ca. 100 in de 6. Opeens storing op het display en een motor die op 5 pitten liep. Direct in de vrij gezet en de afrit genomen. Einde afrit liep ze weer op 6 pitten. Parkeerplaats gezocht en motor uitgelezen met de smartphone: misfire cylinder 3.Als ik nu start hoor ik een mechanische ratel met het toerental meelopen. Klinkt als een knikker in het blok. Motor loopt verder niet onregelmatig. Het leek mij en de monteur van de ANWB het beste om niet verder te rijden. De GT is uiteindelijk naar Auto Roméo gebracht en daar zijn ze direct begonnen met uitbouwen. Bij het demonteren van de bougie van de 3 cilinder bleek de massa-electrode compleet te ontbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag is het blok verder opengemaakt en was er geen verdere indicatie dat er iets in de cilinder heeft gezeten behalve de afgebroken electrode die vast zat gedrukt in de kop. De inwendige schade lijkt mee te vallen op de putten in de kop en zuiger na. De kop en zuiger gaan naar het revisiebedrijf om de deuken eruit te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik kijk naar de bougie dan blijf ik van mening dat de las spontaan heeft losgelaten, plaatjes zijn opklikbaar voor groot formaat.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: RE: bougie afgebroken, expert gezocht

di okt 01, 2013 21:21

Heb dit 1x op een 4cil gezien, kwam door detonatie.

Motor pingelt niet?, rij je op LPG?
Ja, ik rij op LPG en de bougies zijn een warmtegraad hoger genomen. Motor pingelt niet en ik zie ook geen vreemde verkleuring op de bougies.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: RE: bougie afgebroken, expert gezocht

wo okt 02, 2013 22:41

Jurgen Prinsen misschien, forumnaam "Weldtech". Die is zeer deskundig op het gebied van lastechniek. Geen idee hoe frequent hij het forum leest, stuur hem anders een PB via zoeken in de gebruikerslijst?
Bedankt, ik heb hem een PB gestuurd. Mailadres is niet langer in gebruik.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: bougie afgebroken, expert gezocht

za okt 05, 2013 12:39

Kan een productie-fout zijn, maar voor het zelfde geld is die bougie, hetzij mét danwel zónder verpakking, op de grond gestuiterd vóór montage... óf beetje ruw behandeld tijdens bijv. elektrode-afstand afstellen, who knows?.. Niet dat het dán al gelijk afbreekt, maar ik kan me wel iets indenken dat het punt waar de elektrode is afgebroken als gevolg van mechanische stress werd verzwakt, en vervolgens door thermische stress afbrak.. Als ik de foto's zie van de bougie moet ik denken aan een breuk die je bijv. in aluminium of een ander bros metaal kunt zien. Zaag maar eens een simpel M6-boutje voor 3/4 door, en breek hem dan doormidden, dan zie je zo'n zelfde soort breuklijn... (mijns inziens dan...) Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: bougie afgebroken, expert gezocht

za okt 05, 2013 12:47

Ohw ja, en de warmtegraad van een bougie zegt niet zo veel over de vorm/afmetingen van de massa-elektrode, maar vooral over de lengte van de isolator-neus van de centrale elektrode... Wel een kl%^&*te-schade trouwens, zo te zien heeft het afgebroken stukje klem gezeten in de ''squish-area'', het gedeelte tussen zuiger en kop waar de speling minimaal is.. Nieuwe zuiger en kop zeker?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: bougie afgebroken, expert gezocht

di okt 08, 2013 21:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kop en zuiger zijn inmiddels terug.

Afbeelding

klikbaar voor groot

Morgen deze eens wegbrengen voor inspectie.

Terug naar “Algemene Technische vragen”