Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6688
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Waterstofcel aftermarket inbouw?

di okt 30, 2012 20:07

http://link.marktplaats.nl/1002105835

Kennelijk kun je voor niet al te veel geld je brandstof "aanvullen" met gas wat uit waterstof gegenereerd wordt?
Gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre dit gaat werken en waarom?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Waterstofcel aftermarket inbouw?

di okt 30, 2012 20:18

http://link.marktplaats.nl/1002105835

Kennelijk kun je voor niet al te veel geld je brandstof "aanvullen" met gas wat uit waterstof gegenereerd wordt?
Gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre dit gaat werken en waarom?
De energie die je erin stopt om waterstofgas te maken (als ie dat al doet) komt uít de stroomvoorziening van je auto. Een perpetuum mobile opnieuw uitgevonden.

Daarnaast weet ik niet of je blij moet zijn met het mengsel van zuurstof- en waterstofgas in je inlaattraject.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6688
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

di okt 30, 2012 20:45

Is dit vergelijkbaar met de WMI-AquaMist setjes, of werkt dat op een ander principe?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

di okt 30, 2012 20:48

Google maar eens op HHO-generator. Dit spul is al jaren in zwang on the internetz. Zoals altijd: als het zo simpel was en echt werkte, zou het dan al niet op iedere Polo BlueMotion zitten?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6688
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

di okt 30, 2012 20:50

Yuri, moet ik je nu weer vertellen over hoe oliemaatschappijen en autofabrikanten samenzweren om ons aan de benzine en diesel te houden?

:lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

wo okt 31, 2012 08:49

Inmiddels heb ik bij vrachtwagens wel alle uitvindingen voorbij zien komen. 2 jaar geleden ook met een HHO (is trouwens heel iets anders dan hydrogen, ofwel waterstof) generator getest. Eigenlijk maak je gewoon knalgas wat als voordeel heeft dat het een verbranding kan versnellen. Dus met zo'n antieke WB vrije stinkdiesel is er wel een besparing mee te behalen omdat je met bijmenging de verbranding wat efficienter zou kunnen laten verlopen en daarme met dezelfde hoeveelheid diesel een iets hoger rendement behaald. Bij de testen die wij gedaan hebben op euro 3 & 4 Scania vrachtwagens maakte het qua verbruik niets uit. Moderne motoren zijn wqat dat betreft al redelijk efficient en HHO voegt qua energie gewoon te weinig toe.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

wo okt 31, 2012 09:45

Voor de energieinhoud hoef je het inderdaad niet te doen. De energieinhoud van 1 kg knalgas is ongeveer 1/3 van die van een kilo diesel. Uit 1 liter water maak je ongeveer 1 kg knalgas. Met een liter water doe je volgens de advertentie 800 - 1200km. Dus zou je qua energie ca. 1/3 kg (~= 0.4 liter) diesel besparen op 1000 km. En dan is de energie die nodig is om het knalgas te maken nog niet meegerekend (en die is een stuk hoger dan wat het gaat opleveren).

Hier heeft iemand er eens wat aan gerekend: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... el-en-hho/

Daarnaast vraag ik me af hoe lang die platen mee gaan, RVS vreet ook gewoon weg bij elektrolyse. Ik heb wel eens testjes in zout water gedaan met verschillende materialen, en daar maakte het niet veel uit of ik RVS of gewoon staal of koper gebruikte. Misschien dat het nog iets anders ligt bij een ander elektrolyt dan zout.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

wo okt 31, 2012 10:58

Het blijft me verwonderen hoeveel van dit soort oplichters er vrij rond lopen. Dat er mensen zijn die iets denken uit te vinden of denken hoe iets werkt is prima (en soms goed om al lachend van je stoel af te donderen). Uit honderden domme uitvindingen komt er soms wel iets dat achteraf niet zo dom was. Maar om iets gegarandeerd 25% zuiniger op de markt te zetten wat je met 5 minuten nadenken al kan afschrijven...
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

wo okt 31, 2012 16:40

5 minuten nadenken
Dat is voor een groot deel van het publiek rijkelijk aan de lange kant...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6688
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

wo okt 31, 2012 18:41

Tsja, niet iedereen is zo ingelezen in autotechniek om het in 5 minuten zelf af te kunnen serveren als onzin, Engine.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

wo okt 31, 2012 19:04

Tsja, niet iedereen is zo ingelezen in auto techniek om het in 5 minuten zelf af te kunnen serveren als onzin, Engine.
Deze techniek wordt idd ook gebruikt door de zorg-verzekeraars 8)
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Waterstofcel aftermarket inbouw?

do nov 01, 2012 10:50

De adverteerder begrijpt zelf niet eens hoe de techniek werkt:
Door toevoeging van Kalcium (*electrolite ) in het water word er gas ontrokken door
verhitting in de generator

(het is electrolyse ipv van verhitting)
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Terug naar “Algemene Technische vragen”