Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 11:29

Ik heb gistermiddag voor 't eerst met mijn nieuwe turbodrukmeter gereden, en mijn vermoeden werd meteen bevestigd: ik heb te weinig turbodruk.
Stationair: -0,5 bar
Volgas: 0,4 bar (moet dus 0,9 en met overboost 1,1 zijn)

Nu heb ik al vaker gezegd en geschreven dat ik die echte turboschop miste, maar dit werd steeds beantwoord met "een 164 is best een zware auto". Het komt in ieder geval niet door de nieuwe turbo, want qua power en motorkarakteristiek merk ik totaal geen verschil. De motor loopt verder wel erg mooi. Geen schokken ofzo. Allees bij het intrappen van de koppeling als de toeren snel terug zakken dan voel/zie je een hele kleine "hik" rond 1500rpm.
Zowel met de oude als met de nieuwe turbo heb ik 0-100 km/u-tijd eens geklokt, en kwam uit op zo'n 11 seconden. Dat is toch wel zo'n 3sec verschil met de opgegeven waarde.
Als ik op de snelweg 't gas half in trap dan versnelt de auto nog redelijk goed, maar bij volgas merk ik totaal geen verschil.
Heb ook nog even gekeken naar de aansluiting van de turbodrukmeter, maar alles zat gewoon goed vast.

Dus...Wat kan het nou zijn?
Komende week worden de bougies/kabels/verdeler/rotor vervangen en ook de kleppen gesteld. Kan dit er voor zorgen dat de turbo weer zoveel meer druk geeft?


Even op de Alfafora zoeken levert dit op, wat oorzaken voor te lage druk zou kunnen zijn:

- te weinige benzinedruk (benzinedrukregelaar)
- Luchthoeveelheidsmeter (pierburgklep)
- versleten nokkenas (komt blijkbaar regelmatig voor bij V6TB)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 11:29

Op 't 916-forum ook mijn vraag geplaatst, daar kwam dit vervaal uit:

Van Giuliettaevo:
De turbodruk wordt mechanisch afgeregeld door de actuator. Dat is dat drukvaatje dat met een stangetje de wastegateklep van de turbo bedient. Er loopt een slangetje naar toe en als daar een bepaalde druk op komt te staan gaat de wastegate klep open en bouwt de druk niet verder op.

Verder is er hoogstwaarschijnlijk nog een elektrische laaddrukregeling. Dit wordt dan meetsal geregeld door een elektrisch klepje in die bedieningsslang voor de actuator te plaatsen. Zolang het klepje gesloten is wordt er geen druk doorgelaten en zal er meer druk opgebouwd worden omdat de wastegate niet opengaat. zogauw de druk op het punt komt dat de ecu het genoeg vind zal de klep opengeze worden en krijgt de actuator dus ineens meer druk als waarmee hij gesloten blijft en zal dus opengaan. Dit is vooral het geval in de overboost als je bv inhaalt oid, de ecu geeft dan een extra hoge laaddruk gedurende een aantal secondes.

In jouw geval zou ik eens de slang van de actuator rechtstreeks verbinden met de aansluiting op de inlaat, dus die elektrische klep er tussenuit halen als het ware. Op deze manier heb je alleen de basisdruk. Deze kun je meestal ook afstellen door het stangetje van de wastegate strakker of losser te zetten voor meer of minder druk. Nu weet ik alleen niet wat de standaardwaarde moet zijn maar dat moet wel ergens terug te vinden zijn. Als je het slangetje van de wastegate eraf laat heb je ongelimiteerde druk....

Verder bouw je minder turbodruk op als bv de ontsteking niet lekker is of als je pomp te weinig benzine levert. Maar dat merk je dan ook wel aan het lopen van de motor. Ook een verstopte uitlaat of katalysator kan minder druk opleveren. Net als een lekke intercooler of slang ergens.

Overigens vond ik de schop van een GTV V6 Tb ook niet indrukwekkend... merkt niet veel van die turbo doordat hij zo geleidelijk inkomt. Maar 11 sec is wel wat traag idd.
Ik zou ook beginnen bij de Pierburg klep. Waarschijnlijk zitten er 2 slangetjes verkeerd om gemonteerd. Dan rij je dus altijd met een veilige druk van 0,5 bar ongeveer.

Ik heb toen heel veel gestest inzake het wegblijven van de overboost en heb toen ook het slangetje op de pierburg wat naar de wastegate gaat omgewisseld met het slangetje wat naar de turbo gaat. Resultaat constant 0,5 bar.

Lees hier maar eens:

http://www.alfa916register.nl/916/viewt ... sc&start=0
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 11:29

En dit nog:
Verder is er hoogstwaarschijnlijk nog een elektrische laaddrukregeling. Dit wordt dan meetsal geregeld door een elektrisch klepje in die bedieningsslang voor de actuator te plaatsen. Zolang het klepje gesloten is wordt er geen druk doorgelaten en zal er meer druk opgebouwd worden omdat de wastegate niet opengaat. zogauw de druk op het punt komt dat de ecu het genoeg vind zal de klep opengeze worden en krijgt de actuator dus ineens meer druk als waarmee hij gesloten blijft en zal dus opengaan. Dit is vooral het geval in de overboost als je bv inhaalt oid, de ecu geeft dan een extra hoge laaddruk gedurende een aantal secondes.

Hierboven gaat iets fout...
Zover ik weet gaat de turbodruk (druk na de turbine) via het driewegklepje (ook vaak Pierburg (=merk) genoemd :? ) direct naar de actuator van de wastegate zolang de ECU het klepje niet aanstuurd. Wanneer er meer boost toegestaan is wordt de actuator afwisselend met de drukzijde en de aanzuigzijde van de turbo verbonden dmv het driewegklepje om de druk in de actuator te verlagen waardoor de wastegate minder ver open gaat. Zo zit het bij mij en het werkt prima.

Het kan zijn dat het klepje niet aangestuurd wordt, of dat de bedrading gaar is, of dat het klepje niet schakeld. Of dat de slanetjes niet goed zitten natuurlijk.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 12:31

Volgens mij natuurkundig gezien, heb je 0,9 bar overdruk.

Het verschil tussen -0,5 en 0,4 is 0,9 bar.

Waarschijnlijk heb je dus ergens anders een probleem of je meet aan de verkeerde kant van de turbo. De andere oorzaken die je noemt zijn ook niet geheel onlogisch. Met name de nokkenas versleten (achterste bank) zou dit heel goed kunnen veroorzaken.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 13:04

Niet thuis op deze motor. Maar als je drukproblemen hebt begin dan eerst eens met controleren of je geen poreuze slangen hebt en alles goed aangesloten zit.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 13:45

Volgens mij natuurkundig gezien, heb je 0,9 bar overdruk.

Het verschil tussen -0,5 en 0,4 is 0,9 bar.
Met overdruk bedoelen ze het verschil tussen de atmosferische druk (1,01 bar) en de werkelijke turbo druk.
Bij 0.9 bar overdruk is deze dan dus 1,901 bar.

Ik zou de wastegate en de slangen eens goed checken, en weet je zeker dat de waste gate niet wordt aangestuurd door de ECU. Bij een squadra chip maken ze toch juist gebruik van de chip om de turbodruk te verhogen meen ik??
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 16:00

Bij een squadra chip maken ze toch juist gebruik van de chip om de turbodruk te verhogen meen ik??
Daar zal elke tuner gebruik van maken ;)
Alleen moet je eerst zorgen dat de originele configuratie presteerd zoals het hoort.
Het is nu eerst zaken uitsluiten en de vaccuumslangen zijn de eerste verdachte bij dit soort storingen.

Als er nu 0,4 bar geproduceert word, gaat de aansturing ergens niet goed. 0,4 bar is wat dit type turbo standaard levert, verwijder de slangen van de pierburg en lus deze door op de turbo middels een kort slangetje (watsegate direct op de turbo aansluiten dus).
Je zult nu niet meer dan ca 0,4 bar krijgen. Lekke of poreuse slang, kapote wastegate, slecht electrisch contact pierbrug?

Zal vanavond wel even kijken of ik een foto kan maken van deze setup.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 18:19

Volgens mij natuurkundig gezien, heb je 0,9 bar overdruk.

Het verschil tussen -0,5 en 0,4 is 0,9 bar.
Met overdruk bedoelen ze het verschil tussen de atmosferische druk (1,01 bar) en de werkelijke turbo druk.
Bij 0.9 bar overdruk is deze dan dus 1,901 bar.

Ik zou de wastegate en de slangen eens goed checken, en weet je zeker dat de waste gate niet wordt aangestuurd door de ECU. Bij een squadra chip maken ze toch juist gebruik van de chip om de turbodruk te verhogen meen ik??
Prima om het zo te benoemen en lijkt mij ook logisch. Probleem blijft wel, waar je nu de verschillende drukken meet.

Overigens succes met zoeken, volgens mij moet je heel goed weten welke systemen regelen en deze stuk voor stuk nagaan of ze goed werken. Wellicht ergens en werkplaatshandboek zien te vinden?

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 18:28

Stationair meet je vacuum.. Dat is bij de meeste motoren zo. Je hebt immers altijd een zekere weerstand in het inlaattraject zitten waardoor je een zekere onderdruk opbouwt. :wink:

Druk meet je in de inlaat, dus na de gasklep net voor de inlaatkanalen. Overdruk is 0,4 bar, absolute druk is 1,4 bar.

Overigens zit er ook nog wel eens een aardig verschil in de meter die er gebruikt wordt. Vooral die autostyle dingen zijn niet bijster nauwkeurig. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 18:46

Als je een nauwkeurige turbometer wil,ik gebruik er 1 van HPraid,die klopt volgens mij best wel goed.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 19:20

Ik ga er eigenlijk van uit dat de ECU uitgelezen wordt om de MAP te bepalen. Het advies om even zonder pierburg te rijden en dus met "ongeregelde" turbodruk te proberen zou ik ook als eerste proberen. Dit kan in theorie schade opleveren, maar in de praktijk hoef je maar heel even te kijken of je ineens een bak meer vermogen hebt en de kans dat je daarbij al je turbo of iets anders opblaast is echt heel klein. Het is de allermakkelijkste test om uit te voeren en je weet gelijk of het in de aansturing zit, of dat er ergens een lek zit of zo.

Als je auto bij lostgekoppelde pierburg ontzettend hard gaat ineens, is de aansturing van je pierburg niet goed, of ziet de ECU een conditie waardoor je turbodruk niet omhoog gezet wordt door de ECU. Als het niets uitmaakt, heb je naar alle waarschijnlijkheid een stukke turbo of ergens een lek in je inlaatcircuit. Zoek even een plekje en een moment uit waar je 1 keer gas kan geven met warme motor, trek die slang er af en stop er een boutje in om het vacuum/druk niet te verpesten. Stap in, strek 1 keer op en je weet gelijk waar je aan toe bent. Stop weer, zet de slang weer terug zoals ie was en kijk of je oude situatie weer terug was. Meer tijd en moeite kost het niet en je kan in ieder geval veel gerichter verder zoeken naar de oorzaak.

De hypothese dat de slangen op de pierburg verkeerd om zitten is op zich een voor de hand liggende. Bijna iedere monteur die aan dit systeem heeft gewerkt, heeft die fout wel eens gemaakt en het is niet heel direct merkbaar als je niet voor en na het sleutelen een proefrit maakt. Ik zou hem zeker niet op voorhand uitsluiten en voor je slangen gaat trekken even uitzoeken hoe de boel precies op elkaar aangesloten hoort te zijn. Je zal echt de eerste niet zijn die lachend/vloekend de slangetjes omwisselt en vervolgens met een grote grijns op z'n gezicht terug komt van de proefrit er na.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 20:15

Allright, thanks so far! Ook op 't 916-forum denkt men aan de Pierburgklep als schuldige. Toevallig had ik morgen al een afspraak staan bij de specialist voor 't stellen van de kleppen en ook het vervangen van de ontekingsdelen (bougies/kabels/verdeler/rotor), dus zal hem er ook nog naar laten kijken.

V.w.b. mijn turbodrukmeter. Ik heb een goede VDO-meter gekocht, dus niet zo'n crappy autostyle-ding.
Aansluiting zit op de geel gemarkeerde vacuumslang, tussen de BO-valve en 't inlaatspruitstuk:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op ma okt 10, 2011 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 20:33

Ah, dus niet een uitlezing op de MAP sensor van de ECU. Heb je gecontroleerd of die wel netjes een aansluiting heeft die werkt? Je kan met een multimeter en wat draadjes aan die sensor ook nog kijken of de waarde die daar vanaf komt een beetje overeen komt met jouw VDO. Hopelijk gaat de specialist het voor je vinden, ik ben benieuwd wat die er van zegt.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Te weinig turbodruk 164 V6 TB

ma okt 10, 2011 20:41

Ja weet je, in dat opzicht heb ik 2 problemen:

Tot 3 maanden geleedn had ik....:
....geen enkele ervaring met V6 Turbo's
....geen enkele ervaring met 164's

:lol:



Zodoende gewoon de simpele oplossing door een T-stukje op de vacuumslang te prikken.
Dus weetjes als de locatie of functie van bepaalde dingen onder de kap moet ik nog allemaal leren. In dat opzicht ben ik meer thuis in 105-jes en transaxles. :wink:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Algemene Technische vragen”