Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Nord: Olie druk issue en rammel in blok

ma sep 05, 2011 09:33

Gisteren een flink stuk loppen blaffen met de Bert. Iets met Italiaanse autotjes in Assen en nog even bij bekenden langs in Groningen. En volgens mij is er nu wat mis. De olidruk loopt wel op en af bij gasgeven, maar niet boven de 40, en dat deed hij eerder wel. In ieder geval bij stationair maar volgens mij ook een heel klein beetje bij he rijden zit er een onregelmatig "hikje" in het toerental. Heel licht. Luisterend in het motorruim klinkt een onregelmatige rammel rechts voor, onder op het blok, onder de ontsteking. De as die daar loopt doet als ik het goed heb de olliepomt, benzine pomp en ontsteking? Daar lijkt mij dus wellicht iets mis te zijn. De auto rijdt verdel wel prima. Direct op het gas en vlot.

Het blok is relatief vers. inmiddels een kilometertje of 5500na revisie. Ik heb kort geleden de benzinde pomp er even af gehad en weer opgezet, maar kan mij niet voorstellen dat het daar aan ligt.

Wat te testen als eerste? Wat kan er mis zijn?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

Re: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

ma sep 05, 2011 11:22

Gisteren een flink stuk loppen blaffen met de Bert. Iets met Italiaanse autotjes in Assen en nog even bij bekenden langs in Groningen. En volgens mij is er nu wat mis. De olidruk loopt wel op en af bij gasgeven, maar niet boven de 40, en dat deed hij eerder wel. In ieder geval bij stationair maar volgens mij ook een heel klein beetje bij he rijden zit er een onregelmatig "hikje" in het toerental. Heel licht. Luisterend in het motorruim klinkt een onregelmatige rammel rechts voor, onder op het blok, onder de ontsteking. De as die daar loopt doet als ik het goed heb de olliepomt, benzine pomp en ontsteking? Daar lijkt mij dus wellicht iets mis te zijn. De auto rijdt verdel wel prima. Direct op het gas en vlot.

Het blok is relatief vers. inmiddels een kilometertje of 5500na revisie. Ik heb kort geleden de benzinde pomp er even af gehad en weer opgezet, maar kan mij niet voorstellen dat het daar aan ligt.

Wat te testen als eerste? Wat kan er mis zijn?
Ik heb gehoord dat destijds nieuwe oliepompen werden verkocht die van slechte kwaliteit waren, de as brak ervanaf, in het beste geval boven het tandwiel van de krukas, zodat de ontsteking uitviel maar in het slechte geval eronder zodat de oliedruk wegvalt maar dat de motor nog wel loopt.

Daar zou ik het zoeken, maar ben natuurlijk geen expert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

ma sep 05, 2011 11:38

Ok. Maar de olidruk is niet volledig weg. Reageert op gasgeven. Echter niet meer met +/- 40 als minimum, opbouwend met gasgeven, maar met 40 als maximum.

Met de auto op de brug en de carterpan er af is die pomt simpel te bereiken toch?

En is de pomp uit een 1300 het zelfde....?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

ma sep 05, 2011 12:07

Ik heb gehoord dat destijds nieuwe oliepompen werden verkocht die van slechte kwaliteit waren, de as brak ervanaf, in het beste geval boven het tandwiel van de krukas, zodat de ontsteking uitviel maar in het slechte geval eronder zodat de oliedruk wegvalt maar dat de motor nog wel loopt.
Dat was meer een kwestie van een onder spanning gemonteerde oliepomp waardoor ie niet echt lekker liep en uiteindelijk brak... uiteraard kregen de oliepompen de schuld... ;-)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

ma sep 05, 2011 13:05

Ik heb dit jaar ook een gebroken as bij de oliepomp gehad, maar dan stopt ie gewoon.
Al breekt de as, hij blijft zolang het blok draait, wel gewoon pompen.
De benzinetoevoer en de ontsteking stoppen, en dan is het einde oefening voor het rijden en een 2-tal uurtjes sleutelen...wanneer je tenminste weet dat dat het probleem blijkt te zijn.

Maaarrrr: bij mij was de as gebroken op de plek waar de spie door de as gaat waar het koperen tandwiel op zit en aangezien alles opgesloten zit en weinig ruimte heeft, stopte de auto 2 x voordat hij definitief de geest gaf.
Dit gebeurde tijdens hoogtoerig rijden terwijl ik hard door de bocht ging en de 2e keer toen ik een rotonde aan de binnenkant afsneed en het blok ook wel een licht dreuntje meekreeg.
Op dat moment kreeg de as blijkbaar net genoeg ruimte om aan de bovenzijde stil te komen staan en hij niet meer meegenomen werd door de onderste helft.
Het kan dus zijn dat je as afgebroken is, maar naar beneden gedrukt wordt door de ontsteking en zo wel op zijn plek blijft en maar heel af en toe een storing geeft.

De oliepomp zal altijd draaien en mist geen een slag. de benzinetoevoer, mits mechanisch en ontsteking zullen wel een probleem geven.
Ik denk alleen niet dat je dit als rammel gaat horen.
Wanneer hij begint te rammelen, dan heeft hij al te veel ruimte rond de breuk dat hij er echt mee stopt.

De hikjes duiden wel op een slechte ontsteking, maar kunnen net zo goed een andere oorzaak hebben, zoals een slechte bougie of puntjes die opgeschuurd moeten gaan worden..

Moeilijk....

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

ma sep 05, 2011 13:08

En pomp zit met 3 bouten vast, nadat je de carterpan hebt verwijderd.
Volgens mij hoef je ook alleen maar het brede stuk van de carterpan te verwijderen.
Bij mij was het een blokje met een 101-carterpan.

Dus: ja, simpel klusje. en goed te doen met 2 oprijbokken en een looplamp.

Misschien dat er wel een beetje slijtage op de 2 tandwielen van de oliepomp zit...maar dat is wel een slijtage welke geleidelijk optreddt.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

di sep 06, 2011 10:24

Tsja... Ik kan de verhalen niet helemaal stroken met mijn situatie. De olliepomp zal wel niet stuk zijn als er wel druk is. Lijkt me stug dat een gebroken as, puur op wriijving nog zo direct reagerend wat odet. Lagere druk kan ook andere verklaringen hebben. Het rammeltje en het daar oogenschijn lijk aan verbonden onregelmatige lopen (ergens vonkje overslaan..?) baart mij wel zogen... Zeker met een ralley op de agenda zeer binnenkort. wellicht wat concretevragen:

1) Oorzaak voor halvering olidruk?
- Kappotte sensor
- Brakke meter
-?

2) Rammeltje en onregelmatigheid?
- tandwielen oliepomp
-?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

di sep 06, 2011 12:58

Heb je de oliedruk al gemeten met een goede drukmeter? zou ik eerst doen. Overslaan. Speling op de rotoras? Puntjes goed afgesteld? kabels enz?
Ik zou eerst dat soort dingen uitsluiten, voor je de pan er onder weg trekt.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

Re: RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

di sep 06, 2011 15:44

De olliepomp zal wel niet stuk zijn als er wel druk is.
Pas op met die rally zou zonde zijn moest je een vers blok aan gort rijden, voorkomen is nog steeds beter als genezen.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Nord: Olie druk issue en rammel in blok

wo sep 07, 2011 18:12

Natuurlijk ga ik geen 3000 km ijden met een probleem in het blok...

Speling op de as van de ontsteking is het niet. Die is "solid". Ik ga zaterdag eens de as van de waterpomp testen.En even uitsluiten dat het m'n krukas is......
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Terug naar “Algemene Technische vragen”