Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

di aug 28, 2012 22:21

Zoals velen wel weten hebben de 3.0/3.2 24v's een zogeheten Dual Mass-vliegwiel. Die dingen hebben echter niet het eeuwige leven en bij de koppelingswissel wordt dan ook geadviseerd om ze gelijk te vervangen.
Dit type vliegwiel heeft echter 3 nadelen: ze zijn loodzwaar (+/- 13kg), zijn reteduur (800,- ofzo) en gaan niet heel erg lang mee. (creëren op gegeven moment een onbalans)

Nu lees ik echter regelmatig over mensen die bij de koppelingswissel kiezen voor een vliegwiel van een 156 2.5/3.2 24v omdat deze een stuk lichter is. (8kg meen ik?)
Los van het kosten-oogpunt blijkt dit nog enkele voordelen te hebben hoe ik begrijp:
- de motor reageert beter op het gas
- een non-Dual Mass-vliegwiel slijt niet zo snel


Dus!
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze truc? (zijn toch ook zat mensen met een 3.0 in hun 156? lijkt me hetzelfde)

En de koppelingsset? Ik lees dat er mensen zijn met 156 2.5/GTA-koppelingsset maar ook met de gewone 3.0-koppeling. Of maakt dit niet uit?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

di aug 28, 2012 22:54

Gaat probleemloos, gta vliegwiel kan ook, maar 2.5 is wat makkelijker te vinden.
Ik had het in een 155 met 3.0 24V met 6 bak en 2.5 vliegwiel met daarop een 164 24V koppeling.
Er zijn meerdere varianten mogelijk wat koppelingen betreft.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

di aug 28, 2012 23:43

Nou is bij de oudere 12 en 24 klepper v6-en het vliegwiel samen met krukas en poelie gebalanceerd, is dat bij de nieuwere blokken niet het geval? :? Dan zou het namelijk een wat minder goed plan zijn om een 2,5/3,2 vliegwiel op een 3.0 te gebruiken zonder te balanceren...

Dan zou ik de onbalans die in het originele vliegwiel zit laten copiëren naar het nieuwe vliegwiel...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

di aug 28, 2012 23:53

Bij die dual-mass vliegwielen in ieder geval niet, die worden regelmatig vervangen zonder ze nog eens met de kruk te balanceren. :wink:
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vlieg

wo aug 29, 2012 00:22

Bij die dual-mass vliegwielen in ieder geval niet, die worden regelmatig vervangen zonder ze nog eens met de kruk te balanceren. :wink:
Als je ze vervangt voor eentje die voor hetzelfde type motor is zal de afwijking ook niet zo groot zijn dat hij buiten de toleranties valt... :wink: Ging mij meer om het 2,5 vliegwiel op de 3.0 motor verhaal...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

wo aug 29, 2012 15:15

Rik, aanradert, doen. De onderin toch wat gezapige 3.0 24v wordt er levendiger door, hangt een stuk feller aan t gas. Ik had dit op de 156 3.0 ook, in combi met de korte 2.5 6-bak en q2> feest! 8)

Gewichtsverschil tussen 3.0 en 2.5 vliegwiel is aanzienlijk, meen 14.8 vs 8.6kg oid?

Als je t ff beter dan standaard wilt doen, Coen op t 156 forum (van falco motorsport) levert een pasklare oplossing vwb de koppeling, heeft een aangepaste kopp. set met de zwaardere drukgroep van de gta.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

wo aug 29, 2012 22:11

Goeie tip Frank!
Is dat wellicht deze koppelingsset? (op de Ebay-site van FalcoMotorsport): http://www.ebay.nl/itm/Alfa-Romeo-156-2 ... 1c22d90e5b

Wat is Koen zijn nickname op 't 156forum? (daar heb ik ook nog een account van)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

za feb 09, 2013 20:45

Even dit topic weer oprakelen. Stond eigenlijk voor najaar/winter 2012 op de planning, maar na wat verdachte geluidjes uit het distributiedeksel in september besloten de knaken daar aan uit te geven.
Komende zomer gaan we met de GTV naar Italië en zit nog steeds te twijfelen over de staat van mijn koppeling. (nu 150k gedraaid)
Gistermiddag was ik even bij de stalling van de Giulia, laat de GTV dus even draaien en toen ik terugliep viel me op dat ik een licht rammelend geluid hoorde. Linksvoor bij de versnellingsbak. In de auto niet te horen, wel er buiten. Dus even zitten met de deur open, trap koppeling in en geluid verdwijnd. :?
Ook heb ik het idee dat de koppeling toch wel wat ouder begin te worden. Bij wat langere ritten binnendoor gaat het pedaal iets "wolliger" aanvoelen en 't oprijden van kleine stoeprandjes met lage snelheid (parkeren in centrum) lijkt hij ook wat meer te slippen dan voorheen.
Zodoende lijkt het me geen verkeerd idee om de koppelingsplaat/drukgroep/vliegwiel voor de zomer te vervangen.

Maar nu! Heb even dit topic opnieuw door gelezen, maar op het 916-forum is het ook al eens ter sprake gekomen. Daar werd gezegd dat er verschil zit tussen de GTA/3.2-vliegwielen en de 2.5-vliegwielen.

Citaat van een forummer:
Het 2,5 V6 vliegwiel is net even anders. De bevestiging van de plaat zit bij de GTA met 12 M6en en bij de 2,5 met 6 stuks. De GTA plaat past wel op het 2,5 vliegwiel, je houdt dus alleen 6 gaten over.
Voordeel is ook dat de GTA plaat het allergoedkoopst is van alle V6 platen(zit ook in een Ducato meen ik).
Kan ik hier dus uit afleiden dat een 2.5-vliegwiel ook OK is om te monteren, of kan ik om bepaalde redenen beter een GTA/Ducato-vliegwiel zien te regelen? :?:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

vr feb 15, 2013 18:27

Kwam deze koppelingsset ook nog tegen, met als opmerking er bij:
Clutch kit for the 3.2 V6 engines, can be used in the 3.0 GTV with a solid flywheel conversion from a 3.2
Is denk ik zo te zien een standaard GTA-set?
http://autolusso.co.uk/new_alfa_parts/1 ... h-kit.html

Wat is wijsheid volgens de kenners? Een gewone GTA set aanschaffen, of die paar tientjes meer uitgeven voor die "versterkte" set van bij Falco Motorsport? (wat zijn de voor/nadelen van die Falco-set in vergelijking met een gewone GTA-koppelingsset?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

vr feb 15, 2013 19:07

De versterkte Falco set is aan te bevelen.
Ik heb op mijn racer een Helix racekoppeling (ook via falco) en dit voldoet prima.
Ciao, Ron.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vlieg

vr mar 29, 2013 22:06

Kwam deze koppelingsset ook nog tegen, met als opmerking er bij:
Clutch kit for the 3.2 V6 engines, can be used in the 3.0 GTV with a solid flywheel conversion from a 3.2
Is denk ik zo te zien een standaard GTA-set?
http://autolusso.co.uk/new_alfa_parts/1 ... h-kit.html

Wat is wijsheid volgens de kenners? Een gewone GTA set aanschaffen, of die paar tientjes meer uitgeven voor die "versterkte" set van bij Falco Motorsport? (wat zijn de voor/nadelen van die Falco-set in vergelijking met een gewone GTA-koppelingsset?)
Kan iemand overigens hier nog antwoord op geven? Wil binnenkort wat bestellen maar, twijfel nog wat beter is.
Die set in de UK is nu maar €213,- (gunstige GBP), of toch die via Falco?
En maakt 2.5 of GTA vliegwiel dan wat uit? (gezien bevestiging met 6 of 12 M6'en) of boeit 't niet welk vliegwiel ik monteer?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

vr mar 29, 2013 23:01

Rik,

Het geluid wat jij hoort is of een licht rammelend druklager (als het niet krijst gaat het nog heel lang mee) of het is de prise as in de bak die een beetje geluid maakt als de bak onbelast draait (hoor je vooral bij bakken waar synthetische olie in zit, kan helemaal geen kwaad).
Bij wollig pedaal zou ik het hydraulische systeem van de koppeling eens goed laten ontluchten.
Koppeling versleten als:
De koppeling pas pakt helemaal bovenaan in de slag.
of
Er een duidelijke trilling door de aandrijflijn gaat bij koppelen
of
De koppeling doorslipt bij gas geven.
of
Als er echt harde geluiden komen bij koppelen of ontkoppelen.

Als je meer vragen hebt kun je mij pb en of bellen.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

za mar 30, 2013 22:50

Rik, ik heb geen idee hoe lang je auto wil houden.......... Anders is ff doorsparen, een Q2 of is wel een lekkere optie....... Had nog nooit in een 156 V6 gereden zonder, maar laatst ff stukje gestuurd en dat is echt wezenlijk anders, zeker met nat wegdek de rotonde af........ Als je hem volgend jaar op wilt ruimen zou ik helemaal niks vervangen, je krijgt er geen cent meer voor en een rammelent druklager is geen accute reden voor paniek. Ik heb een 164 3.0 met licht vliegwiel en verzwaarde koppeling icm met Quaife in de korte V6 bak in de 156.

Gr. Ron

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

zo mar 31, 2013 23:38

Elke 164 heeft een licht vliegwiel

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: 3.0 24v Dual mass-vliegwiel vervangen door 2.5-vliegwiel

ma apr 01, 2013 19:41

:lol: in ieder geval geen dual-ding. Geen idee of er nu een 156 2.5 vliegwiel inzit of een 164 vliegwiel.

Gr. Ron

Terug naar “Algemene Technische vragen”