Pagina 1 van 2
Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 13:48
door De Block
Ik heb het nog niet gevoeld, maar het moezame schakelen van vorige week is volgens mijn dame nu echt ernstig. Hij wil volgens haar niet meer in alle versnellingen. Begon dus met eenmoeizaam/stroef beweegbare pook.
Bij de 33 sprong regelmatig deklip van de stang. Voede als of je dan in de koffie aan het roeren bent omdat alles los zit. Dit is het tegenovergestelde.
Suggesties?
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 14:05
door jorritkooistra
schakel kabels??
bak stuk??
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 14:11
door De Block
Is er ergens een digitaal garage handboek voor deze auto...?
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 14:31
door jorritkooistra
nog niet denk ik, heb even kort gezocht maar niks gevonden.....
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 14:50
door De Block
Geen idee hoe dat er uitziet, maar die "kabels" lijkt mij het voor de hand ligendste. Bak zelf gaf/geeft geen krimp. Bewegen van de pook gaat heel moeizaam.l
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 15:21
door jorritkooistra
het heveltje dat de bak in gaat, is die goed gangbaar.
dat kan ook wel eens vastzitten
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 17:31
door De Block
Hoe kom ik enigsinds goed bij dit alles, er van uitgaande dat ik wel een gezonde garage-krik heb, maar geen brug... Als ik de onderplaat er onder vandaan schroef is het dan meteen duidelijk (voor iemand met een paar rechter handen en ogen) en berijkbaar..?
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 17:56
door jorritkooistra
nee, het schakel mechanisme van de bak zit boven op.
je moet de accu, accubak en wat plastic weghalen dan kun je er bij.
het is wel herkenbaar, er zitten 2 kabels aan en een soort contragewicht.....
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 22:30
door De Block
Kijk, dat scheelt weer onnodig krikken. Is er een truuk om er acher te komen of er in dat systeem iets mis zit? En zijn hier zaken te vervangen?
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: ma aug 29, 2011 22:52
door jorritkooistra
als het heveltje niet meer goed heen en weer wil kan dat het probleem zijn.
je hoeft dan niks te vervangen, alleen het heveltje eruit, roest eraf en in het vet zetten.
dan moet het goed zijn.
maar het hoeft natuurlijk niet perse aan de hevel te liggen, komt alleen wel vaker voor.....
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: di aug 30, 2011 16:53
door Rob75
Het schakelmechanisme is in onderdelen te zien op de site van Tuynder.
Overigens is de opbouw en werking voor 147/156/166 eender. Een werkplaatshandboek van de 156 is zeker te vinden, ook hier op het forum dacht ik.
Succes,
Rob
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: di aug 30, 2011 19:04
door De Block
Deze:
Ik neem aan dat dat stuk in licht grijs dan ergens onder de accubak zit. Kan me ook zo voorstellen dat die kabels op een gegeven moement "brak" worden. Geestig. Het is duidelijk dat ik weinig ervaring met moderne auto's heb. Nooit geweten dat het zo werkte, met kabels. Ben nog erg van het Renault 4 princiepe.

RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: di aug 30, 2011 19:12
door jorritkooistra
ik heb die kabels een keer moeten vervangen van een 166.
laat ik het zo zeggen, voortaan mag iemand anders het doen....
maar het lichtgrijze gedeelte zit inderdaad onder de accubak ongeveer.
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: wo aug 31, 2011 20:54
door De Block
Eerst maar eens een rondje gereden. Op zich ging dit prima.. Je moet echter goed mikken. De pook naar voren en achter gaat als vanouds. inks en rechts gaat stroef en de pook veert niet terug naarhet midden alsje hem in z'n vrij zet, zoals voeger. Daar zit het euvel dus. Vervolgens aan de sleutel...
Goed, de patient ligt open...
Wat een gedoe om ruimte te maken! Accu, accubak en fusebox weg. Vooral dit laaste is lastig.
Boven op de bak komen de twee kabels van de pook samen op het schakel mechanisme. Daar ziet het er als volgt uit:
Het mechanisme in de gele circel is waar de kabel van het naar voor en achter bewegen van de pook uitkomt. Dit beweegt soepel en kan ik eenvoudig op de bak met de hand bedienen. De beweging wordt overgebracht naar het blauwe gedeelte waar hij omgezt wordt in een roterende beweging op een "as" die de bak in verdwijnt.
Het rode gedeelte is war de kabel van het naar links en rechts bewegen van de pook uitkomt. Deze wordt op de zelfde as in het blauwe gedeelte in een beweging naar boven en benede omgezet. Dit gedeelte is moeilijker met de hand te bewegen.
Ik heb beide kabels los gehad van de bak en die lopen soepel. (De pook springt dan niet terug naar het midden)
Nu vraag ik mij dus af of:
A) Er onder de pook, in de middenconsole wellicht veren zitten die de pook in het midden centreren als hij in z'n vrij staat, of,
B) Stroefheid in het rode gedeelte in de bak, of,
B) Stroefhijd in vet blauwe gedeelte bij het op en neer bewegen, of,
C) Toch een probleem in de bak, of,
D) None of the above..
Wie o wie?
RE: Schakelprobleem 147
Geplaatst: wo aug 31, 2011 21:01
door jorritkooistra
als je gewoon je kabel los kan bewegen als deze niet vastzitten aan de bak ligt het niet aan de kabels.
als de kabels los zijn en je kan het schakelmechanisme niet lekker op en neer bewegen ligt het aan het schakelmechanisme....