Pagina 1 van 2

Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 08:23
door digiblast
Heeft iemand tips voor het monteren van de distibutieriem alfa 156 1.8 140 pk cf3 :?:
Klopt het dat de riem er moeilijk op te leggen is of heb ik de verkeerde riem :?:
die met 166 tanden krijg ik er namelijk niet zo op.. :twisted:

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 09:31
door Alfa Nord
Zit verschil tussen Fase2 en Fase3 riem, dus even kijken of je de goeie hebt!

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 09:41
door digiblast
volgens mij heb ik de juiste riem...166 tanden...ALFA 156 1.8 16V.TWINSPARK 03-2001 / 09-2003 MOT.32205 1747CC 103KW

wat is het verschil in blok mbt de riem 166/168 tanden?

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 09:54
door Rainier155
Fase3 is anders qua zuigers, krukas en onderblok. Heeft trouwens ook standaard 3 katalysatoren (2 in uitlaatspruitstuk, 1 onder de auto) en elektrische gasklep. :)

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 11:30
door digiblast
de riem moet dus goed zijn...het klopt wel dat de riem er lastig op gaat ? (ken net zeg maar...)?

Re: RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 14:50
door Rainier155
de riem moet dus goed zijn...het klopt wel dat de riem er lastig op gaat ? (ken net zeg maar...)?
Weet ik zo niet. Heb zelf nog nooit een distributiewissel gedaan bij fase3. Zijn de spanner/looprol/waterpomp etc wel de juiste?

Anders even Bullettooth een pb sturen.

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 14:59
door esvida
stelt niks voor.

Re: RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 22:43
door Leo Veloce
stelt niks voor.
...eh, hoe dan :?:

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: do jul 19, 2012 23:21
door esvida
als het je eerste keer is dan moet je wel opletten en wel wat sleutel ervaring hebben,maar om een stuk over te slaan dat ik aanneem dat je weet hoe het optijd moet staan,en weet hoe je de riem moet spannen,leg je de riem om de krukas over de looprol en de spanner,maak de boutjes los van het inlaattandwiel zodat deze verstelbaar is[in de midden van de sleuven zetten] leg dan eerst strak de riem aan de uitlaatzijde voor op het tandwiel[niet doorschuiven] en leg hem dan over het inlaattandwiel schuif dan alles verder op de tandwielen,en zet dan de riem op spanning[neem aan dat je weet hoe dat werkt] zet dan de uitlaat nokkenastandwiel vast met de 4 boutjes[geldt alleen voor als er met calibers gewerkt wordt] als er zelf merktekens gemaakt zijn op de nokkenassen zul je de inlaatnokkenas zelf in positie moeten zetten en dan het tandwiel vast moeten zetten,controleer daarna nog eens de riemspanning.

kan er een heel verhaal van maken maar als je het nog nooit gedaan hebt en je wil er zelf aan beginnen werk dan maar met het speciaal gereedschap, want je zult niet de eerste zijn die er fouten met maakt,heb er al verschillende de kop moeten lichten van mensen die het zelf geprobeerd hebben en een fout maakten met het op tijd zetten en met het afstellen van de riemspanner.

heb er door de jaren al tig gedaan maar nog nooit met calibers[alleen de v6 24v wel].

Re: RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: vr jul 20, 2012 00:08
door alfachirurg

heb er door de jaren al tig gedaan maar nog nooit met calibers[alleen de v6 24v wel].
:shock: haha, heb er ook al enkele zonder calibers gedaan, maar kijk uit: zeg dit niet op het alfa 156 cluppie, je wordt geheid afgebrand en als prutser bestempeld :blue_lol:

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: vr jul 20, 2012 08:20
door WhizzMan
bout van de spanner een stuk losdraaien zodat ie "scheef" hangt, dan krijg je de riem er makkelijker op. Bij twijfel over riemlengte de oude en nieuwe riem op elkaar leggen en kijken of er verschil zit in aantal tanden.

En ja, zonder calibers en meetklok is het een stuk lastiger om het goed voor elkaar te krijgen. Tuurlijk, je kan een riem wisselen en de motor zal niet stuk gaan als je met merktekens werkt, maar je kan de nokkenasversteller alvast niet wisselen en de kans dat je timing een aantal graden afwijkt is vrij groot. Ik kom ze regelmatig tegen met verlopen timing en als je dan een wissel doet en ze op de graad goed zet, rijden ze ineens een stuk beter en worden ze er meetbaar zuiniger van. Zeker als de nokkenasversteller niet strak vast is gezet door de vorige monteur, kan je maar zo een graad of 10 afwijking in met name de inlaatnokkenas krijgen en dan helpt streepjes zetten niets.

Monteer altijd een nieuwe spanner en looprol als de distri 60.000km of 3 jaar oud is, die dingen gaan naar alle waarschijnlijkheid niet nog een keer 60.000 of 3 jaar mee.

Re: RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: vr jul 20, 2012 09:07
door Rainier155

heb er door de jaren al tig gedaan maar nog nooit met calibers[alleen de v6 24v wel].
:shock: haha, heb er ook al enkele zonder calibers gedaan, maar kijk uit: zeg dit niet op het alfa 156 cluppie, je wordt geheid afgebrand en als prutser bestempeld :blue_lol:
De Efteling methode? Eerst de oude riem door de helft snijden, en dan de nieuwe riem erop schuiven was het toch? :P

RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: vr jul 20, 2012 10:16
door esvida
de efteling methode is meestal het geval dat men er niks vanaf weet en de auto in de verkoop met een nieuwe distrubutie wil aanbieden.
maar vinden dan gek dat er soms toch wat mis gaat als de klant dan terug komt met stukken.

ik verwissel alleen maar een complete set met waterpomp en anders niet,want als je het op de goedkope manier doet en het gaat mis staat ze toch bij je op de stoep dat je het niet goed gedaan hebt.

Re: RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: vr jul 20, 2012 12:05
door Stef33
En ja, zonder calibers en meetklok is het een stuk lastiger om het goed voor elkaar te krijgen. Tuurlijk, je kan een riem wisselen en de motor zal niet stuk gaan als je met merktekens werkt, maar je kan de nokkenasversteller alvast niet wisselen en de kans dat je timing een aantal graden afwijkt is vrij groot. Ik kom ze regelmatig tegen met verlopen timing en als je dan een wissel doet en ze op de graad goed zet, rijden ze ineens een stuk beter en worden ze er meetbaar zuiniger van. Zeker als de nokkenasversteller niet strak vast is gezet door de vorige monteur, kan je maar zo een graad of 10 afwijking in met name de inlaatnokkenas krijgen en dan helpt streepjes zetten niets.
Mijn vorige distr. wissel van de 156 is ook met calibers etc. uitgevoerd en hij liep ook weer als daarvoor. Echter na de laatste wissel, ook weer met alle gereedschap als het goed is, viel me direct op dat hij (nog) mooier en rustiger liep dan voorheen. En inderdaad het verbruik lijkt ook gezakt. Bij een van de eerste tankbeurten had ik opeens een verbruik van 1:11.5, dat heb ik in de jaren er voor nog nooit gehaald. En ook daarna zit ik steeds tussen de 1:10 en 1:11.5, waar ik voorheen ca. 1:9.5 a 1:10.5 haalde. Ik heb het niet over langere periode berekend, maar ik schat dat ik zo'n 0.5 tot 1 km verder kom op een liter sinds die laatste wissel.

Re: RE: Alfa 156 cf3 distributie spanning

Geplaatst: vr jul 20, 2012 15:33
door WhizzMan
Mijn vorige distr. wissel van de 156 is ook met calibers etc. uitgevoerd en hij liep ook weer als daarvoor. Echter na de laatste wissel, ook weer met alle gereedschap als het goed is, viel me direct op dat hij (nog) mooier en rustiger liep dan voorheen. En inderdaad het verbruik lijkt ook gezakt. Bij een van de eerste tankbeurten had ik opeens een verbruik van 1:11.5, dat heb ik in de jaren er voor nog nooit gehaald. En ook daarna zit ik steeds tussen de 1:10 en 1:11.5, waar ik voorheen ca. 1:9.5 a 1:10.5 haalde. Ik heb het niet over langere periode berekend, maar ik schat dat ik zo'n 0.5 tot 1 km verder kom op een liter sinds die laatste wissel.
Ik zet vaak de calibers al even op proef voordat ik de riem van spanning haal of de poulies losmaak. Dan kan je aardig zien of alles nog op tijd staat, of dat het verlopen is. Dan weet je ook of je een verschil gaat krijgen in voor en na de wissel.