Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

co 33

wo dec 19, 2012 17:54

We blijven een beetje klooien met het co van 33 1.4 ie

Nieuwe lambda gemonteerd uitlaat gas dicht en blijft hangen op rond de 2.5

Wie heeft een idee.

Alvast bedankt.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: co 33

wo dec 19, 2012 20:31

Katalysator stuk?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: co 33

wo dec 19, 2012 21:49

Motor door en door warm?
Alle verbruikers aangezet? (ja, dat maakt soms echt veel uit)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: co 33

do dec 20, 2012 10:03

distributie tandje verkeerd :idea:

zelf gehad met de 1.4 Imola jaren terug, kwam net deoor de keuring, na goed warm gereden, en gelijk gemeten,
distributie laten vervangen, bleek bij op merktekens zetten dat er 1 niet goed zat ,reed op zich nog goed, maar daarna wel wer ewat beter :wink:

of 1 cil. doet niet goed mee,lekkende injector etc.
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: co 33

do dec 20, 2012 11:05

1.4IE is een simpel motortje. Alle vacuumleidingen gecontroleerd? Temp,sensor met blauwe huls al nagemeten?
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: co 33

do dec 20, 2012 22:47

Weet je zeker dat je labda sensor goed functioneert?

zo nee, kun je dit wel vrij eenvoudig testen met behulp van een volt meter (universeel meter, multi meter).

Het volgende dien je hiervoor dan vast te stellen:

De sensor laat een Keurig osilerende spanning van +/- 0.2 tot 0.8 volt zien bij stationaire loop, of constant toerental en geeft bij verrijkt mengsel +/- 0,9 volt (paar keer gas achter elkaar) en bij arm mengsel +/- 0 volt (gas wat verder open en dan plots lossen).

Test dit in ieder geval dan kun je de labda sensor eventueel met zekerheid uitsluiten voor de oorzaak van het probleem.

Heb een soort gelijk probleem, en moet dit nog oplossen met een nieuwe sensor, maar weet dan vrijwel zeker dat mijn probleem hiermee opgelost zal zijn.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: co 33

do jan 10, 2013 19:35

Goed.

Lambda werkt goed, alle leidingen slangen etc. nagekeken lijkt allemaal goed.

Temp. zender vervangen.

Nog steeds een hoog co, kan het zo zijn dat er injectoren lekken of niet goed zijn dat er teveel brandstof ingespoten word?
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: co 33

za jan 12, 2013 08:53

Hoe hoog is het hc gehalte.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: co 33

za jan 12, 2013 10:23

Soms 2.5 soms 8.0
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: co 33

za jan 12, 2013 11:22

Ik ga er vanuit dat de 33 >'92 is en dus een 4 gastest ondergaat. 2,5 tot 8 is erg hoog. Het zou een slechte injector kunnen zijn. Loopt zo'n 14ie ook met afgekoppelde kuchtmassameter (met vervangingswaarde)? Misschien is je llm niet helemaal fris.
Is de 33 ouder dan '93 dan zou ik gewoon een vacuumslang lostrekken. :wink:

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: co 33

za jan 12, 2013 11:31

Trukje met de vacuumslang al uitgetest, werkt niet. Maandag maar eens wat andere injectoren proberen, 33 is van 92.

Je bedoelt toch het slangetje op het inlaat spruitstuk?
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: co 33

za jan 12, 2013 19:03

Dan moet je en de lambdasonde losgooien en valse lucht toelaten.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: co 33

do jan 17, 2013 09:41

Inmiddels andere injectoren en voor de zekerheid ook de Lambda vervangen voor een nieuwe heeft allemaal geen resultaat gehad.
Als je lambda los gooit blijft co onveranderd.

Iemand nog een idee, motortje loopt zo mooi en na een week stilstand en de vrieskou in een keer starten.
Zou zonde zijn om de handdoek in de ring te gooien, maar het lijkt er nu wel op.

Groet, Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1217
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: co 33

do jan 17, 2013 11:10

Als de motor niet reageert op de lambdasonde, dan is er iets vreemds aan de hand of er is een prima afregeling volgens de ECU. Ik zou eerst eens alle connecties van en naar de ECU eens controleren.

Daarnaast is het een eenvoudig systeem dat de inspuithoeveelheid baseert op inlaatdruk, inlaattemperatuur en toerental. Daar kun je ook nog naar kijken of deze sensoren nog goed zijn.

Daarnaast (ik heb de juiste handboeken even niet bij de hand) schijnt er een mogelijkheid te zijn om het CO af te stellen bij stationair.

Succes met zoeken.

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: co 33

do jan 17, 2013 11:53

Het moge intussen bekend zijn dat dit soort torretjes en systeempjes allen van ver na de tijd zijn waar mijn interesse (en dus kennis...) ophoudt maar een kennis heeft nog niet zo heel erg lang geleden een dergeljk probleem gehad met een dergelijk torretje met een dergelijk systeem uit ongeveer het zelfde tijdperk maar van een ander merk (puf puf, hijg hijg... :lol: ) en ondanks alles 10 x visueel gecontroleerd te hebben, geinvesteerd te hebben in diverse nieuwe modules, sensoren, injector units, lambda gevallen etc was er maar niet uit te komen wat nou de oorzaak was...

Ten lange leste bij lopende motor de hele boel toch maar afgespoten met remmenreiniger en toen bleek er toch een vacuumslangetje een hoegenaamd onzichtbaar scheurtje te hebben...

Kosten: 50 cent remmenreiniger en 50 cent nieuwe slang.

Het is maar een suggestie...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”