Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

wo nov 28, 2012 22:58

Bij mijn 33 16v motortje heb ik het probleem dat de Co en labda van te hoge waarde zijn voor de APK.

veel dingen zijn voor mij geen probleem om op te lossen, maar zoiets als dit vind ik altijd erg lastig, gezien ik hiervoor zelf geen meet middelen heb.

Co zit op +/- 2,5 % soms ook rond 1%.

Nu vraag ik mij af wat ik hier zoal aan kan doen, omdat dit voor mij lastig is om op te lossen, heb zelf geen meter, dus kan zodoende niet wat uit proberen.

nu betekent dit waarschijnlijk dat er een te hoge brandstof hoeveelheid aanwezig is.

Eventuele tijdelijk oplossing die ik zelf durf aan te dragen is extra lucht toelaten na de luchtmassa meter, bijv de carter ontluchting loshalen en afdoppen op olievulbuis.

Daarnaast wil ik de labda sensor controleren op zijn werking, maar wat dien ik hiervoor precies te meten, en op welke manier (bedoel gas geven en nemen en welke waardes horen hier dan bij)

Maar wat zou ik nog meer kunnen doen. Of wat is hiervoor eventueel de werkelijke oplossing.

APK miet deze week nog plaatvinden anders zou ik weer een nieuwe APK erop los moeten laten.

Alvast dank voor eventuele reactie.

Gebruikersavatar
Jesper75
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: di feb 27, 2007 22:54
Locatie: Wormerveer

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

wo nov 28, 2012 23:36

http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic. ... 7f84418f8a

Misschien heb je hier wat aan en weet niet of er op de LMM van een 33 ook een stelschroef zit??
Mvg,
Jesper

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 00:23

Deze is bij de 16v afgedopt, dus eigenlijk niet de bedoeling deze af te stellen. Bij 8v kan dat bijvoorbeeld weer wel.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 06:01

geen gaatje in de uitlaat? katalysator aanwezig? zo ja defect? lambda sensor nog goed? allemaal zaken die van invloed zijn op je lambda waarde cp-uitstoot.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 09:55

Ik heb juist een nieuwe katalisator en eindemper nog net voor de APK geplaats, omdat ik dacht dan in ieder geval geen probleem te hebben met de Co larikoek, maar juist het tegendeel is het geval. Vorige twee jaar bij dezelfde keurder met de oude katalysator en demper was dit geen probleem (alleen zit hier veel laswerk aan, om dit nog te gebruiken en in de oude katalisator zit een losse klomp, lijkt me ook niet goed). En ja de nieuwe katalysator is een echte katalysator en geen katalysator vervanger.

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 10:04

Je kunt zelf met een multimeter testen of de lambda goed werkt.
Hij moet pendelen tussen de 1 en 9 bij draaiende motor.
De witte draden zijn van de voorverwarming, de gekleurde moet je meten.
Er zijn 4 en 3 draads sondes, dus 2draden meten of 1+massa.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 10:48

valse lucht laten aanzuigen door odnerdruk slangetje los te trekken, apk erop knallen en dan op je gemak uitzoeken wat er aan de hand is....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 13:46

Maar dan niet je carterventilatie motorzijdig afdoppen, krijg je overdruk in je carter en dat wil je niet.
In't gunstgste geval gaat de motor zweten want hij kan de gassen die langs de zuigers je carter ingaan niet afvoeren.
In het ongunstigste geval kunnen zomaar de keerringen om je oren vliegen.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 19:47

Maar dan niet je carterventilatie motorzijdig afdoppen, krijg je overdruk in je carter en dat wil je niet.
In't gunstgste geval gaat de motor zweten want hij kan de gassen die langs de zuigers je carter ingaan niet afvoeren.
In het ongunstigste geval kunnen zomaar de keerringen om je oren vliegen.
ik bedoel het kleine slangetje wat bij een 16V op de inlaat zit (hij gaat dan onrustig lopen stationair, maar ach... eerst apk en dan rustig uitzoeken naar een oplossing)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

do nov 29, 2012 22:35

Heb nu de carter druk aansluiting op de inlaat na de luchtmassa meter inderdaad losgenomen en de carter aansluiting afgedopt, hierdoor vind nu dus de overdruk in het carter een weg naar buiten via de oliepeilstok (lijkt me inderdaad niet slim). Verder hoop ik dat dit het verschil gaat maken. ook neem ik een schroevendraaier mee, want de luchtmassa meter die normaal afgedopt dient te zijn is dus al reeds open gebroken, zodat je wel aan een stel schroef kan draaien (mogelijk dat ik daar iets mee kan bereiken ter plekke, en zou ik de lucht toelaat na de luchtmassa meter(lees carter aansluiting) mischien weer aan moeten sluiten, zodat ik hem gelijk ideaal kan afstellen, mits mij die tijd wordt gegund(minuutje werk maar toch, afhankelijk van de ander).

Overigens in de lucht aansluiting waarop de carter ontluchting aangesloten is zit nog een vernouwde buis, als ik deze eruit haal krijgt de motor kennerlijk weer te weinig brandstof, dus hoop met het aanwezig houden van deze vernauwende buis het gewenste resultaat beriekt te hebben.

Temp meter (koelwater op blok) en de labda sensor werken goed. Ook bij het lostrekken van de luchtmassa meter zorgt dit voor niet gewens resultaat (dan wordt er kennerlijk niet meer brandstof ingespoten narmate de gasklep wordt geopend, loopt dan alleen nog stationair (maar ook dat niet meer perfect).

Verder is het uitzoeken van het probleem na de APK ook geen optie, gezien je dan weer geen meet mogelijkheid hebt, een probleem als deze dien je eigenlijk verplicht uit te besteden, maar mijn ervaring met garages is helaas dat ze meestal meer verknoeien dan goed doen aan een auto (of dingen vervangen die geen oplossing bieden), heb het al niet op de verplicht APK lariekoek, hierdoor zelfs een keer een ingedeukte deksel gehad van de versnellingsbak omdat ze daar een keer een steuntje onder geplaats hebben of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

vr nov 30, 2012 07:12

lees nou even GOED mijn berichten :!:

NEE, niet afdoppen en NEE niet die grote slang richting olievulpijp... Ik bedoel kleine onderdruk slangetje welke op je inlaten zitten welke naar je stationair-toerental- egelaar gaan
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

vr nov 30, 2012 09:28

Dat was begrepen AlfaQV, heb dit alleen nog niet los gehaald maar ga dit nu proberen en daarna naar de APK.

Alleen ben ik niet tevreden dat eventueel het toerental gaat schommelen, dit was nu juist de opmerking bij de APK dat hij niet kon meten omdat het toerental teveel schommelde. De oorzaak hiervoor is de nulstand schakelaar van de gasklep positie schakelaar, deze heeft een te grootte hystorese (komt te laat uit zijn nulstand positie), los ik nu tijdelijk op door deze even los te trekken (maar zal een ander schakelaartje gaan monteren hiervoor, na de APK, is nu teveel werk). maar nu met herkeuring was de Co dus weer te hoog, mag max 0,5 % zijn. Hoop dat ik met zo'n simpele ingreep van 2,5 naar 0,5 kan gaan, maar ben er bang voor.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

vr nov 30, 2012 23:55

Helaas geen APK. Co was nu onder de 0,5%, maar nu was zijn eis plots 0,3% ??, En de Labda waarde vond hij maar niks van 0,97. En het feit dat ik die nulstand schakelaar wil lostrekken als hij bij bepaalde toeren wil meten vind hij ook maar niks. Daarnaast kon ik niet even proberen of de stelschroef invloed zou hebben, ongeduldige man, ja wat doe je daaraan nooit meer hier mijn keuringen doen (terwijl ik met alle auto's binnen mijn familie hier altijd de keuringen liet uitvoeren, omdat er altijd weinig gezeur was en ik het idee had dat deze man de APK regels goed kende, geen gezeur over die die eigenlijk niet hoeven te werken..

Overigens was de co 0,4 tot 0,5 procent toen ik de vernauwende buis uit de carter aansluiting naar de inlaat verwijderde.

Altijd leuk mensen pesten met iets waaraan ze zelf weinig tot niets kunnen veranderen.

Nau ja dan maar schorsen en nooit meer op de weg of zoiets, ander motortje er weer inlepelen met hopelijk geen co probleem.
Voor zulke problemen ben ik nu eenmaal te dom.

Motor loopt perfect, voor de rest is alles prima in orde en dan heb je geen APK door zoiets.

Het kleine slangetje is niet aanwezig bij de 16v, dit zit wel bij mijn 8v.
Op het verzamelblokje zitten namelijk maar 6 kleine aansluitingen en 1 grootte.
- Grootte aansluiting is de stationair regelklep
- cylinder 1
- cylinder 2
- cylinder 3
- cylinder 4
- brandstof druk regelklep
- brandstof damp klepje dat met een slangetje naar het kunstof bakje bij de kofferbak gaat.

Nu ik echter nogmaals alfaQV zijn verhaal lees zou ik dus alle 4 de cylinder aansluiting los moeten nemen, dit heb ik nu helaas niet gedaan, sorry toch niet begrepen wat je bedoelde. Bij de volgende keuringsboer dan maar proberen. Maar dan loopt de motor wel beroerd waarschijnlijk, want heb hier weleens nieuwe langetjes op gezet omdat de oude scheurtjes vertoonde en daardoor zorgde voor rottig gedrag.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

za dec 01, 2012 01:35

Doe anders je adres deze kant op. Ik heb nog wel een lambda sensor liggen die je wel mag hebben ;)
Die past wel door de bus. Tegen pakketkosten kan ik er ook nog wel een lmm bij cadeau doen ;)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 334
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: Co en labda te hoog. Alfa 33 16v

za dec 01, 2012 10:25

Wat ik aan de verhalen hier opmaak is dat het een 16v is die een viergastest (datum eerste toelating >31-12-'92) moet ondergaan.
Hiervoor moet de auto voldoen aan; max. 0,5 %co stationair en 0,3%co en lambda tussen 0,97 en 1,03 bij verhoogd toerental. Probleem bij een viergastest is de lamdbawaarde. Je kunt wel 'valse' lucht toelaten om het co te laten dalen maar daardoor zal meestal ook je lambdawaarde zo veranderen dat het afkeur is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”