za jan 22, 2005 15:07
Hij zit er in! Redelijke takkenklus, maar het is gelukt. Een paar tips. Ik had geen zin om m’n inlaatspruitstuk te verwijderen dus het ging allemaal wat lastiger, maar het kan. Dynamo er uit. Sensor aan voorzijde inlaatspruitstuk verwijderen (inclusief ophangbeugels). Oliepomp losmaken en aan de kant leggen. Slangen van de thermostaat er af en de thermostaat verwijderen. Dan kan je er “redelijk” bij. Ik heb uiteindelijk met een schroevendraaier en een hamer het gat in de dop groter gemaakt. Pas hierbij op dat je de dop niet in het blok tikt. Er zit geen stootrand in het gat, dus de dop kan je motorblok invallen. Je krijgt hem er dan NIET meer uit! Vervolgens heb ik een waterpomptang uit elkaar gehaald en de “bek” van de “kromste” helft in het gemaakte gat gestoken. Met de ronde kant van de tang op het blok heb je nu een hefboom om kracht op de dop te zetten. Hij hoeft niet recht omhoog te komen. Het tikken van het gat in de dop had de originele Locktight al los gemaakt en de pop plopte er relatief simpel uit. Pas wel op dat je het gat in het blok niet beschadigt met de tang. Maak het gat schoon en smeer de rand van de nieuwe dop in met Locktight. Zoek een dop uit je dopsleutelset die in de vriesdop past en leg het geheel op het gat. Met twee verlengstukken van de dopsleutelset kan je nu eenvoudig de vriesdop in het gat tikken met een hamer. Boeltje weer in elkaar klussen, nieuwe koelvloeistof er in, e voila, geen plassen meer onder je Italiaan! En dat alles voor 1 euro 14 en wat gevloek... Nog een tipje. Meng koffiedrab met Dreft en je hebt prima garagezeep.
Groeten,
Sander
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07