hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

slippende koppeling

do jul 19, 2012 22:25

Heb nu een paar keer gehad dat mijn koppeling op hoge toeren ineens slipt. Het gebeurt alleen bij warme motor. Ook een keer op de snelweg bij alleen maar gas geven.Ik heb de boel een tijd geleden nog eens losgehad, en had toen niet de indruk dat de plaat versleten was. Bij voluit optrekken bij lage toeren geen probleem. Wel een iewat klapperend aangrijpende koppeling bij koude motor achteruit de schuur uitrijden. Het is een TS blok in een Giulia. Het zouden toch geen versleten axiaallagers van de krukas zijn :( Kopplingspedaal voelt normaal aan.
Giulia 2.0 TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: slippende koppeling

vr jul 20, 2012 08:25

Op het oog zie je vaak niet heel goed of je koppeling versleten is of niet. Met een schuifmaat wordt het misschien wat duidelijker. Hoeveel kracht heb je nodig om je koppeling in te trappen? Meer kracht nodig duidt wel op verder versleten namelijk. Het zou kunnen dat je wat olie op je plaat krijgt bij warme motor, dan zou je oliekering op de krukas misschien wat zweten ofzo.

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: slippende koppeling

vr jul 20, 2012 18:53

Heb ook gedacht aan vettigheid, De auto lekt anders absoluut niet! Heb de plaat niet opgemeten, omdat de bak nu gewoon onder de auto zit. Gaat een versleten plaat niet bij lagere toeren slippen? Ik weet alleen dat er op het aanlegvlak van het vliegwiel wat oppervlakkige haarscheurtjes te zien waren, Heeft het echter altijd gewoon gedaan.
Giulia 2.0 TS

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: slippende koppeling

vr jul 20, 2012 22:53

Ik zou zeggen, klinkt als platen op. Mijn juultje slipte ook allen als ik hoog in de toeren hing.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: slippende koppeling

vr jul 20, 2012 23:23

Slippen doet ie bij maximaal koppel als eerste, dat is meestal wat hoger in de toeren, zeker bij benzinemotoren. Een 2.0 8V TS zal dat rond de 4000-5500 toeren ergens hebben standaard?

Terug naar “Algemene Technische vragen”