Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 218
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 12:54

http://www.youtube.com/watch?v=UckOmi88VZU&sns=em

Heeft iemand ervaring met zo'n valve-control?
Vind het wel een leuke gimmick maar het geluid is toch weinig indrukwekkend.
Kan komen omdat de motor onbelast op toeren wordt gebracht, op de weg klinkt het allicht wat voller.
Iemand bekend met de verdere set-up van de uitlaat van de SZ in het filmpje, kat/middendemper nog aanwezig?
Mijne heeft spaghetti-spruitstukken, geen kat en een EPS einddemper. Alleen de originele middendemper zit er nog onder, overweging is om die te vervangen door een rechte pijp :roll:
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 13:17

Is de auto van Gerrit Mobach volgens mij, forumlid hier.

Ik ben niet helemaal mee wat de bedoeling is van die klep? Een bypass voor meer/ minder geluid?

Heb onder mijn sz de standaard setup, waarbij de kat en middendemper vervangen zijn door een rechte pijp (aangepaste demperloze 75 turbo buis).
Klinkt wat voller dan standaard maar niet voerdreven hard of schel. Op constant toerental is t gewoon een diepe brom ver op de achtergrond, dus zonder storend te zijn op lange trips. Bij doorhalen in toeren klinkt ie wat bruter waarbij rond 4000 rpm er een mooie huil vrijkomt, een Busso waardig zeg maar.. :lol:

Als t goed is heb ik er een inboard filmpje van ergens, zal eens ff zoeken.

Edit; stukje footage gevonden: http://tinypic.com/r/24fiwb5/7 (ja dat koppelingspedaal piept, tis net een 75. :lol: )


Grtz,fRank

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 218
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

RE: SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 13:31

Het idee is, dat de klep een by-pass opent of sluit. Daarmee omzeil je dan de (midden-)demper voor meer geluid. Je bedient de klep ergens vanaf het dashboard, elektrisch naar ik aanneem.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 14:25

Ah een beetje als bij de 8C dus?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 218
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

RE: SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 15:38

Ja zoiets...filmpje klinkt goed, zonder klep.. :D
Koppelingspedaal piept bij mij ook, soms wel soms niet. Het helpt (voor heel even) om het asje/splitpennetje geval waarmee de pedaalarm vast zit, met je vingers een kwartslag te verdraaien.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 19:53

Ja zoiets...filmpje klinkt goed, zonder klep.. :D
Koppelingspedaal piept bij mij ook, soms wel soms niet. Het helpt (voor heel even) om het asje/splitpennetje geval waarmee de pedaalarm vast zit, met je vingers een kwartslag te verdraaien.
Door de jaren heen gewend geraakt want zowat alle 75's deden het ook... :lol: had de indruk dat het bij vochtige weercondities eerder optrad trouwens.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: SZ met uitlaatklep

zo jun 23, 2013 20:28

op het filmpje zie je uit beide uitlaat monden rook komen dus gaat er nog steeds een deel door de originele uitlaat
je hebt meer effect als het een vlinder klep is die de gewone uitlaat buiten spel zet en alles opent naar onder de auto
maar ik weet wel dat ik er dan niet meer in wil zitten
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: SZ met uitlaatklep

ma jun 24, 2013 11:32

Wordt zeer vaak bij vrachtwagens toegpast. Gewoon een T-stuk met klep ering, pneumatisch of elektrisch bediend.
Door de klep te verzetten laat je de uitlaatgassen om de dempers heen lopen. Kan je bv een demperloze buis bijleggen tot aan het sierstuk ofzo.
Op een vrachtwagen heb je natuurlijk wat meer plek om dat allemaal weg te moffelen :wink:

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 218
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

RE: SZ met uitlaatklep

ma jun 24, 2013 18:04

Hmmmmm...een vrachtwagenoplossing op een SZ, die ook al is uitgerust met het koppelingspedaal van een antieke tractor...dat gaan we maar niet doen dan :roll:
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: SZ met uitlaatklep

di jun 25, 2013 18:01

Dacht het eerlijk gezegd ook :wink:

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

RE: SZ met uitlaatklep

di mei 13, 2014 10:47

Kom zojuist dit topic tegen. Het betreft mijn SZ. Ik liep al een poosje met de gedachte om een klep te gebruiken. Ik heb al wat auto's die minder dempers hebben dan normaal dus bij de SZ wilde ik eigenlijk een origineel geluid zien te handhaven voor de lange stukken op de snelweg. Ja we worden een dagje ouder.... Bij EPS heeft men de schakeling niet goed gemaakt, heb ik thuis zelf in orde gemaakt. Ik heb ze nog een mail gestuurd maar kreeg er geen reactie op. De uitlaat, montage en het laswerk is prima vakwerk, maar dat mag ook wel voor de Eur 1.900,-
In het begin was ik niet zo onder de indruk van het geluid maar tijdens de BLR naar Italie bleek het toch de oplossing te zijn die ik zocht. De RVS pijpen en dempers worden vuil en de auto gaat dan vanzelf al meer geluid maken.
Wat ik jammer vond is dat EPS geen achter demper had waar ook een bijpas door kon.
Dus als je en relaxed en met een mooie busso brom wilt rijden is dit wel een goed alternatief. Ik heb nog geen gelijke gezien op andere (vergelijkbare) Alfa's.

Heb je inmiddels al iets anders gemaakt?

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

RE: SZ met uitlaatklep

di mei 13, 2014 10:52

Wat mij nog te binnen schiet is dat bij de originele (Alfa) uitlaat de tunnel bij de pook loeiheet werd. Zeker in het warme zuiden is dit erg irritant. Met de nieuwe RVS uitlaat is dit (bijna) weg. Moet gezegd dat ik extra hitteschilden heb gemaakt.

Nog een argument erbij om een RVS demper te monteren.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: SZ met uitlaatklep

di mei 13, 2014 12:13

Gerrit, die hitte kwam bij mij van de katalysator. Deze is na de Centennial trip verwijderd (evenals de middendemper :twisted: ) en vervangen door een iets aangepaste demperloze pijp van een 75 turbo. Geluid is zeker niet té maar wel lekker aanwezig bij accelereren. De stralingswarmte in de auto is volledig verdwenen.
*hoewel ik sindsdien geen trip meer gedaan heb over bergpassen in +35 C trouwens... :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: RE: SZ met uitlaatklep

di mei 13, 2014 15:12

Gerrit, die hitte kwam bij mij van de katalysator. Deze is na de Centennial trip verwijderd (evenals de middendemper :twisted: ) en vervangen door een iets aangepaste demperloze pijp van een 75 turbo. Geluid is zeker niet té maar wel lekker aanwezig bij accelereren. De stralingswarmte in de auto is volledig verdwenen.
*hoewel ik sindsdien geen trip meer gedaan heb over bergpassen in +35 C trouwens... :lol:

Grtz,fRank
Ik kan mij voorstellen dat het 'koeler' wordt zonder cart. Wat heb je met de Lamda gedaan? Minder heet geeft de lambda ook door aan de ECU, meer brandstof etc. etc.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: SZ met uitlaatklep

di mei 13, 2014 23:39

Gerrit, die hitte kwam bij mij van de katalysator. Deze is na de Centennial trip verwijderd (evenals de middendemper :twisted: ) en vervangen door een iets aangepaste demperloze pijp van een 75 turbo. Geluid is zeker niet té maar wel lekker aanwezig bij accelereren. De stralingswarmte in de auto is volledig verdwenen.
*hoewel ik sindsdien geen trip meer gedaan heb over bergpassen in +35 C trouwens... :lol:

Grtz,fRank
Ik kan mij voorstellen dat het 'koeler' wordt zonder cart. Wat heb je met de Lamda gedaan? Minder heet geeft de lambda ook door aan de ECU, meer brandstof etc. etc.
Lambda sonde is gewoon blijven zitten. Zit int deel vóór de kat. Ohne probleme dus zoals de Italianen dat zo mooi kunnen zeggen... :lol:

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”