Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

Mito stuurgedrag OPGELOST!

di jul 23, 2013 20:05

ebbr schreef in een ander draadje:
Con's: Elektronische besturing te licht naar mijn smaak, en rechtuit-karakterestiek wat nerveus: Hebben veel/alle nwe. auto's overigens of wel stabiel maar willen ze de bocht niet om als VW's en Audi's (onderstuur)
Sind 1 maand zijn wij de trotse eigenaar van een Mito JTDm.
We zijn er een weekje mee naar Schotland geweest, een heerlijke auto die machtig stuurt, op de binnenwegen.
Alleen op de hoofdwegen vertoont hij een wazig stuurgedrag, alsof de je eerst het stuur een aantal graden moet draaien en daarna de wielen pas in de juiste richting meegaan.
Is er al 2x voor bij de garage teruggeweest, hebben de stuurbekrachtiging aangepast.
Nu lijkt het minder erg omdat de bekrachtiging minder is, maar het wazige is er nog steeds. Niet fijn om te rijden.
Herkent iemand dit en wat er aan gedaan kan worden?
Laatst gewijzigd door Jan M op do okt 03, 2013 08:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Mito stuurgedrag

wo jul 24, 2013 15:58

Ja diegene die je ge-quote hebt dus :wink:

Al is mijn beschrijving juist andersom. Op hoge snelheden levert een tikje aan het stuur juist meteen reactie (te veel ook in D). Dit is niet zo te doseren als een ouderwetse stuurstang met feedback: vandaar dat ik rijden met 225km/u (want ja dat haalt 'ie: moet hij dan ook veilig kunnen) levensgevaarlijk vind en soms de controle totaal verlies.

-Op winterbanden is het nog erger al vanaf de 160.

Bij mij ook alles uitgelijnt: nieuwe stabs-stangetjes voor, andere banden van Pirelli's naar Dunlop sport (wel beter), maar nog steeds zoekerig. (zo omschrijf ik het). Testritten in andere MiTo's of Giulietta's leveren bij mij hetzelfde gevoel op overigens....
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
frankie
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: do okt 16, 2008 10:12
Locatie: Alphen a/d Rijn

RE: Mito stuurgedrag

wo jul 24, 2013 16:33

Altijd lastig die electronische stuurbekrachtiging, toch een beetje onnatuurlijk gevoel...Ik vind het persoonlijk trouwens in de Giulietta alweer een stuk beter dan in een Mito.
Nu: Giulietta QV
Gehad: 33 1.7 IE, 33 16v, 145 QV, 147 JTD, 156 2.4 JTD, 147 GTA, 156 V6

www.clubalfaromeo.nl

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Mito stuurgedrag

wo jul 24, 2013 19:56

@ebbr,
Bij ons is het net andersom, op lage snelheid stuurt hij echt strak. Een rotonde is geen probleem.
Maar bij snelheden van 100 tot 110 op de cruisecontrol ben je bezig de auto tussen de witte lijnen te houden.
130 is helemaal niet prettig rijden.

@frankie
Heb 1x in een Giulietta gereden maar op legere snelheid. Is niet te vergelijken.

Iemand een suggestie?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Mito stuurgedrag

wo jul 24, 2013 20:07

Volgens mij gewoon de karakteristiek van elektronische stuurbekrachtiging die je omschrijft.

Mijn ma heeft een Fiat Punto uit 2002 gehad met elektrische stuurbekrachtiging, heb ik destijds regelmatig lange afstanden hele stukken constant 140-170 km/h mee gereden door verschillende weersomstandigheden. Kan ik me ook herrineren dat het sturen stukken gevoeliger was, maar dat was ook een kwestie van wennen.
Ik reed zelf destijds een autootje zonder stuurbekrachtiging, dus dan merk je echt gelijk een wereld van verschil. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Mito stuurgedrag

wo jul 24, 2013 21:11

We hebben een Lancia Ypsilon (2005) die min of meer hetzelfde onderstel heeft inclusief de elektrische stuurbekrachtiging. Wat me daarbij opvalt is het volgende:
- bij lage snelheid sterke bekrachtiging (ook zonder City stand)
- eenmaal op snelheid (ca > 40 km/h) neemt de bekrachtiging merkbaar af.
- op hogere snelheid merk je vertraging tussen stuurbeweging en sturen van de auto.

Ik denk dat dat laatste met een sportieve brede band al snel leidt tot overcorrigeren met het genoemde effect. Als de auto gewoon netjes rechtuit rijdt is het misschien verstandig het stuur losjes vast te houden, laat de auto zelf de rechte lijn bepalen. Bij dit soort auto's is het bijna onvermijdelijk dat ze nogal gevoelig zijn voor spoorvorming. Ook dan niet proberen te corrigeren, maar laat de auto het spoor volgen of ga net uit het midden van de weg rijden.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Mito stuurgedrag

do jul 25, 2013 15:15

Beste meedenkers,
Vandaag weer bij de dealer geweest
De werkplaatschef is met vakantie en hij is de man met verstand van elektronica, want dat zal het probleem waarschijnlijk zijn.

@Rainier155 @Rob75
Bij ons juist minder (niet) gevoelig. Het midden heeft een brede band waarin er helemaal niets gebeurt.

Na de vakantie houd ik je weer op de hoogte van de vorderingen.

Groeten,
Jan.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Mito stuurgedrag

vr jul 26, 2013 20:35

En als dat verholpen is reageert hij weer als de mijne, das dus ook niks :lol:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
8cken
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 04, 2012 18:55
Locatie: Dilbeek

RE: Mito stuurgedrag

za jul 27, 2013 16:25

Welke velg maat heb je steken? Heb ook een mito. Een mito is een wagen die altijd aandacht vraagt
. Het heeft een sportief karakter, ik moest er ook aan wennen int begin. Soms nog altijd. Maar de velg maat doet veel. 17"is de maximum voor een ideaal weg gedrag.
alfa romeo is het hart van de auto's

vroeger alfa 147 1.6 ts 120 pk
Vroeger mito 1.4 tb multiair 135 pk
Nu giulietta 1.4tb 120 pk 2016

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Mito stuurgedrag

ma jul 29, 2013 10:39

Geen idee wat Jan heeft. Ik rij elk geval op 17" waarbij gedrag al iets beter was door van Pirelli's PZero af te stappen en naar Dunlop's SP Sport te gaan.
-Heb ook een 105PK met 16" staal en wieldoppen gereden poosje, omdat de MiTo ander baklagers kreeg : maakt niets uit nog steeds dat onzere gevoel bij hogere snelheden.

Maar ook eens met Jan, op B-wegen en landweggetjes is het weggedrag fenomenaal...het lijkt dus echt een compromieloze auto waarvan je moet houden. Ik heb ook een haatliefde relatie met mijn TB :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Mito stuurgedrag

ma jul 29, 2013 17:33

ebbr :oops: 8cken :oops:
Is een Mito JTDm met 88pk met 215/45x17" op voorspraak van de dealer Bridgestone Turanza.
Deze heb ik ook onder de 75 en daar doen ze het goed.
De jongste zoon zegt dat hij stuurt als een playstation. Ik kan daar niet over meepraten, dat was meer zijn speeltje.

Zelf ben ik ook nog verder aan het zoeken geweest en merkte het volgende:
Als de auto stilstaat met contact uit kan ik het stuur 3cm links en rechts bewegen zonder dat de wielen meesturen.
Zet ik het contact aan, is er een koppeling tussen stuur en wielen, ze sturen mee met het stuur.
Ik vermoed bijvoorbeeld dat boven een bepaalde snelheid deze koppeling vervalt.
Dat is namelijk wat ik voel als ik in een rechte lijn op de rijksweg rijd met constante snelheid,
dat ik het stuur eerst een een paar graden moet draaien voordat de wielen meesturen.
En gelukkig ben ik niet de enige die het voelt.
Afbeelding
De chromen ringen rond de lampen voor en achter worden nog vervangen door titaniumkleurige, gelijk aan die van de velgen.
(en ook nog een Squadra schip, maar eerst het stuurgedrag maar)

Gebruikersavatar
8cken
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 04, 2012 18:55
Locatie: Dilbeek

RE: Mito stuurgedrag

di jul 30, 2013 15:40

Dan is er toch iets goed fout. Heb al een jaar en een half mijn mito. 1.4 135 Pk en stuurgevoel is goed. Je mag wel niet vergeten dat het een lichte wagen is en dan de ophanging een doorsnee ophanging is. Gewone mcpherson. Niet te vergelijken met de dubbele wishbones van de gt, 147.enzovoort. Heeft er veel 'mee te maken ! Kom er elke dag mee in contact. Garagist :D
alfa romeo is het hart van de auto's

vroeger alfa 147 1.6 ts 120 pk
Vroeger mito 1.4 tb multiair 135 pk
Nu giulietta 1.4tb 120 pk 2016

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Mito stuurgedrag

di jul 30, 2013 17:16

Het hoeft niet perse iets elektrisch te zijn hoor! Wij hebben een Alfa Romeo 159 3.2 station. Die had ook de vertraging in de besturing. Als je dan over een versmalde weg reed, bij werkzaamheden was het vooral lastig.
Je bleef maar stuurcorrecties geven. Auto ook 3x bij de garage geweest en het werd maar niet beter. Uiteindelijk hebben de monteurs verder gekeken dan de elektronica.

En het hele gebeuren werd veroorzaakt door een bout die niet helemaal vast zat, in het stuurhuis. Dus misschien moet je tegen de garage zeggen dat ze ook eens het mechanische gedeelte even nalopen.

Succes in ieder geval!! :wink:
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Mito stuurgedrag

di jul 30, 2013 19:11

Edwin alfa,
Ga dit zeker meenemen.

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Mito stuurgedrag voorlopig opgelost!

vr sep 06, 2013 15:23

De Mito is afgelopen dinsdag bij de garage geweest en in overleg zijn er standaard maat banden op smalle (onooglijke) velgen onder gezet.
Rijdt nu heel erg goed. Afgesproken dat we er nog een 2-3 weken mee blijven rijden en dan wordt er voor een definitieve oplossing gekeken.
Voorlopig dus een positief bericht.
Squadra zit er ook in, verbetering is vooral voelbaar op lage toeren. De motor vond het voorheen niet leuk als je onder de 1500t/min kwam.
Nu kan je rustig zakken tot 1000t/min waarna de motor weer goed oppakt. Ook eenverbetering dus.

Terug naar “Algemene Technische vragen”