alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 van 1991.

do aug 18, 2011 21:23

Hallo,
Heb een Spider serie 4, 2000cc van 1991.
Al een tijdje heb ik last dat hij stationair slecht draait. Hij doet dit niet altijd.
Als hij slecht draait, met stevig gas te geven is het probleem opgelost.
Heb al 4 nieuwe bougies gemonteerd als ook een groot onderhoud gegeven, benzine filter is ook al vervangen.
Het is net of hij ontstekings problemen krijgt. Maar verder rijd deze wagen perfect, enkel op ralenti draait hij soms onregelmatig.
Heeft iemand soms het zelfde probleem voorgehad, of weet iemand soms hier raad mee?
Ik hoor het graag van u.

davealfa
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 12:04
Locatie: MOOIE STAD ACHTEUH DE DUINAH

Re: Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 van 1

vr aug 19, 2011 19:25

Hallo,
Heb een Spider serie 4, 2000cc van 1991.
Al een tijdje heb ik last dat hij stationair slecht draait. Hij doet dit niet altijd.
Als hij slecht draait, met stevig gas te geven is het probleem opgelost.
Heb al 4 nieuwe bougies gemonteerd als ook een groot onderhoud gegeven, benzine filter is ook al vervangen.
Het is net of hij ontstekings problemen krijgt. Maar verder rijd deze wagen perfect, enkel op ralenti draait hij soms onregelmatig.
Heeft iemand soms het zelfde probleem voorgehad, of weet iemand soms hier raad mee?
Ik hoor het graag van u.
injectiemotor? draait ie beter bij "slecht" weer?

alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Re: Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 van 1

vr aug 19, 2011 20:43

Hallo,
Heb een Spider serie 4, 2000cc van 1991.
Al een tijdje heb ik last dat hij stationair slecht draait. Hij doet dit niet altijd.
Als hij slecht draait, met stevig gas te geven is het probleem opgelost.
Heb al 4 nieuwe bougies gemonteerd als ook een groot onderhoud gegeven, benzine filter is ook al vervangen.
Het is net of hij ontstekings problemen krijgt. Maar verder rijd deze wagen perfect, enkel op ralenti draait hij soms onregelmatig.
Heeft iemand soms het zelfde probleem voorgehad, of weet iemand soms hier raad mee?
Ik hoor het graag van u.
injectiemotor? draait ie beter bij "slecht" weer?
Ja, is een injectiemotor (motronic). Heb dit zowel bij goed als bij slecht weer.

Gebruikersavatar
Examiner
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mei 23, 2010 13:01
Locatie: provincie Groningen

RE: Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 van 1

za aug 20, 2011 02:45

Vermoedelijk te wijten aan een slecht werkende stationair regeling.
Misschien wat koolafzetting erin?
Remreiniger doet wonderen. :lol:
Ik zou het in deze richting zoeken.
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Re: RE: Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 v

zo aug 21, 2011 19:04

Vermoedelijk te wijten aan een slecht werkende stationair regeling.
Misschien wat koolafzetting erin?
Remreiniger doet wonderen. :lol:
Ik zou het in deze richting zoeken.
Heb deze reeds goed uitgekuist maar probleem doet zich nog steeds voor.
Heb eens wat verder gezocht, valse lucht is het ook niet. Bougies zien er ook goed uit (zijn al vervangen), delco kap afgehaald, ziet er ook goed uit. Bougiekabels uitgemeten, liggen allemaal rond de 6,9 k ohm behalve de laatst, daar meet ik haast oneindig. Zal eens beginnen met de kabels te vervangen en zie verder wel.
Dank je voor je reactie.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 van 1

zo aug 21, 2011 19:09

Als je op 1 kabel oneindig meet, zou ik die eerst eens vervangen. Grote kans dat een groot deel van je probleem dan al opgelost is.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

alfaerwin
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 21:07
Locatie: België

Re: Soms slecht stationair draaien van een spider 2000 van 1

di aug 27, 2013 21:09

Hallo,
Heb een Spider serie 4, 2000cc van 1991.
Al een tijdje heb ik last dat hij stationair slecht draait. Hij doet dit niet altijd.
Als hij slecht draait, met stevig gas te geven is het probleem opgelost.
Heb al 4 nieuwe bougies gemonteerd als ook een groot onderhoud gegeven, benzine filter is ook al vervangen.
Het is net of hij ontstekings problemen krijgt. Maar verder rijd deze wagen perfect, enkel op ralenti draait hij soms onregelmatig.
Heeft iemand soms het zelfde probleem voorgehad, of weet iemand soms hier raad mee?
Ik hoor het graag van u.

Nog steeds heb ik soms last van slecht stationair draaien van mijn spider 4 van 1991. 2000cc.
Hij doet dit niet altijd, maar heb ondervonden als hij slecht stationair begint te draaien dat de plunjer (5) van de fazenversteller niet terug keert. Met een schroevendraaier er even aan komen en hij springt terug.
Als ik korte gasstoten geef springt de solenoïde (4) uit en keert onmiddellijk terug, wat normaal is. Maar soms blijft dus deze plunjer (5) hangen.
Kan mij iemand de werking hiervan uitleggen of heeft iemand hier een oplossing voor, wat ik best kan doen?
Heb al de VVT-solenoid gedemonteerd en eens 12 volt op aangesloten, deze springt onmiddellijk uit maar keert niet terug, denk dat deze terug word geduwd door de plunjer (door oliedruk).
De Solenoïde gemonteerd op de motor, en bij draaiende motor, 12 volt op aangesloten, springt hij uit en begint de motor slecht te draaien, dus denk ik dat de fase verstelling wel degelijk werkt.
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”