Pagina 1 van 2

AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: ma jul 29, 2013 17:04
door Jacco.vd.Zaag
Hallo,

Ik heb, zoals jullie misschien wel gelezen hebben, een Alfa 75 gekocht vorige week. Een grijze 2.0 Twin Spark.
Nu ben ik de auto beetje bij beetje aan het demonteren, de auto zag er bij aankoop niet 'showroomwaardig' uit om het netjes te houden, ze vindt het niet leuk als ik het hardop zeg :lol:

Maar, tot onze grote verbazing, onderhuids, het valt allemaal wel. Ze heeft een buts achter, en een buts in de neus, maar verder mankeert er vrij weinig aan.
Niet veel doorgeroeste plekken, 1 of 2 geloof ik, Niks zit vast, alles gaat lekker, motor loopt goed.
Al met al, weinig reden tot klagen.

Maar dan nu. Ik ben nu bezig, om in eerste instantie, de voorophanging van de auto te demonteren. Omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden heb ik er even een foto bijgedaan, voor de beeldvorming.
Ik ben zover, dat ik aan de bestuurderskant, alleen nog maar de torsiestang moet weghalen, dan zit alles los. Demper is al weg, remmerij is al weg (remklauw hangt er nog wel). Alles komt wel in 1 grote klont eraf, want de rubbers, uniballs en bussen zitten er allemaal nog in. Kan op de werkbank ook wel.
Op de passagierskant moet ik dit allemaal nog doen, enige wat ik daar irritant vondt, is de bout uit de bovenste draagarm halen in het chassis, eigenlijk moet de motor er maar uit, kan ik er een stuk beter bij.

Mijn vraag, zijn er tips en tricks, voor het verwijderen van de torsiestangen? Heb al gehoord, dat je een M10 bout, in de stang moet draaien, en dan hard moet meppen, maar dat heeft bij mij nog geen hulp geboden. Geeft geen krimp.
Vallen de torsiestang en de onderste draagarm los van elkaar te verwijderen? Moet toch de bussen en dergelijke vervangen. Kan ik alles mooi meepakken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!


PS1: Als het niet anders gaat, kan ik ook de onderste draagarm eraf trekken, en alleen de torsiestang laten zitten?
PS2: Zal zo snel mogelijk een topicje opgooien in Projecten, want dat is het toch :)
Afbeelding

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: ma jul 29, 2013 18:04
door Matteomeubel
Begin maar zeker met de aanschaf van dit handboek.
Ophanging voor alfetta, gtv, giulietta alfa75 en alfa 90 is eigenlijk identiek.

Is er ook in een Nederlandse vertaling, van kluwer.

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 13:46
door Jan M

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 14:26
door Jacco.vd.Zaag
Dank voor de antwoorden. Die manuals heb ik er al bij. Die helpen me ook een aardig stuk opweg, alleen vroeg me af, of jullie nog tips en tricks hadden?

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 16:48
door Jan M
Hoi Jacco,
Vooral veel geduld :D met een ratel kan je maar een klein slagje maken.
Probleem komt pas als de bout in de bus vast zit.
Succes.

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 16:55
door Jacco.vd.Zaag
Probleem is dus, de bout zit in de bus vast. Heb ik net geconstateerd, na een middagje slaan.

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 17:10
door Jan M
En de moer zit naar achteren gericht he, geen ruimte om te slaan.
Heb het 2x bij een TS gedaan en 1x bij een V6. Daar was toen de motor uit anders kan je er echt niet bij.
Eigenlijk hebben we het gelijk gedaan toen de motor er uit was :idea:
Heel veel WD40 en in laten trekken?

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 17:12
door Jacco.vd.Zaag
Ja klopt, je komt er alleen met een ratel bij. Zag al dat ie in de bus vastzat, als ik draaide, wrong het rubber mee en zag je de bus meedraaien.
Ik heb de injectie en de inlaat eraf gehaald, nu kan ik er wel een stuk makkelijker bij. Mooiste is inderdaad het blok eruit.

Heb al heeel veel WD40 gebruikt, andere kruipolie, van alles! Maar kan het altijd nog een keer inspuiten, en flink meppen!

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 17:25
door juultje
De torsiestang is m10 fijn draad en je moet hem er naar achter uittrekken. Let op dat je de schokdempers al loshaalt en ook de fuseekogel want hij staat waarschijnlijk nog flink onder spanning.

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 17:40
door Jacco.vd.Zaag
Ja precies, dat wordt mijn volgende stap. Prio is eerst om die bout uit de bovenste draagarm zien te krijgen. Of zal ik zeggen, bus.. :lol:

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: di jul 30, 2013 19:55
door B-lex
Laat ook even de wd40 goed intrekken op je torsiestangen..elke dag even goed insoppen doet wonderen!

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: wo jul 31, 2013 12:38
door Jacco.vd.Zaag
Ja precies. Heb nu nog steeds dat de bus en de bout muurvast zitten, net een getrouwd stel.. Zo nog maar een WD40 badje geven!

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: wo jul 31, 2013 20:10
door wouter75
wat altijd goed werkt bij torsie die vast zitten:

2 bouten van de onderste draagarm los schroeven zodat de draagarm net kan bewegen.
dan de torsie met bout en moer in de torsie draaien, de moer gebruik je om aan de torsie onder spanning te zetten en dan de voorste draagarm naar voren slaan net langs de torsie.
op deze manier maak je gebruik van trekspanning en impuls.

succes

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: do aug 01, 2013 16:47
door Jacco.vd.Zaag
Alles is eraf! Enige wat nog zit (nog steeds) zijn de torsiestaven, maar die laat ik ook lekker zitten. Nu is het kwestie, van alle bussen en rubbers eruit meppen, en alle fusee's!

RE: AR75: Verwijderen van de voorste ophanging

Geplaatst: do aug 01, 2013 18:54
door Zaagauto
En dan nog maar eens herhalen... WD40 is GEEN kruipolie maar een smeermiddel / vochtwerend middel...

Gebruik iets als IMAL....