Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

di nov 08, 2011 21:44

In tegenstelling tot hetgeen Klaas beweert: Liever een goede zomerband met goed profiel dan een winterband onder de 4 mm. Bij 4 mm zijn namelijk de vereiste lamellen reeds lang vedwenen.
Tot zover de theorie en dan nu de praktijk; :wink: Begin vorig jaar stond ik wegens volledig verkeerde planning mijnerzijds bij de RDW in Groningen voor een kentekenkeuring van een niet nader te vermelden achterwielaangedreven beierse winterbarrel op bijna nieuwe Continental zomerbanden in de sneeuw te ploegen naar grip. Geen mm beweging was er in te krijgen. Gelukkig waren de medewerkers aldaar toch bereid mij een zetje te geven zodat ik de hal binnen kon rijden. Onderweg daarnaar toe was ook al een happening van hebt ik me jou daar. Ik was blij dat ik er zonder kleerscheuren was aan gekomen. De volgende dag uiteindelijk toch een paar bijna versleten winterbanden kunnen scoren ( 3,5 mm ) en die maar gemonteerd en het viel meteen op dat nu toch zonder al te grote problemen weg kon rijden op de besneeuwde ondergrond. Met een voorwielaandrijver waren de problemen ongetwijfeld kleiner geweest maar het moraal van het verhaal is wel duidelijk. Voor mij geen zomerbanden meer in de winter. Dat wist ik al jaren maar het was toch weer even een leermoment.
Met RWD wordt dat verschil zonder twijfel beter merkbaar mede omdar een voorwielaandrijver doorgaans wat meer druk op de aangedreven wielen heeft en je beter kunt aanvoelen wanneer de wielen beginnen te slippen. Je zult absoluut gelijk hebben in je bevindingen, maar, ja er is een maar... :wink: Ik denk dat jouw zomerbanden (Conti) vor het overgrote deel langsbroeven heeft, Pak je een Michelin of een Pirelli bv de P6 dan heb je beduidend meer dwarsgroeven. Dwarsgroeven , welke een winterband ook altijd heeft, geven de grip bij accelerereren of remmen.. Langsgroeven biede geen enkele grip.Ze zijn alleen goed voor het geluid en de dwarsgeleiding.

Nadeel van de winterbanden zie ik alleen in de zelfoverschatting die sommige mensen toch krijgen.(Veel mensen gaan toch sneller rijden) Je heft dan het voordeel van de winterbanden weer op. Ook de beste winterband kent zijn grenzen en als de zaak dan begint te glijden is er echt geen houden meer aan...
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

di nov 08, 2011 22:16

Oudere bandentypes hebben geen of bijna geen silica in de compound. Dat soort "ouderwets" rubber wordt gruwelijk hard en glibberig onder ongeveer 10 graden Celcius. Moderne banden hebben bijna allemaal een vrij hoge silica-content en hebben hier veel minder last van. Winterbanden hebben een relatief hoge silica-content en een compound die sowieso zachter is bij lage temperaturen. Als het boven een graad of 10 wordt, slijten ze relatief snel. Het verhaal "onder de 10 graden Celsius winterbanden monteren" heeft dus wel degelijk een basis, maar met moderne banden met moderne compounds gaat dit argument minder goed op dan 15 jaar geleden.

Op een vochtige weg is een moderne silicahoudende zomerband tot 10 graden celsius keihard beter dan een winterband als je naar remweg en grip kijkt. Een beetje vocht of veel, zolang het profiel de boel afgevoerd krijgt, heb je meer grip met de zomerband. Zodra je ook maar iets van bevriezing van vocht krijgt, wint de winterband altijd, zelfs de meest cheapo die nog getest wordt, mits de lamellen er nog aan zitten. Omdat de lamellen meeflexen, krijg je miniscule "driehoekjes" die zich in de sneeuw/ijs/prut graven en daardoor heb je veel meer grip. Het nadeel is wel dat je band altijd gaat "smeren" in de bocht, of je nou op droge, natte of bevroren weg rijdt, want die lamellen wandelen als een soort duizendpoot opzij als je er mee gaat sturen. Dat is ook de reden dat je met winterbanden op geen sneeuw/prut een langere remweg hebt dan met zomerbanden.

ABS op sneeuw is, als de ABScomputer sneeuw kan herkennen of een "sneeuwstand" heeft beter dan zonder ABS. Als je een "ouderwetse" ABS hebt, zal je inderdaad door blijven glibberenen nooit goed grip weten te krijgen in de sneeuw. Het zijn fantastische systemen, die ASR/ABS/A-alles dingen, maar ze moeten wel goed op je auto zijn afgesteld en snappen dat er wel eens wegdek is wat geen asfalt is. Ik heb laatst nog een boel zitten bijleren over wat er allemaal in de moderne Bosch-systemen zit en op zich kan er veel, maar zit het lang niet altijd ingebouwd. Ja, de laatste generatie(s) van de meest uitgebreide systemen herkennen "glad wegdek" en gaan dan proberen met blokkerende wielen (paar tienden seconden blokkeren, dan heel effe paar cm draaien en weer vast) om alsnog de boel tot stilstand te krijgen.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

di nov 08, 2011 22:28

Met RWD wordt dat verschil zonder twijfel beter merkbaar mede omdar een voorwielaandrijver doorgaans wat meer druk op de aangedreven wielen heeft en je beter kunt aanvoelen wanneer de wielen beginnen te slippen. Je zult absoluut gelijk hebben in je bevindingen, maar, ja er is een maar... :wink: Ik denk dat jouw zomerbanden (Conti) vor het overgrote deel langsbroeven heeft, Pak je een Michelin of een Pirelli bv de P6 dan heb je beduidend meer dwarsgroeven. Dwarsgroeven , welke een winterband ook altijd heeft, geven de grip bij accelerereren of remmen.. Langsgroeven biede geen enkele grip.Ze zijn alleen goed voor het geluid en de dwarsgeleiding.
Dat is dus echt flauwekul. Rubber geeft grip en de groeven hebben uitsluitend tot doel datgene dat het rubber grip laat verliezen af te voeren. Dat je bij een voorwielaandrijver meer gevoel zou hebben dat je begint te slippen onderschrijf ik bovendien absoluut niet - integendeel zelfs. Bij een achterwiel-aangedreven auto heb je dan al veel eerder kunnen merken dat je voorwielen de neiging tot drijven vertonen en gas terug kunnen nemen

Gebruikersavatar
Giulia1300ti
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:01
Locatie: Illby, Finland

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 07:42

........ gooit vanmiddag gewoon z'n winterbandjes (met spikes) weer onder de wagen en ziet de komende winter met veel vertrouwen tegemoet :-)
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 09:01

........ gooit vanmiddag gewoon z'n winterbandjes (met spikes) weer onder de wagen en ziet de komende winter met veel vertrouwen tegemoet :-)
Lucky b'stard (gezien je locatie!)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Giulia1300ti
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:01
Locatie: Illby, Finland

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 09:08

Lucky or not. Heb er eigenlijk weinig over te zeggen...... is verplicht hier. Het is in ider geval wel een stuk relaxter rijden zo, alleen wat extra rij geluid zolang er (nog) geen sneeuw ligt. (wat maken die spikes een tering herrie op asfalt)
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 09:24

En wat glijden ze lekker op droog / nat asfalt....

Bedoelde met lucky dat je in uberhaupt in Finland zit...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Giulia1300ti
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:01
Locatie: Illby, Finland

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 09:51

Dat glijden valt best mee hoor, nou zijn de spikes ook weer niet zo lang, dat je geen rubber contact met de weg meer hebt. eigenlijk adviseren ze hier nu dat je 3 setjes banden zou moeten hebben. Een setje zomer banden, dan een setje winterbanden zonder studs voor de winter periode zonder sneeuw en een derde setje met studs voor de periode met sneeuw :-(

met lucky or not bedoel ik dat ik geen keus heb. De authoriteiten verplichten me tot het gebruik van winterbanden (waar ik het in dit geval ook helemaal in kan vinden overigens, je moet wel een ontzettende plaat voor je kop hebben om hier met zomerbanden de winter door te komen.........................)

b.t.w. mocht ik (ooit) gedurende winter periode in Nederland rijden, dan rij ik daar wel met winterbanden zonder studs (never ever op zomer bandjes....)
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 16:59

Met RWD wordt dat verschil zonder twijfel beter merkbaar mede omdar een voorwielaandrijver doorgaans wat meer druk op de aangedreven wielen heeft en je beter kunt aanvoelen wanneer de wielen beginnen te slippen. Je zult absoluut gelijk hebben in je bevindingen, maar, ja er is een maar... :wink: Ik denk dat jouw zomerbanden (Conti) vor het overgrote deel langsbroeven heeft, Pak je een Michelin of een Pirelli bv de P6 dan heb je beduidend meer dwarsgroeven. Dwarsgroeven , welke een winterband ook altijd heeft, geven de grip bij accelerereren of remmen.. Langsgroeven biede geen enkele grip.Ze zijn alleen goed voor het geluid en de dwarsgeleiding.
Dat is dus echt flauwekul. Rubber geeft grip en de groeven hebben uitsluitend tot doel datgene dat het rubber grip laat verliezen af te voeren. Dat je bij een voorwielaandrijver meer gevoel zou hebben dat je begint te slippen onderschrijf ik bovendien absoluut niet - integendeel zelfs. Bij een achterwiel-aangedreven auto heb je dan al veel eerder kunnen merken dat je voorwielen de neiging tot drijven vertonen en gas terug kunnen nemen
Ohw ja? Je verbaast me... :wink: Bij een achterwielaandrijver hoefven de voorwielen alleen maar spoor- en remkrachten te verwerken en bij een voorwielaandrijver komen daar ook nog eens aandrijfkrachten bij. Mag jij raden in welk geval je eerder de slipgrens overschrijdt. :wink: Verder: Een voorwielslip wordt daarnaast ook nog eens veel sneller onderkend dan een achterwielslip simpel omdat je dat haarfijn in je stuur voelt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 18:29

Bij een achterwielaandrijver hoefven de voorwielen alleen maar spoor- en remkrachten te verwerken en bij een voorwielaandrijver komen daar ook nog eens aandrijfkrachten bij.
Precies! Bij een voorwielaandrijver voel je dus uitsluitend wat je motor je wielen wil laten doen, terwijl je bij een achterwielaandrijver juist voelt wat de weg je wielen wil laten doen (helemaal als je geen stuurbekrachtiging hebt)
Mag jij raden in welk geval je eerder de slipgrens overschrijdt. :wink:
Mijn doel is juist om daar niet terecht te komen en een hint vooraf vind ik dus juist wel prettig. Pirouetjes draaiend door de berm glijden noem ik in ieder geval geen waarschuwing meer (en ja: dat heb ik wel eens gedaan).

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

Re: RE: Winterbanden op 15 inch staal voor de 156

wo nov 09, 2011 20:12

In Duitsland echter wordt de band beneden de 4mm als zomerband (gewone band) gezien en dit kan bij ongevallen sterk in je nadeel zijn juridisch gezien.
Ik denk, ik citeer het voor de zekerheid nog even en leg er wat nadruk op. Je zou er eens overheen lezen...
Die bewering is overigens niet waar. In Duitsland geldt net als in Nederland gewoon 1.6 mm als grens. Ook voor winterbanden. En een M&S symbool is voldoende om als winterband door te gaan. Dat dat in de praktijk nogal tegenvalt is weer wat anders. En dat winterbanden met minder dan 4 mm profiel weinig meer in te brengen hebben op een met sneeuw bedekt wegdek is ook waar maar ze zijn nog altijd beter dan goede zomerbanden.
Ik zou zeggen : Probeer het eens uit met minder dan 4 mm winterband aangereden worden bij onze oosterburen. Dan weten we het antwoord...... :wink:
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 21:24

Er is een verschil tot het wettelijke minimum en een aanbevolen minimum. Aanbevolen is 4 mm, maar dat weten we wel. Wettelijk is er geen verschil tussen zomer en winterbanden. In Nederland niet en Duitsland ook niet.

Minimale Profiltiefe - Ein oft unterschätztes Thema. Das Fahrverhalten bei schlechter Witterung sowie bei Schnee wird maßgeblich von der Reifenprofiltiefe bestimmt. Laut Gesetz ist eine minimale Profiltiefe von 1,6 mm Vorschrift. Die minimale Profiltiefe nach StVO sollte stets eingehalten werden, denn die Folgen können verheerend sein. Ein Bremstest auf nasser Fahrbahn gibt den Beweis. Das Fahrzeug, welches eine minimale Profiltiefe nicht erreicht, hat einen doppelt so langen Bremsweg bei der Blockierbremsung, wie ein Neureifen.

www.reifenguru.com

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 21:46

Met RWD wordt dat verschil zonder twijfel beter merkbaar mede omdar een voorwielaandrijver doorgaans wat meer druk op de aangedreven wielen heeft en je beter kunt aanvoelen wanneer de wielen beginnen te slippen.

dit geld volgens vooral statisch, dynamisch gezien is een rwd in het voordeel, De auto komt uit de veren voor als je optrekt dus juist minder druk op de voorwielen dus minder grip. Echter moet je wel voldoende grip (onder gladde omstandigheden) hebben om een stil staande auto (statisch) in beweging te krijgen zodat je meer druk krijgt op de aangedreven achterwielen. Een rwd transaxle is wat mij betreft dan ook ideaal in winterse omstandigheden. Ik heb vorig jaar geen enkel probleem gehad met mijn 75 in de sneeuw en bevroren sneeuw, dit terwijl ik geen winter banden gemonteerd had maar het moest doen met nieuwe michelin energie 185-65-14. Toch heb ik nu winterbanden op de auto, gewoon voor dat stukje extra veiligheid. En ik woon vlak aan de grens in duitsland en wil graag aral 102 blijven tanken :D
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 22:51

Nou Wouter, dan heb jij 'geluk', dat er niet een zware motor voorin ligt!
Ik kan je verzekeren, dat je met een 75 V6 al heel snel gewoon niet van de plek komt. Helling van minder dan 1 % doet je zo de das om of een randje sneeuw van een paar cm, waar je de niet aangedreven voorwielen overheen moet zien te duwen..... enfin in de winter ben je gewoon beter af met een vederlichte voorwielaandrijver met 10 pk. Maar dat is een hele andere discussie. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

Re: RE: Het grote winterbanden discussie topic.

wo nov 09, 2011 23:13

Nou Wouter, dan heb jij 'geluk', dat er niet een zware motor voorin ligt!
Ik kan je verzekeren, dat je met een 75 V6 al heel snel gewoon niet van de plek komt. Helling van minder dan 1 % doet je zo de das om of een randje sneeuw van een paar cm, waar je de niet aangedreven voorwielen overheen moet zien te duwen..... enfin in de winter ben je gewoon beter af met een vederlichte voorwielaandrijver met 10 pk. Maar dat is een hele andere discussie. ;)
ik heb 's winters dus geluk en zomers pech :wink:
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Terug naar “Algemene Technische vragen”