Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 10:41

Ik wil op mijn JZ een Facet Silvertop brandstofpomp gaan monteren. Op dit moment heb ik nog de orginele mechanische brandstofpomp erop zitten. Wat is de beste locatie voor de brandstofpomp net achter de tank of in de motorruimte?

Hoe kan ik eea het beste elektrisch aanluiten? Ik heb begrepen dat dit zou kunnen met een inductierelais die gekoppelt is aan de bombine, zodat de pomp uitschakeld wanneer de motor afslaat. Ik ben nogal een leek op elektra gebied.......zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet aansluiten? Is hiervoor misschien een schema beschikbaar?
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 11:17

Ik wil op mijn JZ een Facet Silvertop brandstofpomp gaan monteren. Op dit moment heb ik nog de orginele mechanische brandstofpomp erop zitten. Wat is de beste locatie voor de brandstofpomp net achter de tank of in de motorruimte?

Hoe kan ik eea het beste elektrisch aanluiten? Ik heb begrepen dat dit zou kunnen met een inductierelais die gekoppelt is aan de bombine, zodat de pomp uitschakeld wanneer de motor afslaat. Ik ben nogal een leek op elektra gebied.......zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet aansluiten? Is hiervoor misschien een schema beschikbaar?
Het liefst het dichts in de buurt van de benzinetank, bij voorkeur lager maar bij mijn spider had ik heb in de kofferbak net boven de tank geplaatst en dat gaf geen problemen.
Inderdaad wel aansluiten met een inductierelais zodat de pomp stopt wanneer de motor niet draait:
LPG relais

Heb het zo niet bij de hand maar er moet ergens een schema rondzwerven op het forum dacht ik.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 14:08

Red Top's duwen méér druk dan je carbs/vlotters weten te waarderen, moet je er ook een brandstofdruk regelaar tussen zetten !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 14:13

Red Top's duwen méér druk dan je carbs/vlotters weten te waarderen, moet je er ook een brandstofdruk regelaar tussen zetten !
Silvertop heeft dacht ik een lagere druk en volgens mij hebben de meeste alfa's zo'n filterking filter/regelaar. Zou genoeg moeten zijn om de druk netjes te houden.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 15:22

Silvertop heeft inderdaad een lagere druk dan de Redtop. De Silvertop is voor motoren met carbs tot 200 pk, de Redtop kan nog meer aan................maar dat heb ik (voorlopig) niet nodig.

Dat klopt standaard zit er al een brandstofdrukregelaar in het benzinefilterhuis, dus dat moet volgens mij goed komen.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 20:01

Vraagje: Waarom?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 21:56

Ik heb bij mijn Zagato een plekje voor de benzinepomp gevonden in de ruimte tussen de tank en het binnenscherm. Hier hangt ie zo laag mogelijk en toch beschermd tegen de elementen.
Alleen lastig als je de pomp wil (de)monteren want dan moet je de tank demonteren (en ook de bumper).
Vraagje: Waarom?
Misschien omdat hij, net als ik, het zat is om een accu te moeten leeg starten als de auto een paar weken stil gestaan heeft.

rafael
Member
Member
Berichten: 166
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

Re: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 22:33

Ik wil op mijn JZ een Facet Silvertop brandstofpomp gaan monteren. Op dit moment heb ik nog de orginele mechanische brandstofpomp erop zitten. Wat is de beste locatie voor de brandstofpomp net achter de tank of in de motorruimte?

Hoe kan ik eea het beste elektrisch aanluiten? Ik heb begrepen dat dit zou kunnen met een inductierelais die gekoppelt is aan de bombine, zodat de pomp uitschakeld wanneer de motor afslaat. Ik ben nogal een leek op elektra gebied.......zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet aansluiten? Is hiervoor misschien een schema beschikbaar?
Het liefst het dichts in de buurt van de benzinetank, bij voorkeur lager maar bij mijn spider had ik heb in de kofferbak net boven de tank geplaatst en dat gaf geen problemen.
Inderdaad wel aansluiten met een inductierelais zodat de pomp stopt wanneer de motor niet draait:
LPG relais

Heb het zo niet bij de hand maar er moet ergens een schema rondzwerven op het forum dacht ik.
Inderdaad met een relais, zodat ie niet doorpompt als de motor stopt bij een aanrijding. Alternatief is om de pomp in serie te zetten met de mechanische pomp, en dan via een drukknoop te bedienen. Dat doe je dan alleen als de auto lang heeft stilgestaan om de carbs vol te pompen. Vervolgens start en rijd je gewoon met de gewone brandstofpomp.

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

wo jun 19, 2013 23:57

Het 'waarom' is inderdaad omdat ik erg genoeg van heb om continue met startaccu's en startkabels in de weer te zijn...... De auto staat in een parkeerkelder waar ik geen mogelijkheid heb voor een druppellader of acculader. Dus vaak is de accu niet meer helemaal top en net op het moment dat hij bijna aanslaat....accu leeg :evil:

Bedankt voor de tip Don! Dus je hebt hem aan de passagierszijde naast de tank geplaatst? Heb jij een 1600 of een 1300? Waar heb je de elektra vandaan gepakt?

Mechanische pomp in serie zetten heb ik ook over gedacht, maar het toch besloten om de mechanische pomp te verwijderen (heeft ook lekkage).
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

do jun 20, 2013 06:45

Eenwegventieltje doet wonderen... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

do jun 20, 2013 08:17

Of gewoon een versnietlekkendennietverdroogdporobleemloossuperbetrouwbaarpompje. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

do jun 20, 2013 16:19

Of gewoon een versnietlekkendennietverdroogdporobleemloossuperbetrouwbaarpompje. :wink:
Kan uit ervaring melden dat dat ook niet werkt als de auto meerdere weken stil staat, de carburateurs dampen uiteindelijk gewoon leeg. Ik dacht het ook op te lossen met een nieuw pompje. Start inderdaad beter na een week stilstand, maar na een maand moet je toch echt heel lang door starten.

[beetje topic kaping, maar ik neem aan dat Zagato1979 ongeveer dezelfde vragen zal hebben]

Eigenlijk zou ik voor die gevallen een hand opvoerpompje willen hebben. Die zie je wel eens op diesels en ook heb ik wel eens een mechanische brandstofpomp met externe handbediening gezien (2CV? kever?). Maar iets passends voor de bertone heb ik nog niet gevonden. Iemand wel?

Maar de elektrische pomp in serie met de mechanische kan dus gewoon? alleen aan te raden als starthulp of mag hij ook permanent aan (met gas relais)?
En als je besluit de mechnische pomp te laten vervallen, mag hij op het blok blijven of moet hij er af? Indien er af, dan moet er natuurlijk iets op het gat, waar te verkrijgen?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

do jun 20, 2013 17:12

Als je pomp verwijderd kun je hiervoor een metalen afdekplaatje monteren. Alfaholics heeft hiervoor wel wat op voorraad:
Afbeelding

Ik ga zelf zoiets fabriceren, ziet er niet heel spannend uit.
Alfa Romeo - 1300 Junior Zagato 1972
Lancia Delta integrale Evo 1 1990

Historie:
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1990 - Geel
Alfa Romeo 33 1.7 16v - 1994 - Zwart Metallic
Alfa Romeo 75 3.0 QV - 1992 - Rood
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v - 1998 - Azzuro Nuvola

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

do jun 20, 2013 23:52

Dus je hebt hem aan de passagierszijde naast de tank geplaatst? Heb jij een 1600 of een 1300? Waar heb je de elektra vandaan gepakt?
De pomp zit rechts, ik heb een 1300. Ik zal eens zoeken of ik daar een foto van van de opstelling heb.
Ik heb een nieuwe draad getrokken rechtstreeks van de dynamo als voeding voor het relais en vanaf het relais loopt deze draad naar de pomp. Voor alle zekerheid is deze draad voorzien van een zwevende zekering
Maar de elektrische pomp in serie met de mechanische kan dus gewoon?
Alles kan maar persoonlijk vind ik dat een beetje overdreven je gebruikt toch ook geen broekriem + bretels?
Een elektrische pomp die in de zuigleiding van de mechanische pomp is gemonteerd zal de benzine door de mechanische pomp drukken en die laatste doet dan niets.
En wanneer de elektrische pomp zou weigeren (om welke reden dan ook) dan veroorzaakt deze een extra zuigweerstand voor de mechanische pomp met grote kans dat die dan geen benzine kan aanzuigen.
Maak een keus, mechanisch of elektrisch (we zitten toch niet in de politiek met al die halfzachte compromissen) desnoods, als je geen vertrouwen in de kwaliteit/levensduur van een elektrische pomp, monteer je een dubbele pomp zoals de GTA's het hadden.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

vr jun 21, 2013 00:19

Of een omloopleiding om de electrische pomp heen met een terugslagklepje.
Drukknop om systeem te vullen en daarna gewoon met mechanische pomp rijden.
Ziet alles er nog origineel uit ook.
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”