Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

di jul 03, 2012 00:36

Het werkplaatshandboek van de 156 geeft aan dat er bij montage van de aandrijfassen nieuwe bouten gebruikt moeten worden aan de bakzijde. Weet iemand daar de reden van? In de praktijk schijnt men echter nagenoeg nooit nieuwe bouten te gebruiken, kan dat zomaar?

Dan nog een aanvullende vraag: Komt dit advies ook bij andere typen of merken voor? Ik heb wel vaker aandrijfassen los en vast gehad, alfa en niet alfa, maar nog nooit nieuwe bouten gebruikt. (dat klopt dan ook niet helemaal, ik heb wel eens een paar nieuwe moeten pakken wegens kapot draaien ;-( )
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 09:11

Niemand?

Ik heb wel eens gehoord dat het zou zijn omdat er aan de nieuwe bouten een borgmiddel zit en dat je dus ook de oude kunt hergebruiken als je zelf een borgmiddel aanbrengt. Dit wordt echter tegengesproken door de garage waar ik regelmatig kom. Dus wie weet hoe het echt zit?

We zijn er inmiddels ook achter dat de assen bij de 156 vast zitten met bout en moer. Dat heb ik ook nog nooit eerder gezien, alles wat ik tot nu toe heb los gehad had schroefdraad in de flensen aan de bak.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 10:04

Ik weet het niet zeker, maar zouden het rekbouten kunnen zijn?
Even de lengte van de oude bouten meten en vergelijken met de nieuwe...
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 10:45

Gewoon de oude bouten weer gebruiken, geen probleem. Wordt idd altijd gewoon gedaan ;)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 10:46

Zou kunnen, maar het lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Rekbouten kun je toch niet hergebruiken? En dat wordt wel algemeen gedaan met de bouten van de aandrijfassen, schijnt.
Voor rekbouten heb je ook een speciale aandraai instructie: Eerst op moment en dan nog eens een bepaalde hoek verdraaien. Werkplaatshandboek 156 geeft alleen moment voor deze bouten.

'Alles' over rekbouten: http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=39123 :wink:
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 11:09

Heb ik in ieder geval nog nooit gedaan bij de 156 v6. Gewoon de gebruikte er weer in, zonder problemen.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 11:54

Misschien zijn de moeren van het zelfborgende type, licht samengeknepen voor weerstand tegen vanzelf losgaan. Is maar een idee want ik weet er verder niets van.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 15

wo jul 04, 2012 12:03

We zijn er inmiddels ook achter dat de assen bij de 156 vast zitten met bout en moer. Dat heb ik ook nog nooit eerder gezien, alles wat ik tot nu toe heb los gehad had schroefdraad in de flensen aan de bak.
Alfa 145 / 155 (TD) hebben dat ook.... en ik denk, dat daar de crux zit: de zelfborgende moeren!
Daarvan staat altijd in de handleidingen, dat je die moet vernieuwen. (maar ook dat doe ik nooit)
Gewoon goed vastzetten, spannender is het niet. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 13:51

Misschien dat dat het is, maar dan is de werkplaats CD erg onduidelijk:
"Fit the half shaft complete with joints and secure them with new bolts to the recommended torque"
Daar staat toch echt nieuwe bouten en niet nieuwe moeren.

Blijft toch vreemd dat dit advies in het handboek staat en niemand het opvolgt en ook blijkbaar niemand met zekerheid kan aangeven wat de reden van het advies is.

Inmiddels zitten er nu aan 1 kant nu wel nieuwe bouten en moeren omdat ik hier door een foutje van de garage 2 maanden met losse bouten gereden heb. :shock:
Gewoon om zeker te zijn dat er geen verzwakte bouten in zitten door die totaal verkeerde belasting. Ze bleken niet goed leverbaar, duurde weer 2 dagen, blijkbaar komt het niet vaak voor dat iemand ze vervangt. :lol:
Die bouten blijken alleen als setje met de moeren geleverd te worden en wel per 5 en je hebt er 6 per as nodig. :?
Het blijven toch echt Italianen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

wo jul 04, 2012 14:39

Dan haal je toch gewoon nieuwe bouten en moeren bij de ijzerwaren zaak (Fabory bijvoorbeeld), kun je ze per stuk halen en dan zijn ze ook nog goedkoper. Alfa maakt die boutjes echt niet zelf hoor.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 15

wo jul 04, 2012 17:06

Dan haal je toch gewoon nieuwe bouten en moeren bij de ijzerwaren zaak (Fabory bijvoorbeeld), kun je ze per stuk halen en dan zijn ze ook nog goedkoper. Alfa maakt die boutjes echt niet zelf hoor.
Precies, ten tijde van de ombouw van 2.5 naar 3.0 bij de 156 moest ik rechts langere hebben ivm andere lengte v/d aandrijf as. Gewoon via de AD vestiging hiero de goede lengte laten meekomen (idd van Fabory, in 12.9 kwaliteit)
@stef33; als ze inderdaad zo'n verhaal achter de rug hebben zou ik ook gewoon nieuwe monteren.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?

do jul 05, 2012 09:37

Wellicht dat men het aangeeft omdat veelal de binnenzeskant naar de knoppen wordt geholpen door (vuil in de kop) en de niet juiste plaatsen van de bit.

Om leed te verkomen is het dan aan te bevelen deze te vernieuwen.

Andere reden kan ik me niet bedenken.


Ps, er zijn ook bouten waar fabriek af bogingsmiddel op zit, als dit het geval is kan dit ook en reden zijn om ze te vernieuwen. Echter in dit geval weet ik zeker dat het niet zo is (buiten het feit dat je ze zel met brogmiddel ook weer kunt borgen), maar dat het middel de moer is geborgt.

Indien 'niet gesloopt', gewoon her gebruiken.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Terug naar “Algemene Technische vragen”