kroehlur

Re: RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 09:49

Van onderuit gaat het wel en je kan het beste een KLEIN oliefiltertje terug zetten niet die dikke 2308 oid...
Ik heb gewoon originele :!: filter van de dealer :!: gebruikt. Welke adviseer je dan eigenlijk Dre? En hoe kom je van onderuit er eigenlijk aan? Ik keek er naa maar vond het toch nog te krap tussen de binnenschermen en carterpan. Misschien toch proberen volgende keer (zonder brug :twisted: ). ](*,)

Andretti Molletti

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 09:58

Volgens mij heb je zelfs onder het zelde bestenummer verschillende filters..
Een 155 filter past vlgs mij ook en is beduidend kleiner.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 10:00

Dan heeft je dealer helaas niet zoveel verstand van Alfa's..
Op de nord hoort nu het originele filter: 468 05 831 (nw nummer: 717 36 160) en deze is in diameter kleiner dan die oude oranje filters.

Ik heb een grote 'dop' die op de zeskant van dit filter past en dan kan ik de filter met de ratel losdraaien (en met de hand vast draaien!!).
Dit is vlgs mij een speciaal gereedschap van Moto Guzzi, maar zou ook in de automaterialenhandel te krijgen moeten zijn.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

kroehlur

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 11:51

Mijn filter is gewoon wit en werd vermeld onder een nummer die ook voor een aantal andere modellen gelden - ik dacht zelf de 75, 90, Alfetta etc. want dat zijn uiteindelijk ook Nord motoren + 146 en nog wat. Of dat filter nou klein of groot is durf ik trouwens niet te zeggen want ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Ik ben ff naar de dealer gedaan omdat hij naast mijn werk zit en ik er zeker van wilden zijn dat ik geen Fram of dergelijke rotzooi in handen zou krijgen. Iets met een terugloopklep die er moet zijn maar niet altijd aanwezig is bij de goedkopere merken. :wink:

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 12:40

een origineel wit filter?

Doorgaans zijn die zwart of blauw met het Alfa/Fiat/Lancia logo en het artikelnummer erop.
Ach ja, alstie maar filtert :wink:
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 19:07

Ik kwam er laatst inderdaad ook achter dat het originele grote oranje oliefilter niet meer geleverd wordt en is vervangen door zo'n klein Fiat/Alfa/Lancia filtertje.
Is er een nieuwe innovatieve filtertechniek zodat het filter kleiner kan of is het een kwestie van kostenbesparing bij de Fiat organisatie? Ik ben bang dat het laatste zo is en ga voortaan maar eens bij de merkloze filters naar iets met het juiste formaat zoeken.

Voor het losmaken van een (erg)vastzittend filter heb ik ook goede ervaring met de schroevendraaiertruc zoals beschreven, dicht bij de flens en oppassen voor de schroefdraad. Succes.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 19:21

Ik gebruik zelf altijd Mahle of Mann filters. En die zijn ook een slagje kleiner geworden dan de oude serie.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 19:44

Ik kwam er laatst inderdaad ook achter dat het originele grote oranje oliefilter niet meer geleverd wordt en is vervangen door zo'n klein Fiat/Alfa/Lancia filtertje.
Is er een nieuwe innovatieve filtertechniek zodat het filter kleiner kan of is het een kwestie van kostenbesparing bij de Fiat organisatie? Ik ben bang dat het laatste zo is en ga voortaan maar eens bij de merkloze filters naar iets met het juiste formaat zoeken.

Voor het losmaken van een (erg)vastzittend filter heb ik ook goede ervaring met de schroevendraaiertruc zoals beschreven, dicht bij de flens en oppassen voor de schroefdraad. Succes.
Die kleine originele zwarte filters zijn al een hele tijd in de roulatie (jaar of 2 - 3 zeker).
Tog nog toe geen problemen mee gehad!!!!!
Dus geen reden tot paniek. :D

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 19:46

een origineel wit filter?

Doorgaans zijn die zwart of blauw met het Alfa/Fiat/Lancia logo en het artikelnummer erop.
Ach ja, alstie maar filtert :wink:
:blue_lol: Ik heb een wit filter. Die komt bij AR-Parts vandaan.... :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 20:26

Er zit inderdaad een wat groot bauw filter op
je kan er met zo'n tang bijna niet bij,

denk dat ik morgen 1 met een ketting ga halen,
en ga vanavond maar eens tv kijken.
Straks een lekker lang weekend
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: RE: vast zittend oliefilter

do jan 13, 2005 23:30


Die kleine originele zwarte filters zijn al een hele tijd in de roulatie (jaar of 2 - 3 zeker).
Tog nog toe geen problemen mee gehad!!!!!
Dus geen reden tot paniek. :D
Paniek is inderdaad niet nodig :blue_cool: maar als het niet uitmaakt welk formaat filter gebruikt wordt, waarom heeft Alfa dan niet van begin af aan een klein filter toegepast?
Qua volume is het nieuwe filter denk ik zo'n beetje de helft kleiner :shock: .
Je zal inderdaad bij normale omstandigheden geen verschil merken, maar ik denk dat juist bij oudere motoren (veel km's) een goed (groot) filter belangrijk is.
Verder weiger ik me neer te leggen bij Fiat's onderdelenpolitiek voor oudere Alfa's [-(
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Andretti Molletti

Re: RE: vast zittend oliefilter

vr jan 14, 2005 18:25

Verder weiger ik me neer te leggen bij Fiat's onderdelenpolitiek voor oudere Alfa's [-(
Accepteer dan ook dat je je filter niet loskrijgt...

Trouwens degene die doorrijdt tot zijn filter de overdrukklep opent die is niet goed wijs...
Hou je aan de intervallen en gebruik goede olie dan is er niks aan de hand... Een klein filter is niet per definitie minder dan een groot filter!
Maar goed sterkte ermee! :-#

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: vast zittend oliefilter

ma jan 17, 2005 12:27

:wink: @Arjen; die is dan ook niet origineel Alfa Romeo...
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: vast zittend oliefilter

ma jan 17, 2005 12:59

LOS!!!!!!!! :evil: :twisted: :evil: :D :D

Met heel veel geweld en een dikke ijzeren stang er doorheen geslagen

en............... niks beschadigd de nieuwe daaide er zo op.
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: vast zittend oliefilter

ma jan 17, 2005 15:06

Heb je wel olie op het rubberen randje gesmeerd? Anders zit je de volgende keer weer met hetzelfde probleem.

Luc
33

Terug naar “Algemene Technische vragen”