siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 20:20

Voor zuigerbodemkoeling kan je ook bmw spulletjes gebruiken, hier een lijstje:

Afbeelding

Nummers kan je zo opgeven bij de dealer en volgende dag ligt het klaar :) .


Wat ze bij hoogvermogen subaru blokken doen is dit:

Afbeelding

Pennen zijn ~ 50% de lengte van de diepte van waterkanaal. Kan je daar niet iets mee?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 20:41

Bij die onderste mag je pas goed gaan kijken wat er met uitzetten gebeurt... alu buitenkant om stalen bussen, wordt het warm komen de bussen los. :(
nou, dat is volgens mij juist het mooie van deze oplossing. Alu is een hele goede warmte geleider, de bussen weer niet, alleen als ze aanliggen tegen het alu raken ze hun warmte goed kwijt.

Het alu ziet aan de ene kant de warme bus en aan de andere kant het koelwater! Dus een vrij homegene warmte verdeling
Verder is er veel koeloppervlak te maken mbv de alu bushouder. Zo'n hoeveelheid alu is niet echt kostbaar en verspanen en anodiseren kost ook geen drol....

Ja je moet opletten met de maatvoering, maar dat is toch te doen, is geen rocket sience.
Stel koelwater max 100 [*C] en delta uitzetting coefficient alu <-> gietijzer bus en zorgt dat je dan nog een lichte klempassing overhoudt. Of zie ik iets over het hoofd?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Zuigerbussen

ma jul 30, 2012 21:22

Stel koelwater max 100 [*C] en delta uitzetting coefficient alu <-> gietijzer bus en zorgt dat je dan nog een lichte klempassing overhoudt. Of zie ik iets over het hoofd?
Koelwatertemp kan hoger zijn ivm. verhoogde kookpunt door overdruk in systeem...???
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Zuigerbussen

di jul 31, 2012 06:58

Koelwatertemp kan hoger zijn ivm. verhoogde kookpunt door overdruk in systeem...???
ok die was ik even vergeten mee te nemen, maar dan nog steeds geen rocket science.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zuigerbussen

di jul 31, 2012 13:18

Koelwatertemp kan hoger zijn ivm. verhoogde kookpunt door overdruk in systeem...???
ok die was ik even vergeten mee te nemen, maar dan nog steeds geen rocket science.
Het staal van de bussen is veel warmer dan de koelvloeistof, dat kan wel 200 graden zijn aan de buitenkant op het moment dat je het niet meer met koelwater koelt, terwijl het normaal op "rond de 100 graden" wordt gehouden door de koelvloeistof. De hoeveelheid expansie van het alu die je dan moet compenseren wordt wel heel veel om "met een lichte klemspanning" te moeten werken.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Zuigerbussen

di jul 31, 2012 14:40

In mijn visie kan het niet waar zijn dat de bussen warmer worden aan de buitenzijde dan het koelwater.
Simpel gezien, er zou namelijk stoom ontstaan en dan is erg heel snel een einde.
Dus in mijn ogen is in een standaard blok aan koelwaterkant max 1x0 [*C] of daar nu een alu tussen koelwater en bus zit maakt voor de temperatuur huishouding niks uit, zolang de bus en het alu thermisch met elkaar verbonden zijn (lees lichte klempassing).
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zuigerbussen

di jul 31, 2012 15:49

In mijn visie kan het niet waar zijn dat de bussen warmer worden aan de buitenzijde dan het koelwater.
Simpel gezien, er zou namelijk stoom ontstaan en dan is erg heel snel een einde.
Dus in mijn ogen is in een standaard blok aan koelwaterkant max 1x0 [*C] of daar nu een alu tussen koelwater en bus zit maakt voor de temperatuur huishouding niks uit, zolang de bus en het alu thermisch met elkaar verbonden zijn (lees lichte klempassing).
Daar heb je gelijk in, zolang er koelwater op die bussen zit zal dat de buitenkant van de bus nooit (significant) warmer zijn dan de kooktemperatuur van het koelwater. Zodra het dat wel wordt, krijg je cavitatie (wat in realiteit regelmatig voorkomt) en moet je harder pompen met je koelvloeistof en/of de druk hoger maken.

Zodra je dat koelwater door alu gaat vervangen, kan dat veel warmer worden. Als de bus niet warmer is dan het alu, zou er geen warmtetransport zijn, net als dat het alu warmer moet zijn dan het koelwater om warmte te kunnen transporteren.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Zuigerbussen

di jul 31, 2012 21:07

Zodra je dat koelwater door alu gaat vervangen, kan dat veel warmer worden. Als de bus niet warmer is dan het alu, zou er geen warmtetransport zijn, net als dat het alu warmer moet zijn dan het koelwater om warmte te kunnen transporteren.
thermodynamica is niet mijn ding, maar deze applicatie blijft interessant ;-)
ok ik heb het wat raar getypt, maar redeneer juist de ander kant op: Stel dat ik een deel gietijzer bus wand opoffer tbv aluminium, zou ik juist een beter warmtetransport genereren naar het koelwater. De geleidings coefficient van alu is grof gezegd 4x hoger als van gietijzer. Aan de alu "bussen houder" kan ik voor meer oppervlak zorgen, zodat het koelwater effectiever gebruikt wordt. E_modulie gietijzer versus alu liggen niet erg ver van elkaar. Dus kan meer stijfheid/sterkte genereren en de bussen middels de houder met elkaar laten praten. :roll:

Resume: Iemand met meer thermo-dynamische kennis op het forum aanwezig? :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Zuigerbussen

do aug 02, 2012 12:12

In mijn visie kan het niet waar zijn dat de bussen warmer worden aan de buitenzijde dan het koelwater.
Simpel gezien, er zou namelijk stoom ontstaan en dan is erg heel snel een einde.
Ik kan je niet helpen met een precies berekening want dan moet ik alles weer gaan oprakelen, echter bovenstaande is niet waar en je moet rekening houden met het volgende:
Je hebt niet alleen te maken met een warmtegeleidings coefficient (labda) door een materiaal, maar ook te maken met een warmte overdrachts coefficient (alpha) tussen bus en koelmedium (water).
Het waterlaagje net naast de bus stroomt laminair en werkt isolerend. De Koelwatertemperatuur kan daardoor aanzienlijk lager zijn dan dat van de bus. Water zal door een overdruk van 0.2 a .3 bar een kookpunt hebben van slechts enkele graden hoger 106 - 109 graden.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

RE: Zuigerbussen

di aug 21, 2012 23:42

Iemand op het forum die dit als projectje in elkaar kan draaien???
Zijn vast afnemers voor te vinden :-)
Hee, leuk topic...

Zelf was ik "simpelweg" van plan de bussen aan elkaar vast te maken.
Iemand dat al eens gedaan hier?
Heb je hier al ervaring mee opgedaan en wat waren de resultaten?
Ik ben zeer benieuwd ivm de aanstaande opbouw van mijn eigen blok.
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Zuigerbussen

do aug 23, 2012 07:01

Nee, nog niet...
Deze winter wil ik een motor bouwen met als target ergens tussen de 275 en 300pk.

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

RE: Zuigerbussen

do aug 23, 2012 07:45

En dat lijmen,zou dat nog iets uitmaken? Welke lijm is hier eigenlijk voor geschikt?
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

do aug 23, 2012 11:23

En dat lijmen,zou dat nog iets uitmaken? Welke lijm is hier eigenlijk voor geschikt?
Ik heb het gedaan met 3M DP 420


http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... 0-a-2.html

Arno

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

RE: Zuigerbussen

do aug 23, 2012 13:41

Dat topic had ik ook al uitvoerig doorgenomen :-)
Wat zijn jouw eigen ervaringen met deze oplossing?
Ben erg benieuwd.
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

Re: RE: Zuigerbussen

do aug 23, 2012 14:03

Dat topic had ik ook al uitvoerig doorgenomen :-)
Wat zijn jouw eigen ervaringen met deze oplossing?
Ben erg benieuwd.
Ja wat moet ik hierop zeggen, hij doet het nog steeds.

Ik heb de bussen aan de onderkant, als de platte kanten voorzien van deze epoxy.
De bussen monteren ging vrij gemakelijk. en na een nachtje zitten ze echt vast.

Geen problemen met lekkage.

Arno

Terug naar “Algemene Technische vragen”