Rubens

Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 13:13

Eerst een korte introductie
Mijn naam is Ruben, ik ben 19 jaar oud en woon in Arnhem. Hier studeer ik aan de HTS autotechniek. In de weekenden ben ik bij mijn ouders, waar mijn Alfa 75 staat. De Alfa heb ik zo'n twee jaar geleden overgekocht van iemand. Hij staat niet op kenteken en werd alleen gebruikt om mijn race-licentie te behalen. Sinds kort heb ik mijzelf overtuigt om hem eindelijk eens op te knappen. Ik heb geen ervaring met het sleutelen aan auto's, en ook mijn opleiding draagt weinig bij (ik leer de 'waarom' je iets maakt - niet de 'hoe' je het in elkaar zet, even ruw gezegd).

Afbeelding
Afbeelding

Het probleem
Ik was er van uit gegaan dat alle elektronica op het dashboard was overleden was. Tot mijn verbazing, toen ik wat zat te kloten met de ruitenwissers, bleek de instrumentatie voor enkele seconden te werken wanneer ik de ruitenwissers van de aan stand weer uit zette. Het betreffen de meters voor: snelheid, toeren, brandstof en olietemp. De oliedrukmeter was als enige functioneel buiten het ruitenwisserfenomeen. Bij de brandstof en olietemp gingen ook de desbetreffende lampjes branden.

Ik kan er geen logische verklaring voor verzinnen. Ik weet dat de vorige eigenaar ongetwijfeld aan de elektronica heeft gezeten, alleen heb ik hier helaas geen verdere informatie over.
Hier te zien in video: http://www.youtube.com/watch?v=gdKoeJWr4kg

Alvast bedankt, en ik kan niet wachten om kennis te maken met jullie Alfa-guru's. ;)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 13:31

Klinkt als 'een' massaprobleem. Daar kun je je lol mee op. Op www.alfa75.info staan alle elektrische schema's. Hopelijk heeft de 'iemand' van wie je de auto hebt gekocht de kabelboom een beetje in tact gelaten zodat je ook wat aan de schema's hebt. Monteer ook even een echt luchtfilter...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 14:00

Klinkt inderdaad als een massaprobleem. Komt helaas vaak voor bij 75's. :(



Monteer ook even een echt luchtfilter...
Zo te zien zit er al een open luchtfiltertje op. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Rubens

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 14:26

Tja, de filter van mijn kart zal voldoende moeten zijn voor een weekendje Zolder. Ik zal hem zeker vervangen wanneer ik er aan toe kom. Ik heb het elektrische schema al bekeken, echter waren de scans niet scherp genoeg om onderscheid te kunnen maken tussen bijvoordbeel de letter C en G. Buiten dat kan ik amper de werkelijke draden in het voertuig vinden. Een multimeter is helaas ook niet aanwezig...

Naja, lijkt er op dat ik het dan maar hierbij moet laten voor nu, en wanneer ik de tijd en ruimte heb misschien eens kijken of ik de hele kabelboom kan vervangen. Alle kabels zijn zo verrot. >_<

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 14:45

Even contact opnemen met Richard van Alfanord voor een kabelboom dan... www.alfanord.nl of AlfaNord hier op het forum. :wink:

Yuri75 kan je er waarschijnlijk ook wel aan helpen overigens... :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 15:44

Echt wel. Spul zat hier. Waar staat de auto ergens? Als het in de buurt is wil ik wel eens een kijkje komen nemen. Ook als de kabelboom gestript is, zullen de meeste draden nog wel hun originele kleurcodering hebben, dus het is allemaal best te doen waarschijnlijk. Een multimeter moet je wel kopen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op zo nov 20, 2011 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 17:22

Hier ook nog een complete kabelboom liggen + computer en nog veel TS spul.

Rubens

Re: RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 17:40

Echt wel. Spul zat hier. Waar staat de auto ergens? Als het in de buurt is wil ik wel eens een kijkje komen nemen. Ook als de kabelboom gstript is, zullen de meeste draden nog wel hun originele kleurcodering hebben, dus het is allemaal best te doen waarschijnlijk. Een multimeter moet je wel kopen natuurlijk.
Het voertuig staat in Bergen op Zoom. Voor de komende twee weken zal ik niet veel kunnen doen aan de auto. Ik zal alleen in de weekenden aanwezig zijn, en in het weekend van 3 & 4 december zit ik op Zolder voor een dagje benzine opstoken. Daarna kan ik pas de auto onder handen nemen; alleen hoe ik het aanpak heb ik nog niet besloten.

Ik waardeer de aanboden, echter zal ik er eerst zeker van moeten zijn dat ik een kabelboom fatsoenlijk kan inbouwen voordat ik er een koop.
Laatst gewijzigd door Rubens op zo nov 20, 2011 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 17:44

BoZ klinkt dichterbij dan het is vanuit Eindhoven, heb ik laatst eens ondervonden... Maar goed, ik kom nog wel eens ergens dus het kan zomaar toch een keer lukken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 18:58

Of je de kabelboom fatsoenlijk kunt aansluiten hangt van een paar factoren af waarvan de belangrijkste factor jijzelf bent... :wink:

Maar in hoeverre is de auto van binnen kaalgemaakt door eventuele vorige eigenaren? Zit er nog een kachel en Alfa-Control in bijvoorbeeld?

Kabelboom wisselen is niet zo heel spannend op zich, maar het is wel handig als je iets hebt om er op aan te sluiten. Als er bv helemaal geen Alfa Control inzit heb je al een probleem, dan zullen er dingen niet werken.

Maar als het van tevoren gewerkt heeft ( je hebt er immers mee gereden?) kan er toch niet zoveel aan mankeren? Heb je niet zelf ergens een stekker verwisseld oid toevallig? Even alle stekkers nalopen op vocht/groene afzetting/smerigheid en kijken of de kleuren aan beide kanten van de stekkers enigszins logisch zijn kan misschien al wel de oplossing zijn. :)

Bergen op Zoom is mij helaas iets te ver.. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 19:01

Heel spannend kan het niet zijn, en de kabelboom vervangen klinkt ook nogal drastisch. De motor draait immers... Dus de kans is aanwezig dat iemand op onoordeelkundige wijze de Alfa Romeo Control verwijderd heeft. Alles op je dashboardpaneeltje kan overigens ook prima werken zonder ARC, alleen mis je dan het oplichten van de lampjes bij 'contact aan'.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Rubens

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 21:11

De vorige eigenaar heeft er inderdaad een hoop uit gehaald, mogelijk hierbij ook de ARC. Waar kan ik deze vinden? Ik zal eens zoeken en kijken of hij uberhaupt nog aanwezig is :p
De vorige eigenaar heeft (ik neem aan niet origineel) een benzine pomp gemonteerd, die apart aan moet worden gezet. Het contact doet verder ook niks, behalve het starten dan. Wanneer het contact dus in de een na laatste stand staat werkt niks. Wanneer de motor draait kan hij alleen maar uit worden gezet door de brandstofpomp uit te zetten. Wanneer de koplampen aan staan en de brandstofpomp switch uit staat, blijft de pomp nog steeds draaien.

Tja, best wel een zooitje hé... Ik zal maandag eens kijken of ik de ARC unit kan vinden.

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 21:14

Afbeelding
in het midden van het dashboard gemonteerd 8)

Rubens

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 21:30

Ah, juist. Ik ging er van uit dat het ARC het MMS (Motor Management System) was, maar ik neem aan dat de 'Motronic', zoals Alfa hem denk ik noemt, lost staat van de ARC?
Uitgaand van het feit dat de bedrading erachter nog aanwezig is, is dan inderdaad het ARC nog in de auto.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 2.0TS - Probleem met de elektronica

zo nov 20, 2011 21:31

Als je dan toch graag filmpjes maakt, film dan ook eens wat het ARC display doet bij 'contact aan' en dergelijke.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”