Pagina 1 van 1
temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: di sep 04, 2012 19:39
door cees
Een paar dagen terug onder het rijden met mijn SZ stond mijn temperatuurmeter in één keer op 120 graden. Na een tijdje zakte het weer naar normale waarden, rond de 90 graden.
Tot deze week. Gisteren toen ik het kontakt aanzette bij koude motor ging de wijzer al gelijk naar 90 graden en liep langzaam op naar het eind, 120 graden dus. Vandaag weer hetzelfde euvel. De motor heeft gewoon zijn normale temperatuur.
Temperatuur sensor kapot ? of is het iets anders ?
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: wo sep 05, 2012 08:36
door aaldert
Of je temp.zender is gewoon stuk of het draadje maakt onderweg ergens massa. Eenvoudig
te controleren door het stekkertje los te halen en dan weer op contact zetten.
Re: RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: wo sep 05, 2012 23:49
door cees
Of je temp.zender is gewoon stuk of het draadje maakt onderweg ergens massa. Eenvoudig
te controleren door het stekkertje los te halen en dan weer op contact zetten.
Ben niet zo technisch en van electra heb ik nog minder verstand. Okay, als ik de stekker los maak en dan op kontakt zet, dan gaat de meter nog steeds gelijk naar 90 graden. Is dan de sensor kapot ?
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:25
door De Block
Denk eerder dat het draadje ergens massa maakt.
Re: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:27
door Zaagauto
De motor heeft gewoon zijn normale temperatuur.
Hoe weet je dat?
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:39
door hoornstra
quote:
Gisteren toen ik het kontakt aanzette bij koude motor ging de wijzer al gelijk naar 90 graden en liep langzaam op naar het eind, 120 graden dus. Vandaag weer hetzelfde euvel.
Weet ik zegt niets over de motortemperatuur, maar is wel een beetje vreemd natuurlijk.
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:43
door Zaagauto
Is zeker vreemd... maar bepalen dat de motor dan z'n normale temperatuur heeft wordt dan juist EXTRA lastig... lijkt me...
Als dit zich voordoet bij warme motor, kun je namelijk een lekke koppakking verwachten...
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:44
door De Block
Klein massa kortsluiting in het draadje die zorgt voor basis uitslag naar 90 en extra massa van de sensor bij warme motor die zorgt voor de rest? Dan zou in princiepe de meter naar 120 uit moeten slaan als je met het stekkertje van de sensor direct massa maakt op het blok of de body. Maar dat is ook weer raar...
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:47
door Zaagauto
"een beetje massa" is net zoiets als "een beetje zwanger"...
Re: RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 11:52
door De Block
"een beetje massa" is net zoiets als "een beetje zwanger"...

It was just a thought..
Heb zelf wel eens eindeloos mijn kop gebroken over een rare benzine meter.(Na opbouw auto) bleek het naaldje van de meter tegen de wijzerplaat aan te lopen en dus niet volledig naar 0 te gaan... Duurde 2 keer met de jerrycan stuntelen voordat ik daar achter was. Maar dat zal hier niet het geval zijn.
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 19:27
door aaldert
als met een los stekkertje de meter nog steeds uitslaat kun je er van uit gaan dat je sensor goed is,
dan moet je bedrading ergens massa maken of je metertje stuk zijn heb ook een sz die dit probleem
niet heeft je mag wel bij me komen om e.e.a uit te wisselen maar dan moet je naar meppel.
Re: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 20:03
door cees
De motor heeft gewoon zijn normale temperatuur.
Hoe weet je dat?

Ik zie tenminste nog geen stoom onder de motorkap tevoorschijn komen.... maar geloof me, de motortemperatuur is okay.
RE: temperatuurmeter geeft teveel aan
Geplaatst: do sep 06, 2012 20:22
door cees
Na alle reakties, bedankt daarvoor, zal het wel een massa probleempje zijn. Heb ik wat om te zoeken
Ik heb trouwens ook nog een remmenlampje wat blijft branden ( niveau remvloeistof / remblokken ) Heb dit probleem al een jaar of 3 en is niet te vinden. De garage heeft al eens een dag de auto binnenstebuiten gekeerd om het te vinden maar helaas. Nu denken ze dat er waarschijnlijk achter de benzinetank iets los zit maar het lijkt me dat daar toch geen stekkertje zit wat los is gegaan. ( stekkerverbinding naar remblokken rechtsachter ) Als daar wel een stekkerverbinding zit dan heeft de fabriek dat niet zo handig gedaan op die manier. Dat was een keer begonnen op het circuit van Assen op de clubdag. Wat vlotter rijden, meer remmen en toen ging het lampje branden, waarschijnlijk dus te heet geworden met remmen. Ben ook nog even in een bocht van de baan geraakt met een aardige klap, weet niet of dat er ook nog mee te maken zou kunnen hebben. Lampje brand nog steeds tot op de dag van vandaag, dus heb ik de relais er maar uit getrokken. Het hoort natuurlijk niet maar het lampje is tenminste uit.