Pagina 1 van 2
75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: do sep 13, 2012 20:45
door Dr.Agan
Hoe krijg ik CO van 75 Qv omlaag?
De auto is afgekeurd voor APK op 3 punten:
- de RS veren zitten los bij het uitveren van de achteras- ik begrens de veerweg met een spanband, na wat hier gelezen te hebben lijkt mij dit een APK-proef oplossing:)
- de knipperlichtschakelaar blijft niet staan in de li of re stand maar schiet vanzelf naar de middenstand door slijtage- een goed gebruikte is vandaag binnen gekomen "alleen maar" vervangen. Hoe doe ik dat? Moet ik stuur eraf halen? De kappen van stuurkolom natuurlijk wel. Tips zijn welkom.
- last but not the least: CO zit op 1,5%, HC was iets van 3-4% en lambda of A/F ratio was 11-12. Dit allemaal stationair met warme motor.
Ik vind het CO-verhaal vreemd. Vorige jaar met steekproef had de auto netjes 0,5% CO, zonder kat en zonder trucjes. Ik heb niets aan de auto veranderd. Ik heb er wel te weinig en misschien te langzaam mee gereden:))) Vorige jaar was ik in de weken voor APK een keertje op Zandvoort geweest en dit jaar niet. De enige wat eventueel volgens mij, zou kunnen is dat ik de bedrading van de lambdasonde beschadigd heb toen ik met downpijpen aan het knoeien was.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er ergens bij LMM een CO-schroef verstopt was, klopt dat?
Is er een manier (vast wel) om te testen of de lambdasonde (goed) werkt?
Alvast bedankt.
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: do sep 13, 2012 22:59
door brolli21
Voor het CO,lambda eruit draaien en afdoppen,dan mag je 3,5%

Voor de RS veren is een spanband een mooie optie(heb ik ook) maar mooier is natuurlijk kortere schokdempers.
Knipperlichtschakelaar kan ik je geen tips over geven.
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 00:18
door Alfa33_1.7
Maar het wel of niet hebben van een cat met labda staat toch vermeld op de kenteken papieren?
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 09:04
door alfadragon
Lichtschakelaar wijst zich vanzelf als je de kappen demonteert..
Stuur hoeft er niet vanaf.. als het goed is zie je ,dacht ik, twee moertjes zitten. Loshalen,schakelaar verwijderen,nieuwe schakelaar plaatsen,vastzetten,klaar. Ik kan wat over het hoofd gezien hebben. Kom je dan vanzelf wel achter..
Succes..
Ps boutjes kolomkappen zijn imbus...
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:01
door Rob75
Een truukje wat wellicht kan werken is om met de auto even een stukje flink in de toeren te rijden. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de auto weinig gebruikt en dan heeft de kat etc. wel eens moeite om zijn werk te doen.
Controleer wel of alle overige parameters juist zijn, dus geen valse lucht en defecte lambdasondes.
Succes,
Rob
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:52
door Dr.Agan
Bedankt voor alle tips. De schakelaar zal ik vanmiddag omwisselen.
Ik zit ook met de vraag of de tip van brolli21 geaccepteerd zal worden door de APK-keurmeester omdat het een U9 auto betreft..
@Rob 75: Er zit geen kat onder dus die doet zijn werk prima

RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 12:02
door Dr.Agan
Even gezocht en dit gevonden:
Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationaire toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar
voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. Koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
uitlaatgassen;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een
aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof
verdicht gas. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de
komma buiten beschouwing worden gelaten.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op hybride aangedreven voertuigen.
Nu is de vraag als je uitrusting zoals vermeld onder c (lambdasonde)zelf verwijdert of de auto dan nog steeds uitgerust is met met een brandstofdoseringssysteem, dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.
Groet,
Dragan
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 17:07
door Rob75
Kennelijk over de opmerking "zonder kat" heen gelezen.
Volgens mij is de lambdasensor nodig voor meting van het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.
Daarnaast zit het antwoord wellicht al in je eigen relaas "op Zandvoort" als ingesloten?
Succes,
Rob
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 19:05
door brolli21
Heren,ik bén APK keurmeester.
Nog maar eens een keer vermelden,tegenwoordig is er wat er op het kenteken staat niet meer belangrijk,het gaat erom wat de keurmeester aantreft.
Re: RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 20:38
door Dr.Agan
Heren,ik bén APK keurmeester.
Nog maar eens een keer vermelden,tegenwoordig is er wat er op het kenteken staat niet meer belangrijk,het gaat erom wat de keurmeester aantreft.
Dat past natuurlijk in het verhaal dat er aantal cylinders voor APK ook niet hoeft overeen te komen met kentekenbewijs. Het is zo'n goed nieuws dat het bijna te goed is om waar te zijn. Ik heb vandaag nog APK-station gebeld om dit door te geven maar volgens diegene die ik aan de lijn had is U9 en CO van 1,5% afkeur. Daar zal ik dus nog even moeten zien gelijk te krijgen..
Weet iemand wat zijn de schroefdraadmaten van de lambdasonde? Dan kan ik het bij Fabory proberen. Volgens mij was het engelse maat, Ik had het jaren terug nodig voor Uno Turbo i.e.
O ja, een goed werkende knipperlichschakelaar ziet op zijn plek. Viel wel mee, achteraf.
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: vr sep 14, 2012 21:01
door brolli21
Het aantal ciliinders moet dan wél weer overeen komen,het kentekenregister moet namelijk wél geraadpleegd worden door de keurmeester,om dingen als VIN,aantal cilinders,gewichten etc. te controleren.
Schroefdraad van een lambdasonde is M18x1,5
Re: RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: za sep 15, 2012 10:43
door Alessandro
O ja, een goed werkende knipperlichschakelaar ziet op zijn plek. Viel wel mee, achteraf.
Kijk, da's mooi!
De oude niet weggooien hoor; is prima te repareren! (dan heb je die vast op de plank, voor de tijd, dat de huidige ook weer lam is.

)
Re: RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: za sep 15, 2012 14:20
door @PM
Het aantal ciliinders moet dan wél weer overeen komen,het kentekenregister moet namelijk wél geraadpleegd worden door de keurmeester,om dingen als VIN,aantal cilinders,gewichten etc. te controleren.
Gewichten?
RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: za sep 15, 2012 17:07
door brolli21
Gewicht is nodig om de remkrachten uit te rekenen

RE: 75 Qv APK-CO probleem
Geplaatst: za sep 15, 2012 17:12
door @PM
Ahzo, weer wat geleerd
