Bemmel

77 Spider - kortsluiting

za apr 16, 2011 23:23

Vanmorgen wilde ik een rondje toeren met La Spider, overigens zeker niet voor het eerst dit jaar. Zoals gebruikelijk start ze prima, ik rij de garage uit en na 150 meter, slaat ze af, begint er onder her dashboard van alles te roken (Best even schrikken als je met zoonlief (3) naast je zit.
Rook trok weer weg, maar de dame is dood... dacht ik. NU is het alleen zo, dat als ik de sleutel in stand 2 zet (gewoon contact) gaat de startmoter draaien, in stand 3 (starten) valt alles uit. en als de moter draait, kan ik de sleutel verwijderen en blijft ze draaien.
Uiteindelijk ook een aardig stuk verkoold kabel onder het dashboard gevonden.... Ze is op eigen kracht terug naar de garage gekomen, waar ze nu met ontkoppelde accu staat. Nu ben ik zelf geen held met electronica, weet iemand een gatagebedrijf of hobbieist die me zou kunnen helpen (regio gouda).

Alvast dank,
Thijs van Bemmele

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: 77 Spider - kortsluiting

zo apr 17, 2011 11:42

Eerste wat in me opkomt: contactslot versleten.

Bemmel

RE: 77 Spider - kortsluiting

zo apr 17, 2011 18:03

Zoiets zal het wel zijn, inmiddels aangevuld met een gefrittuurde kabelboom.... :x

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 77 Spider - kortsluiting

zo apr 17, 2011 18:20

zoiets heb ik ook eens gehad met een 79-er 2000 spider, na opentrekken kabelboom bleek er dus de bruine hoofdstroomkabel was het als ik mij goed herinner (was in 1990 of zo..) doorgesmolten was. nooit een oorzaak kunnen vinden, niets mis met kontaktslot of elders, was een originele auto waar niet een geprutst was. het leek als of hij telkens met rijden te warm werd, maar de ritten waarschijnlijk nooit lang genoeg waren om helemaal te gaan, en op een bepaald moment met een langere rit was het mis. uiteindelijk hebben we de kabelboom opengesneden, en de slechte en twijfelachtige kabels vervangen. veel handwerk, veel zelf gedaan, en er gelukkig met de verzekering redelijk uitgekomen (altijd lastig, kortsluitingen.) Als hij gewoon all risk op klassiekerpolis staat wat ik gezien bouwjaar aanneem gewoon claimen dus, valt er onder als het goed is.

zou als het even kan dus wel aansturen op een nieuwe kabelboom (Kan door medeclublid gemaakt owrden, zie alfaspeed forum)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: 77 Spider - kortsluiting

zo apr 17, 2011 19:21

Claimen op de verzekering? VInd ik een beetje dubieus.
Is gewoon een technisch gebrek, eventuele vervolgschade valt onder je verzekering, het gebrek zelf niet.
Ik zou het contactslot een goed laten doormeten door iemand met verstand an zaken.
De gefrituurde draden vervangen is iets wat iemand die een beetje handig is ook wel zelf kan doen.

Bemmel

RE: 77 Spider - kortsluiting

zo apr 17, 2011 22:03

Ik heb de auto 2 jaar gelegen gekocht, is netjes gerestaureerd, maar je weet nooit of de persoon die dat gedaan heeft, van alles verstand heeft gehad. Ik heb iig een schema gekregen en ga eens kijken of de draadkleuren overeenkomen en dan eens uitzoeken welke doorgebrand zijn. Wat mij wel verbaasd.... had er niet een zekering moeten doorklappen, inplaats van de hoeveelheid kortsluiting die er nu is geweest.
Ik heb nog niet echt gekeken, maar de draad die volledig verbrand is, is een rode die uit het contact kwam.
Is dat contactslot er een beetje uit te krijgen? dan geef ik die wel even af bij Van Neerijnen in Utrecht. Mijn broer (1750 GTV) heeft daar wel aardige ervaringen mee. OVerigens ga ik er niet van uit dat de verzekering dit betaald. (verzekeringstechnisch had ze beter uit kunnen branden, maar dat had ik emotioneel niet aangekund natuurlijk).

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 77 Spider - kortsluiting

ma apr 18, 2011 10:12

Claimen op de verzekering? VInd ik een beetje dubieus.
hoezo?? op een klassieker vol casco is brand ook door zelfontbranding gewoon meeverzeekrd hoor, niets dubieus aan. claim destijds door mij werd ook gehonoreerd, alleen exacte schadebedrag vaststellen gaf problemen, ik denk deels door onkunde van de expert.
Je betaalt er gewoon premie voor. en met de huidige houding der verzekeraars, namelijk zo min mogelijk willen uitkeren zou ik er zeker bij een probleem wat gewoon gedekt is (mits dat zo is) gewoon gebruik van maken. Waarom niet?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 77 Spider - kortsluiting

ma apr 18, 2011 10:16

@ Bemmel± lees eens goed de polisvoorwaarden door!! er wordt op klassiekerpolissen meer gedekt dan je denkt!

Wij hebben een keer met de fiat 500 het carter opengereten ,diep carter dus minder grondspeling. Motor in de poeier door oliegebrek ,merkten te laat dat ie ook olie kwijt raakte. kwam door een uitwijkmanouvre voor een motorfiets die een belachelijke actie deed met inhalen. compleet nieuwe motor is gewoon betaald door de verzekering als gevolgschade.
motor uiteraard doorgereden, geen kenteken bekend niemand aansprakelijk te stellen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bemmel

RE: 77 Spider - kortsluiting

ma apr 18, 2011 10:32

Ik heb in de Polis gekeken, ben overigens beperkt casco verzekerd.... valse hollandse zuinigheid, Dus niet gedekt,
Maar iemand een tip voor een goed adres?
Grt
THIJS

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 77 Spider - kortsluiting

ma apr 18, 2011 12:14

beperkt casco dekt dit niet nee.... jammer, voor die paar tientjes .

goed adres, legio mogelijkheden.

http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... f=11&t=641 ik zou eens contact met hem opnemen, hij maakt kabelbomen voor fatsoenlijk geld ook nog eens. En wellicht hoeft niet de hele boom.
Net werk van gezien recent. Moet zelf over niet al te lange tijd ook zoiets laten maken denk ik, dan weet ik wel waar!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: 77 Spider - kortsluiting

ma apr 18, 2011 14:29

@vV, dank voor de lovende woorden... :oops:

PB naar Thijs.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

ma apr 18, 2011 15:49

goed werk moet beloond worden toch? er word al genoeg genuild tegenwoordig , en het mag vooral ook niets kosten....maar besef hebben over hoeveel werk bepaalde zaken kosten ho maar...

en nu weer on topic. Hopelijk kan je Thijs helpen met de spider, het mooie weer komt er niet alleen aan, maar is er al
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bemmel

RE: 77 Spider - kortsluiting

di apr 19, 2011 08:54

Goed werk mag iets kosten, een hobbyauto ook. Je moet niet verwachten dat je een KLassieke dame gratis en voor niets eeuwig op de weg kan houden. Anyway, dank voor feedback en tips. Nu is tijd vooral een issue, want:
a) de zon schijnt
b) Ik heb me voor een aantal toertochten ingeschreven
c) de zon schijnt nog steeds
d) nothing beats driving a spider
e) zeker niet als de zon schijnt.
Dus ik laat haar vanavond even ophalen en gaat ze naar de garage. In de winter zou ik graag een dash eruit halen en rustig eens kijken hoe we eea oplossen, maar ik ga nu even voor de "oplap" oplossing en dan van de winter even wat serieus research werk.

Iig dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: 77 Spider - kortsluiting

di apr 19, 2011 19:51

Ik heb zelf de volledige kabelboom van mijn Spider gemaakt, en kan je zeggen dat er serieus veel uren in gaan zitten.
Wat Dirk vraagt is zeker niet te veel, eerder te weinig! En ik heb zijn werk gezien, in één woord TOP.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Terug naar “Algemene Technische vragen”