Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Weber Marelli IAW diagnose software

zo jan 22, 2012 17:34

Hoi!

Een tijdje terug ontdekte ik een gratis (open source) programmaatje om het Weber Marelli injectie IAW systeem uit te lezen.
Dit systeem wordt door de Alfa 33 1.4 en de Alfa 145 1.4 en 1.6 gebruikt. Ook wordt dit door veel Fiat modellen gebruikt.

Je hebt hiervoor een OBD usb kabel nodig, met een extra kabel wat OBD omzet naar de 3 pins Alfa/Fiat ECU stekker.

Eerst werkte het programma niet goed met het systeem van de Alfa motoren. Alfa gebruikt IAW-8F, wat voor het programma
eigenlijk niet geschikt was.
Ik ben programmeur van beroep, dus ik heb zelf het programma (samen met de "eigenaar" van het programma) aangepast.
Omdat we niet de officiële beschrijving hadden van deze ECU hebben we de omschrijving van nieuwere ECU's gebruikt om te bepalen
hoe je tegen deze ECU moet praten. Hiervoor heb ik ook meerdere tests op mijn Alfa 33 1.4 motor gedaan.

En nu werkt het! Zie dit youtube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ig0mJcwcjdE
(Ja, mijn Alfa 33 lijkt verdacht veel op een kever.. :wink: , gewoon negeren...)

In het filmpje gebruik ik nog een wat oudere test-versie van het programma. Ik heb inmiddels ook de Nederlandse taal toegevoegd.
Voor het programma: http://sourceforge.net/projects/iaw-scan2/

Mocht je het ook willen gaan proberen, let dan wel op dat het IAW-8F gedeelte nog "experimenteel" is. Dus niet alle data vertrouwen die je ziet.
Laatst gewijzigd door Gerrelt op vr aug 24, 2012 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
homepage
_________________

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Weber Marelli IAW diagnose software

wo jul 18, 2012 19:43

het youtube filmpje is afgeschermd...........
ik heb een maserati biturbo, deze gebruikt ook marelli iaw. zou wel graag in de programmatuur willen kunnen rozooien :evil:
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Weber Marelli IAW diagnose software

wo jul 18, 2012 22:05

Wat toevallig, ik heb ook een Maserati Biturbo en was afgelopen week al een aantal keer op dit draadje terecht gekomen.
Wat is je probleem?? Ik ben er 2 weken mee aan het stoeien geweest dus weet er nu wel wat vanaf.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Weber Marelli IAW diagnose software

wo jul 18, 2012 22:21

pb
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: Weber Marelli IAW diagnose software

vr aug 24, 2012 21:46

het youtube filmpje is afgeschermd...........
ik heb een maserati biturbo, deze gebruikt ook marelli iaw. zou wel graag in de programmatuur willen kunnen rozooien :evil:
Oeps :oops: , dat was het verkeerde linkje, ik heb het nu aangepast in het originele bericht. Hier ook nog de juiste link: http://www.youtube.com/watch?v=ig0mJcwcjdE

De programmatuur is gewoon te downloaden via het sourceforge linkje, het is open source.
Ik ken de software een beetje, dus als ik ook nog kan helpen, zeg het dan maar.
Of bedoel je in de programmatuur van de ECU? Dat kun je hier niet mee aanpassen.
homepage
_________________

Gebruikersavatar
AlfaVirus
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: di jun 03, 2014 17:15

Re: Weber Marelli IAW diagnose software

ma jan 26, 2015 16:55

Hoi, ik had laatst op je Youtube video een reactie gepost i.v.m. de blauwe 16-pin naar USB kabel! Leuk dat ik je hier ook vindt.

Nu zit ik nog met een (misschien domme vraag):

Waar vind ik in de auto de 3pin aansluiting naar de ECU? in de buurt van de ECU vond ik wel een lege aansluiting maar dit is een 6 pins aansluiting..

Alvast bedankt!

EDIT:

Heb ze ondertussen al gevonden, de kabel en aansluiting was ergens helemaal tussen gevallen en dus praktisch onzichtbaar.

Nu is het nog wachten tot de kabels arriveren en ik kan beginnen. Zijn de uitgelezen waardes ondertussen al iets juister/betrouwbaarder?

Schitterend staaltje programmeerwerk trouwens, waarvoor dank!
Laatst gewijzigd door AlfaVirus op di jan 27, 2015 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
'92 33 1.4IE Imola

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: Weber Marelli IAW diagnose software

ma jan 26, 2015 18:49

deze software is héél handig om de gasklep potentiometer juist te zetten, veel juister dan dit te doen met ohm-metertje.
dus 33 rijders, 155 q4 rijders : aan het werk maar :-)
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Weber Marelli IAW diagnose software

ma dec 07, 2015 11:31

@gerrelt,
Ik had vergelijkbare software nodig voor een Delta Evo, dus de benodigde spullen verzameld en eerst maar eens op mijn 33 getest. Werkt super! Dank voor de moeite die jij er o.a. in hebt gestoken.
Heel handig om in 1 minuut de mogelijkheid te hebben luchttemperatuursensor, koelvloeistoftemperatuursensor, gaskleppositiesensor (werking/afstelling), stationair toerental regelaar, map sensor, werking van de lambda, closed loop functie, onstekingsvervroeging, laadspanning, injector pulse duration etc.etc. te kunnen checken. Deze patient was in iedergeval nog in orde.
Als iemand dus ooit een probleem heeft met zijn 1.4IE en er niet uitkomt....let me know.
https://www.youtube.com/watch?v=ZSyQ2YlhR34
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1729
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Weber Marelli IAW diagnose software

ma dec 07, 2015 12:31

godsamme dat is handig....

had ik dat maar eerder gezien had me n hoop tijd en geld bespaard :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”