@ WhizzMan: Dat van de koppen en pakkingen stel je waarschijnlijk omdat deze van aluminium zijn? Dan zou de radiateur en kachel (?) daar ook bij horen denk ik?
aan de kleur van het water te zien kunnen de stalen delen niet zo goed over water (niet geheel onverwacht), maar witte aluminium-oxide valt niet zo op in het water, dus dat is afwachten denk ik.
Vandaag alles weer gevuld met koelvloeistof.
De kachel borreld nog wat bij de hogere toeren, dus zal het niveau nog even in de gaten houden. Voor zover ik begrepen heb moet ook de kachel vanzelf ontluchten?
Ik heb de indruk dat de aangegeven temperatuur iets gezakt is vergeleken met normaal: voorheen exact 80 graden, ook jaren voor dit hele verhaal.
Sinds gisteren alles verschoond te hebben lijkt hij 75 graden genoeg te vinden. vandaag daarom de thermostaat er uit gehad, maar die sluit wel tot
ruim 70 graden (mijn thermometer liep tot 70
).
Wat gebeurt er eigenlijk met een thermostaat die defect raakt? verloopt dan de themperatuur, of gaat de klep lekken (dus niet alleen bij bijna-bedrijfstemperatuur, maar ook bij koude motor)?
overigens wacht ik het nog wel even af: mogelijk heeft het koude, vochtige weer ook iets invloed. de afwijking is nog te klein om mij druk om te maken, maar ik ben wel nieuwschierig.
weer Hartelijk bedankt voor alle informatie