GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 20:37

Volgende week gaat de GT naar de garage voor LPG inbouw. Net als bij mijn GTV was ik van plan om voor een Vialle LPi systeem te gaan. Nu werd ik door een van de inbouwstations geattendeerd op dampgas systemen (Prins VSI en Vogels leveren dergelijke systemen). Qua prijs scheelt het een slok op een borrel (2.600 voor LPi / 1.800 voor VSI). Iemand ervaring met dit soort systemen, liefst in combinatie met een Busso V6? Eerste indruk is dat het een gelijkwaardig systeem is. Met Vialle systemen heb ik altijd naar volle tevredenheid gereden, maar het verschil in prijs is wel de moeite waard.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 21:20

Dampgas zou ik niet doen, dat is carburateurs vs. injectie. Letterlijk.

Vialle is voor een reden gekozen door Alfa Romeo ooit als leverancier voor LPG/LPI installaties. Ik heb zelf 2 Alfa's met vanaf nieuw een installatie erin tot de 3ton gereden en daarna nog verkocht. Zonder een centje pijn aan de motor (rest van de auto hebben we het niet over).

Ik ken een aantal mooie voorbeelden waarbij de Vialle LPI nauwelijks zichtbaar gemonteerd is op een busso. Lekker zo laten doen. Kost wat meer, maar heb je ook meer plezier van.
Laatst gewijzigd door Robkg op ma nov 19, 2012 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 21:24

Ja, dat dacht ik ook altijd. Maar ze beweren dat die VSI systemen ook geen verlies in vermogen geven. Toch lijkt me vloeibare injectie een stukje prettiger voor het blok in verband met de verkoelende werking bij injecteren. Maar veel materiaal om dat op te baseren is er niet op de sites van de leveranciers na.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 21:26

Ja, dat dacht ik ook altijd. Maar ze beweren dat die VSI systemen ook geen verlies in vermogen geven. Toch lijkt me vloeibare injectie een stukje prettiger voor het blok in verband met de verkoelende werking bij injecteren. Maar veel materiaal om dat op te baseren is er niet op de sites van de leveranciers na.
Ik zou het niet doen, dampgas installaties komen in de inlaat, beperken de luchtstroom en kunnen volgens mij nooit zo nauwkeurig zijn als injectie. Plus dat vloeibaar gas inspuiten inderdaad die koelende werking heeft wat de motor koeling maar ook de cilindervulling ten goede komt
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 21:29

ik zou voor Prins dampgas gaan. Veel beter, meer vermogen uit te halen en geen rare injectoren die los gaan zitten.
Tevens kun je de tank helemaal leeg rijden itt Vialle lpi. Lpi injectoren komen ook in het inlaattraject.

(ik rij zelf met lpi Vialle maar ik zou liever Prins dampgas hebben)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 21:57

ik zou voor Prins dampgas gaan. Veel beter, meer vermogen uit te halen en geen rare injectoren die los gaan zitten.
Tevens kun je de tank helemaal leeg rijden itt Vialle lpi. Lpi injectoren komen ook in het inlaattraject.

(ik rij zelf met lpi Vialle maar ik zou liever Prins dampgas hebben)
Wat ik lees werkt Prins ook met injectoren, maar dan voor gas en geen vloeistof. Waarom zou een Vialle injector los gaan zitten? Daar heb ik nog nooit van gehoord, heb toch wel wat van die systemen in mn bezit gehad.

En waarom zou je een Vialle niet leeg kunnen rijden? Iets wat overigens beter is voor de gehele installatie, maar dat terzijde.

Ook nog eens meer vermogen, hoe kan dat? Want gasvulling laat bij mijn weter een slechter mengsel dan vloeibare vulling. Bij een TS 16v is mijn ervaring dat LPi voor meer vermogen zorgt dan op bezine (gemeten op de rollenbank). Een Prins installatie levert nog meer vermogen op volgens jou? Dat vind ik interessant.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
PaulvdH
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: vr jan 14, 2011 19:17
Locatie: Sittard

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 22:43

Heb 2 mnd geleden een prins vsi laten inbouwen in mijn 156 1.8ts
Heb hiervoor met een vialle systeem gereden, maar ik merk totaal geen verschil qua prestatie, oppakken etc.
Prins kostte me 1650, vialle zou 2250 hebben gekost.........

Vialle kun je ook gewoon helemaal leegrijden. Heb er meer dan 150.000 mee gereden zonder 1 storing.
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 23:09

Heb 2 mnd geleden een prins vsi laten inbouwen in mijn 156 1.8ts
Heb hiervoor met een vialle systeem gereden, maar ik merk totaal geen verschil qua prestatie, oppakken etc.
Prins kostte me 1650, vialle zou 2250 hebben gekost.........

Vialle kun je ook gewoon helemaal leegrijden. Heb er meer dan 150.000 mee gereden zonder 1 storing.
Nouja, ik moet bekennen, dat na 8x achter elkaar in een weekend de gastank leeg te hebben gereden, die niet meer op lpg wilde lopen. Maar dat was omdat we kms wilde maken en er geen tijd was om te stoppen voor tanken. Dus het was continu zo ver mogelijk rijden voordat we gingen tanken. Toen bleek dat de toevoer slang ontlucht moest worden, was 5min werk.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

ma nov 19, 2012 23:44

Pompproblemen van Vialle is geen probleem. Ik laat de installatie inbouwen en heb sowieso minimaal 2 jaar garantie. Mijn GTV heeft er in 150.000 km die ik in 3 jaar ermee gereden heb in ieder geval geen pomp doorheen gejaagd. Afweging is vooral behoud van het blok. Ik geef nu liever een paar 100 meer uit dan over 100k een revisie door te arm lopen of warmteproblemen. De GTV hield zich met Vialle in ieder geval prima.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

di nov 20, 2012 00:20

Heb hier 3 vialle lpi alfa's: 155 1.7 8v en 2x 155 2.0 16v G3.
Rijdt gewoon super. Mijn ervaring is dat de pomp in de tank zo'n 200.000 meegaat. Revisie tank met pomp
kost je zo'n 500 euro en dat vind ik over 200.000 niet veel. Vialle geeft 100.000 garantie op de pomp.
Advies is wel de tank niet helemaal leeg te rijden: dit komt de pomp niet ten goede.
Daarnaast heb ik ooit 1 losse injector houder gehad, maar dat had een andere reden. Bij normaal
gebruik zal dit niet gebeuren. Bovendien is het goedkoop te repareren.
En ik heb 2 keer problemen gehad met de benzine-injector onderbreker. Bij de 1.7 en bij de 2.0.
Aangezien de 1.7 gesloopt werd is de onderbreker hiervan nu verhuist naar de 2.0.
Dus al met al moet ik gewoon concluderen dat vialle bij mij heel goedkoop rijdt.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

di nov 20, 2012 06:26

Ik rij ook een ander merk: Volvo. (940 2.3tic)
daar wordt over het algemeen met de motorblokken meer km's gedraaid en dan blijkt dat Vialle niet zo degelijk is. De lpi pomp kan niet tegen een lege lpg tank. Pomp zit namelijk in de lpg tank en wordt gekoeld door de lpg. Leeg rijden betekent geen koeling dus verhoogde slijtage.
Injectoren van Vialle gaan na 2 ton los zitten. Dat is de constructie (lijmen ipv schroefdraad)

Ik heb witte Vialle Lpi injectoren die kunnen maximaal 50 pk per cilinder leveren. Er zijn nog bruine (kosten 175 euro per stuk) die 70 pk kunnen leveren maar dan houdt het op. (ik zit nu dus op maximaal 200 pk voor een 4 cilinder) Vsi kan wel motoren aan tot 500 pk.
Omdat ik met 0.8 bar turbodruk rijd is het mengsel boven in toeren al te arm dus ik ben met Vialle al heel snel aan een restrictie gebonden. (max. 5000 rpm anders te arm en motorschade als gevolg) Ander nadeel is dat de Vialle injectoren nog al eens willen gaan lekken. (slecht starten, hoger verbruik)

Ik heb nu 450.000 + km's op de klok staan en ik heb al behoorlijk wat aan de lpi installatie moeten vervangen.

Google anders een op dat andere merk en Vialle en Prins, dan kom je nog veel meer te weten. (tuners rijden met Vsi, onwetenden met Vialle :wink: ik was ook zo'n onwetende :lol: )
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

di nov 20, 2012 10:56

Ja, dat dacht ik ook altijd. Maar ze beweren dat die VSI systemen ook geen verlies in vermogen geven. Toch lijkt me vloeibare injectie een stukje prettiger voor het blok in verband met de verkoelende werking bij injecteren. Maar veel materiaal om dat op te baseren is er niet op de sites van de leveranciers na.
Ik zou het niet doen, dampgas installaties komen in de inlaat, beperken de luchtstroom en kunnen volgens mij nooit zo nauwkeurig zijn als injectie. Plus dat vloeibaar gas inspuiten inderdaad die koelende werking heeft wat de motor koeling maar ook de cilindervulling ten goede komt
Dampgas is ook gewoon injectie tegenwoordig.....

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

di nov 20, 2012 11:00

Mijn 77-er spider heeft overigens op ouderwetse dampgas ook meer vermogen dan op benzine en dat mét inlaatrestrictie, heb er wel een lambdaregeling ingebouwd en dat scheelt écht een slok op een borrel!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

di nov 20, 2012 13:30

BTW vergeet niet dat de inbouw kwaliteit erg afhangt van het bedrijf dat heeft ingebouwd.
Van mijn 3 gasauto's is dit allemaal bij een ander bedrijf gedaan en zie grote kwalitiets verschillen.
De injectoren waren wel goed ingebouwd. Op die ene na allemaal meer dan 3 ton gedraaid en
nog steeds vast. Verschillen zie je heel goed in de manier van inbouw van de electr. kabelboom.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

di nov 20, 2012 21:36

mijn 156 busso rijdt op vogels autogas en ben 100% tevreden.
op de voorste bank heb ik 2x 3 inspuitventielen.
ik heb er een losse regelcomputer die helemaal is afgesteld door de dealer.
mocht ik te hoog in de toeren komen gaat die benzine bijmengen of helemaal overstappen op benzine.
dit om het in de soep laten lopen van de busso tegen te gaan

mijn 2.5 rijdt gemiddeld 1 op 9 en vind dit zelf zeer knap voor een v6

Terug naar “Algemene Technische vragen”