Met RWD wordt dat verschil zonder twijfel beter merkbaar mede omdar een voorwielaandrijver doorgaans wat meer druk op de aangedreven wielen heeft en je beter kunt aanvoelen wanneer de wielen beginnen te slippen. Je zult absoluut gelijk hebben in je bevindingen, maar, ja er is een maar... Ik denk dat jouw zomerbanden (Conti) vor het overgrote deel langsbroeven heeft, Pak je een Michelin of een Pirelli bv de P6 dan heb je beduidend meer dwarsgroeven. Dwarsgroeven , welke een winterband ook altijd heeft, geven de grip bij accelerereren of remmen.. Langsgroeven biede geen enkele grip.Ze zijn alleen goed voor het geluid en de dwarsgeleiding.Tot zover de theorie en dan nu de praktijk; Begin vorig jaar stond ik wegens volledig verkeerde planning mijnerzijds bij de RDW in Groningen voor een kentekenkeuring van een niet nader te vermelden achterwielaangedreven beierse winterbarrel op bijna nieuwe Continental zomerbanden in de sneeuw te ploegen naar grip. Geen mm beweging was er in te krijgen. Gelukkig waren de medewerkers aldaar toch bereid mij een zetje te geven zodat ik de hal binnen kon rijden. Onderweg daarnaar toe was ook al een happening van hebt ik me jou daar. Ik was blij dat ik er zonder kleerscheuren was aan gekomen. De volgende dag uiteindelijk toch een paar bijna versleten winterbanden kunnen scoren ( 3,5 mm ) en die maar gemonteerd en het viel meteen op dat nu toch zonder al te grote problemen weg kon rijden op de besneeuwde ondergrond. Met een voorwielaandrijver waren de problemen ongetwijfeld kleiner geweest maar het moraal van het verhaal is wel duidelijk. Voor mij geen zomerbanden meer in de winter. Dat wist ik al jaren maar het was toch weer even een leermoment.In tegenstelling tot hetgeen Klaas beweert: Liever een goede zomerband met goed profiel dan een winterband onder de 4 mm. Bij 4 mm zijn namelijk de vereiste lamellen reeds lang vedwenen.
Nadeel van de winterbanden zie ik alleen in de zelfoverschatting die sommige mensen toch krijgen.(Veel mensen gaan toch sneller rijden) Je heft dan het voordeel van de winterbanden weer op. Ook de beste winterband kent zijn grenzen en als de zaak dan begint te glijden is er echt geen houden meer aan...