Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

Alfa 75 TS of Turbo

do mei 31, 2012 22:20

Hallo alfisten,

Ik ben van plan een alfa romeo 75 te kopen.
Nu is mijn vraag wat zal ik doen een Turbo of een TS, ook met kosten voor eventuele vervangingsdelen, en heeft een van jullie ervaring met het onderhoud van een turbo is dat te doen
of is het vrij prijzig? En natuurlijk wat rijd het mooist.
Alvast bedankt voor het advies tips ed.

Gr Edwin

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 TS of Turbo

do mei 31, 2012 23:00

Het is maar net wat je met de auto wilt gaan doen..

Ik heb beide gehad en persoonlijk ben ik meer fan van de turbo maar dat is grotendeels natuurlijk het vermogensverschil. :lol: Het plotseling inkomende vermogen vind ik gewoon geweldig en mijn oude 75 Tb is de enige 75 die ik soms weleens mis. :(

Voor een dagelijkse auto of om lange ritten naar het buitenland te maken of als je zelf 0,0 kunt sleutelen dan zou ik voor de TS gaan. Die heeft simpelweg de betrouwbaarste techniek en vooral elektronika. Waarmee ik niet wil zeggen dat de Tb techniek slechter is, enkel wat gedateerder en het wordt natuurlijk ook zwaarder belast. Tb verbruikt ook wel een slokje meer als een TS waar je nog best zuinig mee kunt rijden.

Mijn verstand zegt de TS en mijn hart zegt de Tb. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Norman
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: di dec 28, 2004 14:21
Locatie: Curacao

RE: Alfa 75 TS of Turbo

do mei 31, 2012 23:51

ik kan het niet beter zeggen.
ik rij dagelijks in Tb rond en het is een genot, maar de onderdelen hier voor worden ook schars en zijn duurder.

groet,

Norman
==leven zonder alfa is geen leven==
de 75 is op Curacao
75TS met 1,8TB motor

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 10:05

Ja daar was ik al bang voor dat de Turbo het mooiste rijdt, maar de TS goedkoper is.
Maar zijn normale vervangingsdelen nog goed te krijgen voor de Turbo? Zoals de turbo en motoronderdelen? en waar zijn die dan te krijgen?

Gr Edwin

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 10:15

TS rijdt het mooist in de zin van makkelijk, een Turbo is een alles of niks auto, eerst wachten ivm. turbogat en daarna afgeschoten worden. Erg vermakelijk als je er van houdt, kan ook heel irritant zijn voor sommige mensen. In principe is een TS amper trager dan een standaard Turbo, die is pas leuk als ie gechipt is en rond de 200 PK heeft. Onderdelen zijn voor beide uitvoeringen nog volop te krijgen, ik heb in principe alles hier wel liggen.

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 10:21

Hallo,

Oke, ja mij lijkt een turbo ook wel echt leuk. Je hebt dan wel iets specials denk ik. Maar ik heb één op het oog, maar de motor doet het niet. Hij draait wel rond maar slaat niet aan. Maar ja dat kan puur andere bougies zijn, maar ook veel erger lijkt mij. Maar mijn vraag hiermee is, zijn die turbo blokken makkelijk te onderhouden/repareren. Ik ben geen leek in auto's sleutelen, maar ik trek niet dagelijks blokken uit elkaar.

Gr Edwin

PS: zijn jullie te spreken over de kwaliteit van Alfa-service.com qua onderdelen, Duits bedrijf volgens mij. http://www.alfa-service.com

Ik heb deze ook nog gezien (dit is niet die met de kapotte motor)

http://www.alfaforum.nl/forum/showthrea ... igineel-NL

Maar ik vraag me af waarom hij al zo lang te koop staat terwijl de prijs niet gek is.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 10:59

Motoren van de 75 zijn simpel qua techniek, dus makkelijk aan te sleutelen. De motor electronica van een Turbo stamt uit het jaar nul, dat is een grote misser. Mooiste is om daar programmeerbare injectie op te zetten, is ook veel beter voor de motor qua betrouwbaarheid.
Alfa Service Hurtienne in Duitsland is wel een goed adresje, heb er goede ervaringen mee.

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 11:04

oke, wat kost het om zo'n injectie erop te bouwen en kan u het leveren eventueel opbouwen?

Gr

Alfa-serive leek mij ook niet slecht, maar me pa heeft wel eens motorsteunen voor een Spider uit '77 besteld die totaal niet pasten moesten we helemaal op maat maken.
ze maken volgens mij niet gebruik van originele onderdelen

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 12:05

Programmeerbare injectie/ontsteking is niet goedkoop en ligt er aan hoe uitgebreid je het wilt hebben. Moet je snel op minimaal 2.000 euro rekenen. Auto zal op rollenbank afgesteld moeten worden.

De meeste originele onderdelen voor de oude type`s Alfa worden al lang niet meer gemaakt en zijn dus altijd imitatie.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 12:21

zorg er gewoon voor dat je een goed onderhouden 75 koopt (kleppen op tijd geregeld enz...)
wat het goedkoopste is?
een goed onderhouden turbo zal goedkoper zijn dan een slecht onderhouden TS, en andersom.
een Alfa vraagt nu eenmaal onderhoud en uitstel is problemen vragen.

een 75 is inderdaad simpel te onderhouden (enkel kleppen regelen kost tijd ), alle transaxles zijn een plezier om aan te werken

controleer haar ook goed op roest natuurlijk.

ik zelf ben meer dan een jaar naar een goed exemplaar op zoek geweest, en heb uiteindelijk een 155 gekocht (met 2.0 8v uiteraard) in perfecte staat.
(mijn eisen zijn mss wat te hoog :-))

veel succes ermee!

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 12:23

Bedankt voor het advies, ik neig wel naar de turbo nu.

Maar is iemand bekent met deze?

http://www.alfaforum.nl/forum/showthrea ... igineel-NL

Deze is wel goed onderhouden zoals is vermeld alleen de lak is wat minder maar volgens mij is daar wel wat aan te doen.

@high fidelitaly: Zoek je nog een 155 een 1.8 TS 16v met gloednieuwe motor top auto geen roest en rijdt ongelooflijk mooi veel aan vervangen

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=61322

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 12:36

Dag Edwin,

Ik zie dat je net uit een 155 komt, heb je enige ervaring met een 75? Een turbo is namelijk leuk (vriend van me heeft er één), maar tis wel een verraderlijk wagentje geworden aangezien de turbo in één keer erin komt. Zeker onder minder ideale omstandigheden kan dat voor minder plezierige momentjes zorgen, zeker als in de bocht in één keer die turbo erbij komt. Verder zijn bepaalde onderdelen minder makkelijk te krijgen of duurder dan bij een t.s. .

Een twinspark is lekker betrouwbaar, er zijn nog genoeg onderdelen voor te krijgen, zit een sperdiff onder (turbo's eerste serie dacht ik niet, maar anderen hier weten dit vast wel) en het vermogen komt veel geleidelijker vrij. Chippie van squadra tuning erin en je hebt nagenoeg hetzelfde aantal pk als een tb. Keuze is groter dan bij een tb, dus zoek je een leuke, rij je een paar jaar in een t.s. en koop je daarna lekker een tb ;-)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 13:02

Tb heeft altijd een sper zo ver ik weet... :?

Van mijn eerste serie weet ik in ieder geval 100% zeker dat hij er onder zat, genoeg bewijs van gezien... :twisted:

In de regen is het wel even wat anders als een 155 idd! Lekker de bocht in gaan met 2500 toeren en alvast beginnen tegen te sturen voor je gas geeft. 8) Als de turbo in komt gaat hij wel lekker. :D
een goed onderhouden turbo zal goedkoper zijn dan een slecht onderhouden TS, en andersom.
Ik denk dat je hier iets omdraait... :lol: Een goeie turbo is altijd duurder als een slechte TS namelijk. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 13:08

De 155 is van mijn broer. Maar in de 75 turbo moet je echt rijden en en de TS is gewoon makkelijker te rijden denk ik?

Maar is het echt zo erg dat je constant diagonaal door de bochten gaat?

Kent iemand de rode? Of iemand daar een oordeel/mening over hij lijkt mij wel wat. Ook geen gekke prijs

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 TS of Turbo

vr jun 01, 2012 13:31

Nee hoor, is ook prima normaal mee te rijden. :wink: Zeker als de auto niet gechipt is is het goede te doen. Ik zou hem alleen niet zomaar meegeven aan vriendinnetjes of ouders oid die een moderne auto gewend zijn... Dan geven ze gas en denken dat er niks gebeurt waarop ze het gas nog maar wat dieper indrukken en dan ineens de kont voelen zwiepen... :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”