Rubens

Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 13:13

Eerst een korte introductie
Mijn naam is Ruben, ik ben 19 jaar oud en woon in Arnhem. Hier studeer ik aan de HTS autotechniek. In de weekenden ben ik bij mijn ouders, waar mijn Alfa 75 staat. De Alfa heb ik zo'n twee jaar geleden overgekocht van iemand. Hij staat niet op kenteken en werd alleen gebruikt om mijn race-licentie te behalen. Sinds kort heb ik mijzelf overtuigt om hem eindelijk eens op te knappen. Ik heb geen ervaring met het sleutelen aan auto's, en ook mijn opleiding draagt weinig bij (ik leer de 'waarom' je iets maakt - niet de 'hoe' je het in elkaar zet, even ruw gezegd).

Afbeelding
Afbeelding

Het probleem
Ik was er van uit gegaan dat alle elektronica op het dashboard was overleden was. Tot mijn verbazing, toen ik wat zat te kloten met de ruitenwissers, bleek de instrumentatie voor enkele seconden te werken wanneer ik de ruitenwissers van de aan stand weer uit zette. Het betreffen de meters voor: snelheid, toeren, brandstof en olietemp. De oliedrukmeter was als enige functioneel buiten het ruitenwisserfenomeen. Bij de brandstof en olietemp gingen ook de desbetreffende lampjes branden.

Ik kan er geen logische verklaring voor verzinnen. Ik weet dat de vorige eigenaar ongetwijfeld aan de elektronica heeft gezeten, alleen heb ik hier helaas geen verdere informatie over.
Hier te zien in video: http://www.youtube.com/watch?v=gdKoeJWr4kg

Alvast bedankt, en ik kan niet wachten om kennis te maken met jullie Alfa-guru's. ;)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 13:31