Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

Betreft: E10 benzine in klassieke auto's

wo apr 04, 2012 08:56

Graag jullie mening over het onderstaande artikel;

Betreft: E10 benzine in klassieke auto's

De loodhoudende benzine is al jaren verboden en onze klassiekers zijn zo langzamerhand daaraan gewend. We hebben als eigenaren dat opgelost met cilinderkoprevisies en hardere kleppen en zittingen, of door een loodvervanger te gebruiken bij elke tankbeurt of gewoon door blijven rijden al dan niet met extra aandacht voor de klepspeling.
Met de Euro 95 E10 benzine (90% fossiele brandstof en 10% ethanol) is het probleem voor het gebruik in de klassieker omvangrijker geworden.
Zuivere ethanol heeft als eigenschappen (gerelateerd aan de klassiekers) dat het hygroscopisch is en derhalve water(damp) opneemt, totaal geen smerende eigenschap bezit en dat het aantasting van natuur- en butylrubber, kurk en aluminium en bacteriegroei veroorzaakt.

Omdat het als een oplossing van 5% aan de Euro 95 benzine is toegevoegd zijn de nadelen minder groot dan van de pure stof ethanol. Toch is voorkomen beter dan genezen.
Het hygroscopische effect is bij open verbindingen met de buitenlucht aanwezig en derhalve in de tank en de vlotterkamer, omdat deze ruimten kunnen ventileren. Bij temperatuurschommelingen en vochtige lucht is het effect aanwezig. Ook water dat onbedoeld in de tank terecht is gekomen wordt erin opgelost.
Het ontbreken van de smerende eigenschap is zelden een probleem, omdat de benzine ook al schraal is en de onderdelen in het benzinesysteem er op zijn ontworpen.
Als de brandstofslang aan de buitenzijde gemerkt is met "FUEL" of "BRANDSTOF" of iets dergelijks is het geschikt materiaal. Andere rubberdelen zoals membramen van een mechanische benzinepomp dienen bijvoorbeeld van nitrilrubber of viton te zijn. Gasklepassen in carburateurhuizen kunnen van kurk zijn. Als die gaan lekken krijg je valse lucht en loopt de motor stationair beroerd. Nieuwe lagering van teflonbusjes is een uitstekende oplossing. Dit is een intensieve klus (meestal een complete carburateurrevisie) van de- en montage van de carburateur(s) en het weer volledig afstellen.

Over de mate van aantasting van aluminiumonderdelen zoals de carburateurs of een benzinetank is nog weinig bekend. Als aluminium wit uitslaat is het een corrosievorm.
Bacteriegroei is binnen 6 maanden van dezelfde hoeveelheid benzine (niet bijtanken) niet te verwachten. Er zijn producten in flesjes verkrijgbaar die als brandstofstabilisator verkocht worden en de bacteriegroei voor 24 maanden uitstellen.

Om alle problemen met Euro 95 E 5 te omzeilen kan er so wie so tot 2013 nog Euro 98 getankt worden die geen enkele vorm van biobrandstof bevatten.
Rijdt de klassieker op LPG dan hoef je niets te vrezen. Bovendien is het octaangetal van LPG 108 - 110. Pingelen en/of nadieselen komt dan ook nooit voor!
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Giulia 2.2 JTD
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Betreft: E10 benzine in klassieke auto's

wo apr 04, 2012 10:30

En wasbenzine is daar op te rijden?

Wat zouden de voor en nadelen hiervan kunnen zijn?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Betreft: E10 benzine in klassieke auto's

wo apr 04, 2012 10:46

In Duitslandis een angst ontstaan over het gebruik van E10 en "men" schijnt het gebruik massaal te vermijden.
Aral (Mobil), volgens mij een van de grootste benzine leveranciers, is gestoptmet leveren.

ATM heeft er ook iets over te melden.

Als je de E10 check doet dan is geen enkele Alfa Romeo geschikt voor E10....

In Duitsland zijn ze wat milder wat Alfa Romeo betreft.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op wo apr 04, 2012 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Betreft: E10 benzine in klassieke auto's

wo apr 04, 2012 10:47

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat slechts 10% Ethanol het gehele mengsel dusdanig hygroscopisch maakt dat daar problemen door onstaan. Idem voor de bacterie groei.
(90% van het mengsel bestaat nog steeds uit koolwaterstoffen die niet hygroscopisch zijn en waar (de meeste) bacterien niet in gedijen)

Dat van die afdichtingen is voor sommige auto's wel een probleem. Je zou eens moeten googlen welke aanpassingen in Brazilie worden gedaan aan auto's; daar wordt vaak op 100% Ethanol gereden.
En wasbenzine is daar op te rijden?

Wat zouden de voor en nadelen hiervan kunnen zijn?

Code: Selecteer alles

Volgens mij bevat normale benzine ook lichtere fracties die in wasbenzine niet zitten en is wasbenzine daarom niet geschikt.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Betreft: E10 benzine in klassieke auto's

wo apr 04, 2012 11:27

Als je de E10 check doet dan is geen enkele Alfa Romeo geschikt voor E10....
Dat is niet helemaal waar.

Er zijn er wel degelijk een paar modellen welke volgens deze website geschikt zijn :idea:
- 159 1.8 16V, 1.8 tbi 16V, 3.2 jts v6
- Mito
- Brera 1.8 16V (:?:) 3.2 jts V6
- Spider 1.8 tbi 16V, 3.2 jts v6
- 8C 4.7 V8 32V

klik
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”