Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

di mei 31, 2011 00:02

Persoonlijk doe ik altijd loctite op krukas- en nokkenas poulie bouten/moeren, als ook op vliegwielbouten en lagermoeren. (eender welk type motor)
Staat ook in de meeste manuals, volgens mij.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

di mei 31, 2011 23:29

Sjoerd Jan,

Gezien de hoeveelheid gruis die door jouw motor gespoelt is en de toestand van de oude oliepompt, lijkt het mij geen slecht idee om toch de drijfstanglagers eens te bekijken,
Zo'n set kost je een paar tientjes, maar voorkomt een enorme berg gezeik die je kan krijgen bij een ingelopen astap op de kruk-as.

De nokkenashuizen inclusief nokkenassen en hydraulische stoters heb je nu gehad. De hoofdlagers van de krukas zijn minder kwetsbaar en bovendien: goed = goed.... maar de drijfstanglagers....

..Ik had ze op sn minst even alle vier los gepakt om te zien of vervangen eventueel nodig is.

Just my 2 cents...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

vr nov 11, 2011 21:20

Al weer geruime tijd verder...
hij loopt nog....
bij het starten loopt hij nogal eens op die cilinders, maar ik weet niet of dat er iets mee temaken heeft, lijkt me sterk eigenlijk.

Bij het weer in elkaar zetten toen eerst maar water i.p.v. koelvloeistof gebruikt.
Helaas is het er nog altijd bij gebleven om dit te vervangen door koelvloeistof. met het oog op de nachtvorst is dit nu wel echt noodzakelijk.
eergisteren dus het water er maar uit laten lopen, maar ik kwam er toen achter dat ik slechts 5 van de bijnodigde 7,8Liter koelvloeistof in huis had.
Dus maar weer met water bijgevuld. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat er maar 4 Liter bij ging. Dit betekend dus vrijwel zeker dat er 3 liter (grotendeels) water in het systeem achterblijft. ik ben vrij zeker omdat de kachel wel normaal lijkt te werken, en er na enkele ritten van 15km nog normaal niveau is.

Aangezien het water intussen roest-kleurig is, en neigt te gaan schuimen wil ik graag het hele systeem verversen en liefst ook even goed spoelen.
- Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om al het water / koelvloeistof af te tappen?
Ik vermoed dat het restand in het motorblok achter blijft en onmogelijk is om er eenvoudig uit te laten lopen?
- Wat is verder verstandig? spoelen? Hoe? enkele malen verversen met water en dan gewoon koelvloeistof er bij?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

za nov 12, 2011 01:10

In het motorblok zit aan de onderkant ook een aftapstop gedraaid waar je de koelvloeistof af kunt tappen. :wink:

Als ik het mij goed herinner zit er aan de passagierskant die beugel onder tegen het motorblok aangeschroefd die kantelen tegengaat, tussen de twee bouten waarmee die aan het blok vastzit zit de plug. Bij een 33 zit het zo in ieder geval, neem aaan dat dat bij de 145/146 boxers ook zo is.. :?

Enkele malen spoelen met vers water kan zeker geen kwaad. Daarna zorgen dat alles er uit loopt ( paar slangen losmaken en die plug uit het blok draaien) en er koelvloeistof ingooien.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

za nov 12, 2011 01:47

Een beugel tegen het kantellen van het motorblok is mij nog niet opgevallen bij mijn 146, en welke bout het dan moet zijn....
hier even een foto'tje: aan bijde zijden van jet blok, naast de achterste spruitstuk-aansluiting zitten wel twee bouten. die zouden volgens mij midden op de cilinder uit moeten komen, en dus niet logisch dat ze aan de binnenzijde nog iets vast houden... zouden dat ze kunnen zijn?

Afbeelding

Op de foto geel omcirkeld.
Bedankt voor de vlotte reactie!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

za nov 12, 2011 02:04

Dat zijn ze inderdaad! :)

Die beugel zit er inderdaad niet op zo te zien.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

za nov 12, 2011 02:13

Super bedakt! :D

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

za nov 12, 2011 02:54

Dat zijn ze inderdaad:
Ik heb hem net i.v.m. nachtvorst nog maar even afgetapt :?
morgen ochtend nog maar een keertje fris water er in, kan ik gelijk zien hoeveer koelvloeistof ik morgen middag nodig heb :wink:

Volgende keer maar wat eerder koelvloeistof er in, haha! dit levert koude handen op!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

za nov 12, 2011 08:21

Ik ben benieuwd hoe goed je koppakkingen en cylinderkoppen nu nog zijn.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

ma nov 14, 2011 00:34

@ WhizzMan: Dat van de koppen en pakkingen stel je waarschijnlijk omdat deze van aluminium zijn? Dan zou de radiateur en kachel (?) daar ook bij horen denk ik?
aan de kleur van het water te zien kunnen de stalen delen niet zo goed over water (niet geheel onverwacht), maar witte aluminium-oxide valt niet zo op in het water, dus dat is afwachten denk ik.

Vandaag alles weer gevuld met koelvloeistof.
De kachel borreld nog wat bij de hogere toeren, dus zal het niveau nog even in de gaten houden. Voor zover ik begrepen heb moet ook de kachel vanzelf ontluchten?
Ik heb de indruk dat de aangegeven temperatuur iets gezakt is vergeleken met normaal: voorheen exact 80 graden, ook jaren voor dit hele verhaal.
Sinds gisteren alles verschoond te hebben lijkt hij 75 graden genoeg te vinden. vandaag daarom de thermostaat er uit gehad, maar die sluit wel tot ruim 70 graden (mijn thermometer liep tot 70 :? ).
Wat gebeurt er eigenlijk met een thermostaat die defect raakt? verloopt dan de themperatuur, of gaat de klep lekken (dus niet alleen bij bijna-bedrijfstemperatuur, maar ook bij koude motor)?
overigens wacht ik het nog wel even af: mogelijk heeft het koude, vochtige weer ook iets invloed. de afwijking is nog te klein om mij druk om te maken, maar ik ben wel nieuwschierig.

weer Hartelijk bedankt voor alle informatie :D =D>

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

ma nov 14, 2011 09:04

De klep gaat als het goed is lekken bij een defecte thermostaat.

Aluminiumoxide in water is inderdaad lastig zichtbaar. Het wordt wat melkachtig als je water snel genoeg stroomt, maar het zal vrij snel bezinken op lage punten in je motorblok.

Het lastige is dat je door galvanische reacties met de ringen in de koppakking, precies op de plek waar het het meeste uitmaakt, relatief veel weggevroten aluminium krijgt als je water ipv koelvloeistof gebruikt. Ook is het wel een van de meest kostbare plekken waar iets mis kan gaan. Een radiator vervang je nog relatief eenvoudig, maar je koppen vervangen als ze niet meer gevlakt kunnen worden is erg duur. De boel los moeten halen en de koppen laten vlakken is ook al een rotklusje, vergeleken bij een radiator...

Terug naar “Algemene Technische vragen”