IMHO niet waar deze bewering. Wat wij winterbanden noemen zijn helemaal geen winterbanden want ze hebben geen spikes. Het zijn eigenlijk regenbanden met een compound geschikt voor lagere temperaturen. Mechanisch een erg groot verschil in weggedrag en remafstand (en soms ook geluid).
In Nederland is het niet vaak zo erg dat je echt door de sneeuw moet ploegen (uitzonderingen daargelaten vanzelfsprekend) dus in principe kom je met koud nat weer hier nog goed mee weg. De andere kant van het verhaal is dat veiligheid wellicht niet altijd een zuinig punt moet zijn. Een nieuwe set Michelin alpin met stalen velg heb ik 2 jaar geleden aangeschaft voor mijn 156 voor 530 euro. Wil verder ook het topic niet vervuilen dus als ik dit weg moet halen ook prima.
Aqangezien ze niet meer te koop zijn en de topicvervuiling daarmee niet meer kan optreden, toch eindelijk maar even inhaken op deze post...
Afgezien van de juridische kanten in het buitenland is het bovenstaande nogal... uh... onwaar.
Spikes zijn spikes... en die kun je zelfs in M&S banden zetten...
Spikes zijn in Nederland verboden maar in grote delen van Europa zeer aan te raden... in Scandinavie bv...
Spikes hebben alleen effect op
ijs... de toegevoegde waarde op sneeuw is nihil... tenzij er onder de sneeuwlaag een tot ijs platgereden laag zit. De toegevoegde waarde op een droge weg is negatief...
Winterbanden voorzien van sneeuwvlok zijn wel degelijk anders dan "regenbanden met een ander compound" en hebben zeker niet per definitie spikes.... Het hele simpele gegevens dat niets meer grip heeft op sneeuw dan... sneeuw (!)... ligt ten grondslag aan het ontwerp van het profiel dat erop gericht is zo veel mogelijk sneeuw vast te houden om zo de grip te verhogen, uiteraard in combinatie met een aangepast, doorgaans zachter, compound.
Dat het regenbanden met aangepast compound zou zijn klopt dus niet geheel.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...