Ik heb gistermiddag voor 't eerst met mijn nieuwe turbodrukmeter gereden, en mijn vermoeden werd meteen bevestigd: ik heb te weinig turbodruk.
Stationair: -0,5 bar
Volgas: 0,4 bar (moet dus 0,9 en met overboost 1,1 zijn)
Nu heb ik al vaker gezegd en geschreven dat ik die echte turboschop miste, maar dit werd steeds beantwoord met "een 164 is best een zware auto". Het komt in ieder geval niet door de nieuwe turbo, want qua power en motorkarakteristiek merk ik totaal geen verschil. De motor loopt verder wel erg mooi. Geen schokken ofzo. Allees bij het intrappen van de koppeling als de toeren snel terug zakken dan voel/zie je een hele kleine "hik" rond 1500rpm.
Zowel met de oude als met de nieuwe turbo heb ik 0-100 km/u-tijd eens geklokt, en kwam uit op zo'n 11 seconden. Dat is toch wel zo'n 3sec verschil met de opgegeven waarde.
Als ik op de snelweg 't gas half in trap dan versnelt de auto nog redelijk goed, maar bij volgas merk ik totaal geen verschil.
Heb ook nog even gekeken naar de aansluiting van de turbodrukmeter, maar alles zat gewoon goed vast.
Dus...Wat kan het nou zijn?
Komende week worden de bougies/kabels/verdeler/rotor vervangen en ook de kleppen gesteld. Kan dit er voor zorgen dat de turbo weer zoveel meer druk geeft?
Even op de Alfafora zoeken levert dit op, wat oorzaken voor te lage druk zou kunnen zijn:
- te weinige benzinedruk (benzinedrukregelaar)
- Luchthoeveelheidsmeter (pierburgklep)
- versleten nokkenas (komt blijkbaar regelmatig voor bij V6TB)