Pagina 1 van 2

Sterkte uniball

Geplaatst: ma feb 04, 2013 16:06
door reijnaje
Bij het opruimen van mijn schuur kwam ik een zakje uniballs tegen, geen idee waar ze vandaan komen, waarschijnlijk eens bij mijn schoonvader meegemomen toen die zijn oude garage spullen aan het opruimen was.

Ze zijn in M10 en er zijn er met linkse en met rechtse draad. Op zich mooi om de stabilisatorstangen en panhard stang van de race Sprint te vervangen maar is M10 daarvoor sterk genoeg? Komt volgens mij vooral in lengterichting kracht op dus kan wel wat hebben dan? De bouten waarmee de originele stangen vastzitten zijn ook M10 dacht ik maar dat zeg ik zo uit mijn hoofd, kant ook een andere maat zijn.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: ma feb 04, 2013 17:41
door Alessandro
Ik heb hier nog nieuwe liggen t.b.v. voorstabi van een trans-axle. Deze zijn zowel gat, als schroefdraad M14!
Dat is ongetwijfeld over gedimensioneerd, (maar past op standaard bevestiging) maar of M10 nog voldoet??? Verschil in snede oppervlak is wel erg groot.....

Ik weet wel, dat het voor watt-stangen van een trans-axle in de praktijk wel voldoet. (is door een bekende zo gemaakt en getest op Assen en Zandvoort op een GTV6)

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: ma feb 04, 2013 21:47
door marlon_ruchtie
Ik meen dat wij in de brl (jawelll de brl, ken je deze nog :lol: ) M6 op de stabi hadden zitten. Dus voor een stabistang zou het wel moeten voldoen. Panhard stangen zou ik niet durven zeggen, maar M10 is best wel fors hoor, ik geloof dat de uniballs onderaan de fusees van dat ding M12 waren dus ik zou verwachten dat het wel moet gaan. (fusees kregen best op hun donder bij dat ding)

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: ma feb 04, 2013 22:10
door alfaqv75
net een boek hierover in de papierbak gedaan...... zal kijken of ik die donderdag er nog uit kan vissen :roll:

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: di feb 05, 2013 08:22
door DJ
Voor stabi's zou k rustig M10 gebruiken, heb ze zelf ook op de, niet standaard,
Op een standaard stabi's zet je M14 omdat dat gewoon makelijk is, zelfde maat als orgineel, Maar M14 is zwaar overbemeten.
Voor de watt of panhard stang zou M10 wellicht kunnen maar vind ik het een beetje een gok zonder (benaderende) berekening. Hangt erg af van de kwaliteit van de uniball, daar zit veel verschil tussen!

Gr DJ

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: di feb 05, 2013 19:21
door kareltjeknetter
ik had onder mn gtv turbo m8 uniballs in alu-panhardstangen(edit: wattstangen) :oops:
zelfs op het circuit geen problemen mee gehad

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: di feb 05, 2013 20:06
door Maurizio
ik had onder mn gtv turbo m8 uniballs in alu-panhardstangen :oops:
zelfs op het circuit geen problemen mee gehad

watt stangen voor een transaxle zijn rond 10 aan carrosserie zijde. Dus unibal is dan ook M10, maar reken ook even dat daar dekrachten over twee stangen verdeeld wordt. Dus unibal ziet slechts de helft van de totale kracht. Voor mijn watt stangen was m12 voorzien. En dat was met goede kwaliteit unibal al op het randje. Als je rekent met slicks! Panhard ziet dus de volledige krachten, dus M10 voldoet nooit!

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: di feb 05, 2013 20:17
door reijnaje
ik had onder mn gtv turbo m8 uniballs in alu-panhardstangen :oops:
zelfs op het circuit geen problemen mee gehad

watt stangen voor een transaxle zijn rond 10 aan carrosserie zijde. Dus unibal is dan ook M10, maar reken ook even dat daar dekrachten over twee stangen verdeeld wordt. Dus unibal ziet slechts de helft van de totale kracht. Voor mijn watt stangen was m12 voorzien. En dat was met goede kwaliteit unibal al op het randje. Als je rekent met slicks! Panhard ziet dus de volledige krachten, dus M10 voldoet nooit!
En wat dan voor de reactiearmen die aan beide kanten van de as zitten? 1 gaat naar voor en 1 naar achter en dan dus aan beide kanten dus 4 in totaal?

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: di feb 05, 2013 23:22
door Maurizio
kan me geen beeld vormen,is te lang geleden dat ik naar een boxer gekeken heb, een voorbeeld foto, van hoe/waar deze stangen zitten?

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: wo feb 06, 2013 05:48
door reijnaje
kan me geen beeld vormen,is te lang geleden dat ik naar een boxer gekeken heb, een voorbeeld foto, van hoe/waar deze stangen zitten?
Bedankt in ieder geval voor het meedenken! :thumbs:

Afbeelding

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: wo feb 06, 2013 12:18
door Maurizio
Hier is volgens mij eenzelfde situatie als de watt-stangen. Per kant worden de krachten over de twee reactiestangen verdeeld.
Afbeelding
Neem even aan dat aan de carrosseriezijde m10 bouten zitten...?
Zonder het echt na te rekenen wat de krachten zijn op de reactie armen, heb je hier ook waarschijnlijk minimaal goede kwaliteit M12 uniball's nodig.

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: wo feb 06, 2013 14:53
door DJ
Hier is volgens mij eenzelfde situatie als de watt-stangen. Per kant worden de krachten over de twee reactiestangen verdeeld.
Afbeelding
Neem even aan dat aan de carrosseriezijde m10 bouten zitten...?
Zonder het echt na te rekenen wat de krachten zijn op de reactie armen, heb je hier ook waarschijnlijk minimaal goede kwaliteit M12 uniball's nodig.
Hoi Maurizio,

De suggestie was de panhard stang (=dwarslocatiestang, maar dat wist je denk al) te voorzien van uniballs. Dan komen alle dwarskrachten dus op 1stang en 1 set uniballs. Zou mij geen "peace of mind" geven als ik in de auto zit.

Gr
DJ

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: wo feb 06, 2013 14:58
door reijnaje
Hoi Maurizio,

De suggestie was de panhard stang (=dwarslocatiestang, maar dat wist je denk al) te voorzien van uniballs. Dan komen alle dwarskrachten dus op 1stang en 1 set uniballs. Zou mij geen "peace of mind" geven als ik in de auto zit.

Gr
DJ

De eerste suggestie was om beide te vervangen :wink: (zie opening post)

De panhard stang oplossing had Maurizio eerder al afgeraden, voor reactiearmen is het blijkbaar ook geen aanrader ...

Bedankt allen voor het meedenken!

RE: Sterkte uniball

Geplaatst: wo feb 06, 2013 17:28
door Italman
Werk soms aan een VW Polo Super 2000 rallywagen (kweetet, vies merk),
de volledige ophanging staat ook op uniballs, die van de stabisatiestang zijn er zelfs met draad van M8!
De grootste uniballs die erop zitten zijn die onderdaan de fusee waarmee hij op de triangel zit (zogenoemde KING-PIN) en dat zijn er van M16 en die vangen op een rallywagen wel de hardste kletsen denk ik.
Zou me dus geen zorgen maken over een uniball met draad van M10, je zou er raar van staan kijken hoeveel dat wel kan hebben!

Re: RE: Sterkte uniball

Geplaatst: do feb 07, 2013 09:10
door Maurizio
Werk soms aan een VW Polo Super 2000 rallywagen (kweetet, vies merk),
de volledige ophanging staat ook op uniballs, die van de stabisatiestang zijn er zelfs met draad van M8!
De grootste uniballs die erop zitten zijn die onderdaan de fusee waarmee hij op de triangel zit (zogenoemde KING-PIN) en dat zijn er van M16 en die vangen op een rallywagen wel de hardste kletsen denk ik.
Zou me dus geen zorgen maken over een uniball met draad van M10, je zou er raar van staan kijken hoeveel dat wel kan hebben!
Grappig dat je de VW polo super rally auto aanhaalt. Een tijdje terug een documentaire gezien over de ontwikkeling van deze auto.
En was toen redelijk verbaasd over de grote diameters van de buizen, gebruikt in de voorwielophanging/trianagels. Dat prikkelde me zodanig dat ik even achter op een bierviltje wat reverse engineering heb gedaan ;-)
Maar even om weer terug on topic te gaan..
Om te beginnen zit er een groot verschil tussen M16 en M10.
Verder heeft de Polo heeft een mc-pherson voorwiel-ophanging en daar krijgt de zogenaamde king-pin juist relatief weinig krachten te verwerken.
De veer en demper zit meteen daarboven en vangt de grote krachten op.
Het bierviltsommetje gaf wel aan dat er ZEER goede kwaliteit unibal gebruikt is, ervanuitgaande dat de dimensioneringen van buis overeenkomen met de gebruikte uniball's.
Ik heb uiteindelijk wel uniball's gevonden die deze specs halen, echter daar hangt een ook een serieus prijskaartje aan.