Pagina 1 van 1
Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: za apr 13, 2013 22:33
door Peter-F
Weet iemand de aansluitmaat van een hydraulische remlichtschakelaar?
En is het linkse draad? Ik zag namelijk een groef zitten in de zeskant, en dat betekend vaak linkse draad.
Is zo'n schakelaar makkelijk te koop? Brezan of zo?
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: zo apr 14, 2013 08:52
door roel
Even bij prinsbredevoort.nl gekeken, artikel 0.2231.2
Iedere 105 specialist kan dit dus wel leveren neem ik aan.....
Of het links is weet ik zo niet, moet er nog wel ergens eentje hebben liggen, maar geen idee waar.........
Weet je zeker dat hij kapot is? Heb je de draden al even doorverbonden? Contacten schoongemaakt?
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: zo apr 14, 2013 11:15
door Peter-F
Contacten zijn schoon, bedrading en lampen zijn goed.
De remlichten werken soms wel soms niet, heeft ook te maken met de druk op het pedaal.
Inmiddels heb ik gevonden dat Hella ook een schakelaar maakt.
Dus ik ga zometeen de schakelaar voorzichtig proberen te demonteren en dan maandag ochtend naar de Brezan.
Wordt vervolgt
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: zo apr 14, 2013 18:37
door don515jz
Peter,
Je weet toch dat die schakelaar alleen een contact maakt als er druk op het systeem staat? en reageert niet op de stand van het pedaal.
Dus jouw conclusie dat ie het soms wel en soms niet doet klopt, het heeft alles met de remdruk te maken.
Ik geef je weinig kans dat Brezan z’n schakelaar op voorraad heeft. Gewoon naar de bekende Alfa specialisten gaan die hebben hem wel op voorraad.
Als je een gokje wil wagen dan ga je naar de Fiat 500 dokter in die oude 500’s zit ook zo’n schakelaar en aan de €4,25 die ze voor die schakelaar vragen kan je ook geen buil vallen.
Klik.
De meeste Engelse klassiekers zijn ook met zo'n schakelaar uitgerust maar die schakelaars passen niet. Die hebben Whitworth draad en jij moet er een met metrische draad hebben.
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: zo apr 14, 2013 20:27
door jan1300
Volgens mij is het m10x1 zelfde als op een Kever!
Eventueel heb ik nog 5 nieuwe ooit een keer gekocht bij een opruiming van een automaterialengrossier.
Demonteren gaat het makkelijks met z'n tweeen.
De een houd licht druk op het rempedaal (zodat er bijna geen vloeistof uit het t stukje komt) en de ander verwisseld de schakelaar.
Zo hoef je het remsysteem niet te ontluchten.
Wel ruim met water naspoelen om de overgelopen remvloeistof weg te spoelen.
Ik test de bedrading door de twee draden op de schakelaar even met elkaar te verbinden dan moeten je remlichten gaan branden!
Wat ook voorkomt dat er vervuiling in de schakelaar terecht is gekomen die de doorgang in de schakelaar af en toe blokkeert.
Dus eerst de bedrading,dan een nieuwe schakelaar kopen en dan wisselen.
Als je er een nodig hebt hoor ik het wel.
gr Jan
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: ma apr 15, 2013 10:38
door Peter-F
Dat er druk op het systeem moet staan voor ie schakelt dat wist ik.
Gisteren heb ik voorzichtig de schakelaar verwijderd en er kwam al meteen wat remvloeistof uit, dus lucht is geen probleem.
Ik heb er meteen een 1/8" plug ingedraaid en dat paste mooi, ik was er dus van uit gegaan dat de sensor 1/8" NPT draad is.
Even opgezocht en een Facet nr. gevonden. Vanochtend bij de Brezan zo'n schakelaar besteld, vanmiddag binnen.
Dankzij het bericht van Jan ben ik toch nog even goed naar de draad van de schakelaar gaan kijken. Hier op m'n werk hebben we veel fitwerk en het blijkt dat het toch waarschijnlijk M10x1 is.
Dus weer even gebeld met de Brezan, en die hebben ze gewoon liggen! (zit veel in volkswagens)
BEDANKT JAN!
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: ma apr 15, 2013 10:53
door Peter-F
voor de toekomst:
het Facet nummer is 7.1102
Morgen weten we of het past.
Moet ik die sensor nog monteren met Teflontape of een koperen ringetje tussen sensor en T-stukje?
RE: Remlichtschakelaar bij staande pedalen
Geplaatst: di apr 16, 2013 09:23
door Peter-F
En inmiddels is de schakelaar gemonteerd:
plugje er uit, goed schoonmaken en licht opschuren van het afdichtingsvlak van het t-stukje.
De remvloeistof loopt er ondertussen wel heel langzaam uit. (dus ook geen lucht in het systeem)
Nieuwe sensor gemonteerd, goed afspuiten met ruim water. (remvloeistof is vies spul)
En voilá: de remlichten werken weer perfect.