Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

lage oliedruk gtv6 bij warme motor

wo jul 31, 2013 10:07

Beste lotgenoten :wink: ..Ik heb de laatste tijd een probleem van een (veel) te lage oliedruk..De olie druk valt weg naar 0 bar bij een warme stationair draaiende motor. Bij een koude motor staat de druk stationair op 8 bar....

bij het op toeren komen van de (warme) motor komt de druk ook weer terug..zo richting de 4 bar.. De auto begint soms ook te stotteren en te stoten vanuit zijn 1 ste versnelling..ook alleen bij en warme motor..iets zegt me dat dit komt omdat de smering nagenoeg weg is??

Nu is de vraag...wordt de olie te warm?? (loopt de auto te rijk of te arm??) of vermoeden jullie wat anders??, bij een koude motor is het probleem er immers niet?? het is een 10w50?? ook het olie verbruik neemt toe bij een lage oliedruk!! Aan de olie druk meter twijfel ik niet...die is wel oke!

Misschien weten jullie een eventueele vermoedelijke oorzaak??...grtzz martijn

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: lage oliedruk gtv6 bij warme motor

wo jul 31, 2013 11:04

Plaats eerst eens een nieuwe oliedruksensor op je blok, die dingen gaan na verloop van tijd steeds minder werken namelijk waardoor de oliedrukmeter onjuiste waarden aangeeft. Mocht er dan nog steeds sprake zijn van te weinig oliedruk zou je versleten drijfstang- en/of hoofdlagers hebben. Overigens is de druk bij warme motor stationair ook niet hoog hoor, moet minimaal 0,5 bar zijn.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: lage oliedruk gtv6 bij warme motor

wo jul 31, 2013 12:28

Of meet met een losse BETROUWBARE oliedruk meter eens de drukken ipv je blind te staren op zo'n Italiaans :roll: metertje in je dash van minstens 28jaar oud. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: lage oliedruk gtv6 bij warme motor

wo jul 31, 2013 16:12

Dan ga ik eerst nog even meten met een goede druk meter...direct op het blok! ik zal even terug komen op de gemeten waarden!! bedankt voor de input!!

gr martijn

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: lage oliedruk gtv6 bij warme motor

do aug 01, 2013 20:36

Hoi,

Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar vervang je oliefilter eerst even, dat kan zonder alle olie eerst af te tappen.
Had ook oliedruk problemen met mijn 164 24v en dat kwam uiteindelijk door een verstopt oliefilter.

Zie http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... ost1247539

Groet
Michel

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: lage oliedruk gtv6 bij warme motor

ma aug 05, 2013 00:38

Auto gaat binnenkort voor de apk....dan laat ik de olie en het filter verwisselen!...wie weet... :wink:

gr martijn

Terug naar “Algemene Technische vragen”