GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

do nov 22, 2012 00:22

Uiteindelijk toch voor Vialle gekozen, ervaringen van mezelf en de GTA rijders gaven de doorslag. Met name het risico op te arm lopen op hoge toeren en de extra koeling door vloeibare injectie zijn belangrijker dan een pomp vervangen na 2 jaar. Ik weet uit ervaring dat mijn GTV motorisch niet extra te leiden had met 150.000 km op gas met een Vialle systeem. Bedankt voor alle reacties!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

do nov 22, 2012 15:30

Als je een goeie inbouwer hebt, dan kan die zelfs de mapping aanpassen zodat hij niet te arm of te rijk gaat lopen.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

do nov 22, 2012 16:20

...mocht ik te hoog in de toeren komen gaat die benzine bijmengen of helemaal overstappen op benzine.
dit om het in de soep laten lopen van de busso tegen te gaan
....
Niet om t een of ander maar dit was volgens mij niet helemaal de insteek van het laten installeren van lpg? Of is 'bijmeng' benzine gratis? :wink:

En wat als je benzine tank leeg blijkt te zijn, of de benzine pomp stuk bv? Wat wordt er dan bijgemengd?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

do nov 22, 2012 17:15

Uiteindelijk toch voor Vialle gekozen, ervaringen van mezelf en de GTA rijders gaven de doorslag. Met name het risico op te arm lopen op hoge toeren en de extra koeling door vloeibare injectie zijn belangrijker dan een pomp vervangen na 2 jaar. Ik weet uit ervaring dat mijn GTV motorisch niet extra te leiden had met 150.000 km op gas met een Vialle systeem. Bedankt voor alle reacties!
Als jij daar een goed gevoel bij hebt, is het toch prima?!

kleine kanttekening: het te arm lopen op hoge toeren is juist bij vialle lpi een gevoelig punt en die extra koeling heb je met dampgasinjectie van Prins ook en daarbij geen pomp probleem. Desalniettemin veel plezier van je Vialle installatie en je 3.2 V6 :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

do nov 22, 2012 20:42

...mocht ik te hoog in de toeren komen gaat die benzine bijmengen of helemaal overstappen op benzine.
dit om het in de soep laten lopen van de busso tegen te gaan
....
Niet om t een of ander maar dit was volgens mij niet helemaal de insteek van het laten installeren van lpg? Of is 'bijmeng' benzine gratis? :wink:

En wat als je benzine tank leeg blijkt te zijn, of de benzine pomp stuk bv? Wat wordt er dan bijgemengd?

Grtz,fRank
als je tank leeg is of de pomp stuk zal je niet met de auto kunnen rijden. zij zal toch moeten starten op benzine.
en overstap op benzine is alleen in hogere toeren om bescherming van de motor.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

do nov 22, 2012 21:16

en overstap op benzine is alleen in hogere toeren om bescherming van de motor.
Een goede lpg installatie kan ook in hoge toeren een prima mengsel leveren, dat er benzine bij moet om het mengsel goed te krijgen vind ik absurd.
Als je het lpg mengsel niet goed krijgt dan heb je of een te kleine verdamper of te kleine injectoren.
(anders zou een V8 met 400 pk altijd te arm lopen en benzine moeten "bijmengen" )
Ben ook wel benieuwd hoe dat gaat met de benzineinjectoren en lpg injectoren samen aangezien de lpg een volgsysteem is wat normaal gesproken niet samen kan draaien met de benzine injectoren. (ivm omschakelrelais)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

vr nov 23, 2012 14:48

het systeem mengt niet bij het stap alleen over op benzine bij hogere toeren.

dit alleen ter bescherming van de motor uiteraard.

mijn losse regel / volgcomputer is helemaal zelf te mappen op de pc.
het kan dus ook kiezen wanner die op gas en of benzine gaat rijden.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

vr nov 23, 2012 16:10

het systeem mengt niet bij het stap alleen over op benzine bij hogere toeren.

dit alleen ter bescherming van de motor uiteraard.

mijn losse regel / volgcomputer is helemaal zelf te mappen op de pc.
het kan dus ook kiezen wanner die op gas en of benzine gaat rijden.
Bij welk toerental is dat ongeveer?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

za nov 24, 2012 11:17

als die helemaal te mappen is dan regel je het mengsel op hoge toeren toch bij naar rijker. Dat scheelt je slok benzine en pecuna.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

za nov 24, 2012 21:23

weet het niet precies maar dat zal bij zo'n 4500 toeren zijn denk ik.

aanpaasen kan altijd nog maar ik rijd een 156 q-system dus oge toeren dat kent die niet gauw :D
tenzij ikzelf met de pook bezig ben natuurlijk :twisted:

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

zo nov 25, 2012 09:34

hallo,

Wat ik zou zeggen ga naar een gasboer en laat je voorlichten, ik heb mijn prins instalatie in laten bouwen in Rijssen, het was een giulia met 75 ts motor.

Het zelfde systeem is er voor een v6.

Ik heb altijd zonder enig probleem op gas gereden.

Het gas systeem schakelde ook niet over naar benzine bij hogere toerentallen.

Het is wel zo om het meeste uit gas te halen moet je eigenlijk de compressie omhoog brengen.


Han




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

zo nov 25, 2012 11:44

hallo,

Wat ik zou zeggen ga naar een gasboer en laat je voorlichten, ik heb mijn prins instalatie in laten bouwen in Rijssen, het was een giulia met 75 ts motor.

Het zelfde systeem is er voor een v6.

Ik heb altijd zonder enig probleem op gas gereden.

Het gas systeem schakelde ook niet over naar benzine bij hogere toerentallen.

Het is wel zo om het meeste uit gas te halen moet je eigenlijk de compressie omhoog brengen.


Han




:twisted:
Bij een V6 zou dat inderdaad schelen een TS heeft volgens mij al voldoende compressie om er voordeel uit te halen. De V6n van Alfa hebben altijd al stuk lagere compressie gehad van de TSn, ik snap nooit waarom dat zo is gekozen. Maar het afvlakken van je cilinderkop zou voor meer vermogen moeten zorgen in dit geval ja.

Mensen stonden iig raar te kijken toen ik op LPi hogere PK's en Nm's liet zien dan op Euro98. (115pk om 107pk).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

zo nov 25, 2012 12:32

Gas heeft een hogere klopvastheid dan benzine. (theoritisch vergelijkbaar met RON110)
Je kunt het ontstekingstijdstip dus veel scherper zetten dan met benzine zonder dat je last hebt van pingelen.
Nu zullen normale installaties daarvan geen gebruik maken omdat de "gascomputer" het inspuit en ontsteking
signaal gebruikt van de "benzinecomputer". (tenminste, dat is zo bij vialle lpi)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

za dec 01, 2012 15:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

All credits voor de inbouwers van Allround. Duurde wat langer dan gepland in verband met een lekke stuurbekrachtigingsslang, maar het ziet er perfect uit. Injectoren op een eigen rail is een stuk beter dan de oplossing in mijn GTV waarbij ze nog in de inlaatbuizen geperst zaten. Vuldop achter het tankklepje is echt een prachtige oplossing.
Laatst gewijzigd door GA!S op di jan 31, 2017 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPG inbouwen GT 3.2 V6

za dec 01, 2012 22:19

Hoeveel liter heb je nu? Zo'n ring tank zou ik zelf nooit nemen omdat die meestal gewoon klein zijn.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”