Pagina 1 van 2
'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 01, 2012 21:33
door Fransinge
onze spider stuurt op hogere snelheden mooi precies en dan komt het stuur na het nemen van een bocht ook netjes terug in de middenstand,echter bij rustig 'poekelen' door de polder voelt de boel doods aan tijdens het sturen en dan komt het stuurwiel juist niet zo fijn terug, geeft zelfs het gevoel dat als ik het los zou laten het die stand zou aanhouden.
Nu heb ik de auto wel laten uitlijnen maar volgens mij staat de boel vrij neutraal,is denk ik ook met houtje touwtje gedaan ipv laserspul
Besturing gaat als de auto vrij van de vloer staat niet superlicht maar ook niet idioot zwaar.....geen speling op het stuurhuis en de kogels.
Kan ik zelf misschien bv het toespoor iets verhogen om die terugkeer naar middenstand bij lage snelheden te verkrijgen of zijn er misschien meer dingen die niet kloppen zoals wielvlucht etc ?
gr,
Frans
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 01, 2012 22:56
door HAAK28
Kan ook aan de wielkanteling, het caster, liggen. Ik zou er niet zelf aan gaan rommelen in elk geval.
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: ma mei 07, 2012 07:11
door Fransinge
Heb me er ondertussen wat verder in verdiept en het lijkt dat caster vrij ver in de plus staat maar kan even niet bedenken hoe dat te meten dus toch maar even een keer goed laten uitlijnen.
Het toespoor heb ik wel aangepast en de auto lijkt daar fijn op te reageren, stuur komt ook wat beter terug, verstelling is minimaal, ongelooflijk hoeveel verschil dat maken kan,sta nu op 3 mm toe-in
Re: RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: ma mei 07, 2012 10:06
door HAAK28
Heb me er ondertussen wat verder in verdiept en het lijkt dat caster vrij ver in de plus staat maar kan even niet bedenken hoe dat te meten dus toch maar even een keer goed laten uitlijnen.
Het toespoor heb ik wel aangepast en de auto lijkt daar fijn op te reageren, stuur komt ook wat beter terug, verstelling is minimaal, ongelooflijk hoeveel verschil dat maken kan,sta nu op 3 mm toe-in
Dat is wel vrij veel, ik heb 1,5mm en dat stuurt al heel scherp.
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: ma mei 07, 2012 11:49
door Fransinge
Staat in het officiele alfa wphb dat toe-in 3+-1 mm moet zijn, denk wel dat caster erg positief staat maar heb geen benul hoe dat zonder passende middelen te meten is
grtz,
Franz
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: ma mei 07, 2012 11:52
door Zaagauto
Bekrachtigd of onbekrachtigd?
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: ma mei 07, 2012 17:02
door Fransinge
Ik heb geen stuurbekrachtiging, zit er verschil in dan qua afstellingen ?
grtz,
Franz
oops,ik verval in herhaling met m'n casterverhaal zie ik, sorry
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 08, 2012 10:33
door Zaagauto
Geen idee of er verschil in de afstellingen zit maar een defecte bekrachtiging zou een aantal symptomen kunnen verklaren...
Zonder bekrachtiging denk ik dat je caster inderdaad de eerste verdachte is... Gewoon op de uitlijnbank met die Spider!

RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 08, 2012 10:44
door WhizzMan
Heb je een compleet uitlijnrapportje? Kan je dat online zetten? Dan kunnen we zelf kijken wat er staat, want nu moeten we op basis van jouw aannames gaan meedenken. Ze zijn vast goed (bedoeld) maar soms zien mensen dingen op zo'n rapport wat jij zelf over het hoofd ziet.
Wat voor bandenspanning werk je mee? heb je standaard velgen/wielen/bandenmaat? Naafverbreders? Verlaging? Dat soort dingen zijn ook van invloed op het weggedrag. Bij een spider van 1987 is zoiets niet het eerste waar je aan denkt, maar je zal maar net iemand hebben met ronals met een lage ET waarde, 7J breed, 205 banden er op en dan een bandenspanning van 1.8....
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 08, 2012 14:27
door Fransinge
Uitlijnen moet nog gedaan worden dus dat rapport komt wel maar zal pas na juni gaan plaatsvinden, verder is de auto helemaal standaard met de originele teledials,15 inch,185 ers erop met een spanning van 2,5 bar op alle vier,niks geks verder.
Groot gedeelte van de historie is helaas zoek dus weet niet wat er in het verleden allemaal gebeurt is,kan ook niet zo snel een DOT code vinden op de banden dus heb geen idee hoe oud die zijn,volgens enkele forummembers van het alfabb kan leeftijd van het rubber ook veel invloed hebben,zijn iig meer dan acht jaar oud en zo lang heeft de wagen ook stilgestaan.
Vindt het echter nog een vrij kostbare gok om die nu te vernieuwen om te zien of dat werkt...
Alvast bedankt voor het meedenken en als het uitlijnrapport is gemaakt doe ik het hier even posten
groet,
Frans
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 08, 2012 15:17
door WhizzMan
Aha, hij is nog niet uitgelijnd, vandaar. Zorg er dan in ieder geval voor dat je rubbers en kogels allemaal goed zijn (dat heb je volgens mij al bekeken?)voor je gaat. Wat ook belangrijk is, is dat de uitlijner eerst "de binnenkant" van het stuurmechaniek stelt en dan pas de armen naar je fusees toe. Anders krijg je een verschil in uitstuur als je het stuur niet in het midden hebt, dus dan wil ie in de bocht minder fijn, maar rechtdoor klopt wel. Het kan maar zo dat op de bank duidelijk wordt wat niet goed staat en dat het na stellen allemaal gewoon in orde is.
Het merk en type banden en de leeftijd/staat van het rubber zijn uiteraard ook van belang, maar als je karkas niet gaar is, zou je voornamelijk last gaan krijgen van slijtage en minder grip, niet zozeer "dood sturen" lijkt me?
Zijn er nog mensen die goede uitlijners met 105-ervaring bij deze meneer in de buurt weten?
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: di mei 08, 2012 21:25
door Wilbert ARparts
Naast het uitlijnen toch nog even een zijsprongetje: controleer nog eens of de fuseekogels goed gangbaar zijn.
Die willen wel eens gaan vastzitten in de loop der tijd.
Zet je Spider nog eens op bokken met de voorwielen van de grond. Laat je hulpje heel langzaam aan het stuur draaien: bewegen de wielen/ fusee schokkerig i.p.v. soepel? Dan is een kogel niet meer zo fris met genoemde symptomen tot gevolg.
Suc-6!
Re: RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: wo mei 09, 2012 07:45
door WhizzMan
Naast het uitlijnen toch nog even een zijsprongetje: controleer nog eens of de fuseekogels goed gangbaar zijn.
Die willen wel eens gaan vastzitten in de loop der tijd.
Zet je Spider nog eens op bokken met de voorwielen van de grond. Laat je hulpje heel langzaam aan het stuur draaien: bewegen de wielen/ fusee schokkerig i.p.v. soepel? Dan is een kogel niet meer zo fris met genoemde symptomen tot gevolg.
Suc-6!
Besturing gaat als de auto vrij van de vloer staat niet superlicht maar ook niet idioot zwaar.....geen speling op het stuurhuis en de kogels.
Het lijkt er op alsof hij dat al heeft gedaan.
Nu heb ik de auto wel laten uitlijnen maar volgens mij staat de boel vrij neutraal,is denk ik ook met houtje touwtje gedaan ipv laserspul
Er is dus al wel uitgelijnd, maar kennelijk niet met het gewenste resultaat. Wie weet er in de omgeving Dordrecht een goede uitlijnboer die weet hoe je een 105 goed krijgt? Nog een keer naar dezelfde gaan gaat geen beter resultaat opleveren over het algemeen, dus een alternatief lijkt me wel zo handig.
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: wo mei 09, 2012 20:22
door Fransinge
Dacht zelf een keer langs de 105 workshop in Etten-Leur te gaan voor uitlijnen en afstellen omdat die ook racen met oude alfa's,bedankt voor je inspanningen,mocht er iemand een beter of gelijkwaardig adres weten hoor ik het graag,heb persoonlijk niet heel veel fidusie in profile of kwik-fit achtigen.
grtz,
Frans
RE: 'Dode' besturing spider qv '87
Geplaatst: wo mei 09, 2012 20:37
door Bartman
Barend is altijd goed. Steutel in Almkerk kan ook.