dylanvdj
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do okt 25, 2012 20:18
Locatie: aalst belgie

alfasud ti motor 1.5 of 1.7

wo apr 17, 2013 22:23

hallo
ik zit hier met een vraagje en gelieve echte kenners te antwoorden want dit kan belangrijk zijn voor de rest van alfasud zijn leven,

ik had origineel en 1.5 ti
maar nu heb ik een jongere motor gekocht 1.7 ti
maar nu zit ik met een vraagje

de culasse van de 1.5 zijn nog in betere staat maar mag ik die op een 1.7 monteren ?
ik heb ze eens gepast en ze lijken overeen te komen behalve de kleppen van de 1.5 zijn vlak en die van de 1.7 daar zit zo een uitsnijding in zoals een kommetje
met de culasse van de 1.5 zou ik waarschijnlijk meer compressie hebben waardoor de 1.7 nog beter zou werken dan een normale 1.7
mijn patroon denkt dat dit kan omdat ze dit vroeger in de race ook deden dacht die.

hoop dat iemand hier iets van weet
groetjes
0478197397

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: alfasud ti motor 1.5 of 1.7

wo apr 17, 2013 22:46

culasse=cilinderkop? Nee dat gaat niet werken, de compressie wordt veel te hoog heb ik eens uitgerekend, je houd bijna geen verbrandingsruimte meer over. Bovendien hebben de 1.7 koppen dacht ik net iets grotere inlaatkleppen en zeker grotere inlaat kanalen, aangepast voor 40mm carbs, de 1.5 heeft 36mm carbs hoewel de kanalen nog wel te vergroten zouden zijn.
Kijk even naar je nokkenassen, vaak zijn 1 of meerdere nokken versleten zowel bij de 1.5 met mechanische stoters als bij de 1.7 met hydro stoters. Eventueel kan je de nokkenashuizen met nokkenassen en mechanische stoters van de 1.5 op je 1.7 koppen zetten maar dacht dat er dan nog extra vulplaatjes nodig zijn of nokkenashuis afvlakken.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: alfasud ti motor 1.5 of 1.7

vr apr 19, 2013 17:32

Ik heb nog een setje savali koppen liggen voor een boxer.
Deze koppen hebben grotere kleppeb en zijn geflowd.
Voor het mooie moeten ze gevlakt worden.
Hierdoor krijg je ook iets meer vermogen.
Maar dan moet er wel een mm of meer af.
Dit is leuk voor op een 1,7 of 1,5.
Op beide motoren zou dit meer vermogen kunnen geven
al helemaal op carbs met andere nokkenassen.

Info mag via pb. Dat is wat handiger
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Algemene Technische vragen”