Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 09:02

Als ik de ruitenwissers van mijn Sprint aanzet gaan deze erg traag omlaag. In de intervalstand blijven ze vaak steken halverwege. Als ik ze dan uitzet gaan ze pas verder omlaag. Als ik een stand hoger probeer gaat het vaak ook wel weer. Bij het moeilijk omlaag gaan gaat het acculampje zwak branden.

Als ik mijn kachel ventilator aanzet op de laagste stand gaat het acculampje ook zwak branden, het gaat feller branden als ik een hogere stand kies.

Lijkt mij een massaprobleem. Wie weet zo waar ik de massapunten kan vinden zodat ik ze eens goed schoon kan maken?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

wendola

RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 09:20

is accu niet kaduk dan ?

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 09:24

Dat is optie 2 maar uit ervaring weet ik dat elektrische problemen bij 33's vaak veroorzaakt worden door slechte massa, daarom verdenk ik die nu als eerste.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 09:54

Heb hetzelfde met de GTV6, daar begint ook het acculampje op te lichten als de kachelventilator draait en als de lampen branden. Ook gaan de ruitenwissers langzaam over de ruit. Maar bij mij is het absoluut geen accu probleem, die is goed.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 09:58

Heb hetzelfde met de GTV6, daar begint ook het acculampje op te lichten als de kachelventilator draait en als de lampen branden. Ook gaan de ruitenwissers langzaam over de ruit. Maar bij mij is het absoluut geen accu probleem, die is goed.
Dan zou ik ook de massa eens nakijken als ik jou was. Tijdelijk een directe draad naar de - van de accu trekken. Werkt het dan wel goed dan is dat het probleem. Moet ik dus ook nog doen om het zeker te weten.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 10:00

volgens mij zitten de massa's van de sprint, net als bij de 33, gezellig met zijn allen tegen het schutbord aangeschroefd net voor de zekeringenkast
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 20:26

Je accu is het niet hoor. Die heb ik anderhalf jaar geleden vervangen voor een nieuwe, ook de dynamo is toen vervangen. Ik ben ook al eens bezig geweest met massa, maar dat hielp helaas niet. Die zwakke ruitenwissermotor schijnt overigens wel een Sprint kwaal te zijn. Mijn garage had het er toen over dat de scharnierpunten van de stangen teveel speling kunnen hebben. Het is inderdaad wel erg irritant dat ze zo langzaam gaan. Bevalt het Sprintje verder goed? Groetjes!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Andretti Molletti

RE: Massa Alfasud Sprint

wo aug 24, 2005 20:29

Spanningsregelaar van de dynamo?? of de koolborstels?

Je zou de boordspanning eens moeten meten als je dit voorval hebt!!!

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Massa Alfasud Sprint

do aug 25, 2005 00:35

Bekend verhaal, mijn 33 heeft precies het zelfde probleem, kan de accu ook niet zijn, die is nieuw, evenals de dynamo, die is tegelijkertijd tweedehands nieuw ingezet, dus ikke kan ook op zoek naar de massa van me 33'je. :-s

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Massa Alfasud Sprint

do aug 25, 2005 01:24

@ikke, voor je zekeringkast zit een mooi rondje waar al je massa's aan vastzitten
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Massa Alfasud Sprint

do aug 25, 2005 08:06

Voorlopig verdenk ik nog steeds de massa aansluitingen al heb ik gister geen tijd gehad er aan te prutsen. Ik zal eens een directe massa naar de accu aanleggen om te zien of dat wat helpt. Als dat niet helpt dan helpt het verder nalopen van de massaverbindingen ook geen zin. Ik ga meteen ook maar op zoek naar een goede meter om de boordspanning te meten... ik hou jullie op de hoogte!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Massa Alfasud Sprint

do aug 25, 2005 12:25

Ik heb precies hetzelfde met m'n 33 type 2. De volgende stap is dat de interval het helemaal niet meer doet... Ik heb nog niet echt uitgebreid gezocht naar de oorzaak.

Heb wel een tijdje rondgereden met een multimeter aan het dashboard getaped, maar de laadspanning over de accupolen is prima in orde.

Dus ik denk ook echt massa, en misschien spanningsverlies door verouderde bedrading.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Massa Alfasud Sprint

do aug 25, 2005 22:07

heb het probleem ook gehad met mijn Sud, koolborstels vervangen door nieuwe, dus geen gebruikte!!, en het probleem was over! Probeer het maar eens, koolborstel zijn niet echt duur, voor +/- € 10,- heb je ze al!! Is altijd het proberen waard.

Succes en laat maar effe weten als het probleem over is.
Laatst gewijzigd door martijnsud op do aug 25, 2005 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Andretti Molletti

Re: RE: Massa Alfasud Sprint

do aug 25, 2005 22:12

heb het probleem ook gehad met mijn Sud, koolborstels vervangen door nieuwe, dus geen gebruikte!!, en het probleem was over! Probeer het maar eens, koolborstel zijn niet echt, voor +/- € 10,- heb je ze al!! Is altijd het proberen waard.

Succes en laat maar effe weten als het probleem over is.
Het is wel een logische verklaring!! Als het dynamo lampje gaat branden is er in ieder geval spanningsverschil tussen D+ en B+ van de dynamo en moet er een probleem in de dynamo gezocht worden...
Ik hou het dus ook even op borstels en of spanningsregelaar, maar dit is een geheel en kost idd maar een paar tientjes hooguit!

Suc6

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Massa Alfasud Sprint

zo aug 28, 2005 11:30

Nou, ik ben er weer aan bezig geweest.

Gisteren de massapunten eens schoongemaakt. Leek niet veel te helpen. Maar is lastig te beoordelen, bij een droge ruit gana de ruitenwissers sowieso zwaar, de kachel deed het goed maar ik kon door de zon niet zien of het acculampje ging banden. Daarna in de zekeringkast gekeken of daar niet iets slecht contact maakte. Mijn oog viel op een zekering (nog van die staafjes) waar 1 van de punten ver weg was. Dus een nieuwe erin. Verder geen slechte contacten in de zekeringkast ofzo gezien.

's Avonds zou ik naar de film gaan en bij het wegrijden viel mij op (in de spiegeling van de auto's er tegenover) dat mijn remlichten niet branden, ook mijn knipperlichten en claxon deden het niet meer. Auto dus weer terug en vandaag gekeken wat er scheelde. Ik dacht natuurlijk als eerste aan de massa die ik los gehaald had. Misschien toch iets vergeten vast te zetten terwijl ik het toch echt gecontroleerd had. Nee, alles zat vast, toch een zekering kapot? Ik heb geen instructieboekje en geen idee welke verbruikers op dezelfde zekering zitten. Maar ze waren allemaal intact....

Na wat gevloek en gezoek uiteindelijk gevonden wara het probleem zat. Bij het verwisselen van die ene zekering was het klemmetje waarmee die vastzit net iets verbogen. De zekering zat er tussen maar werd net niet goed aangedrukt waardoor hij slecht contact maakte. Dus teruggebogen, houder en zekering schoongemaakt en alles deed het weer. Meteen ook alle andere zekeringen losgemaakt, schoongemaakt en goed vastgeklemt.

Ik hou jullie op de hoogte of het loshalen van de massa of het schoonmaken van de zekeringen effect heeft gehad op de ruitenwissers en kachel!

Als het niet geholpen heeft vervang ik de koolborstels in de dynamo, maar aangezien Marco die vervangen heeft (zie zijn post hieronder) ging ik er nu nog even vanuit dat die toch goed zijn.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”