Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Gas ?

vr jan 14, 2005 11:07

Ik ben helemaal lijp geworden van een Alfetta! Berlina is ook geweldig, maar een Alfetta stuurt natuurlijk veel beter. Nu nog een goede vinden...
Kent iemand goede gasinbouwers? En wat kost dat eigenlijk?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Gas ?

vr jan 14, 2005 11:24

@Lennart,

Als je een redelijke alfetta zoekt op gas...

Doe ff een mailtje naar AG. Hij heeft er eentje staan waar hij wellicht wel afscheid van wil nemen...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Gas ?

za jan 15, 2005 00:40

:shock: Met betrekking tot autogas - in de volksmond en voor het gemak nog vaak LPG genoemd.
Of ze hebben de chemische naam veranderd naar autogas, maar voor zover ik weet is LPG gewoon Liquid Petrol Gas en dat is het dus nog steeds wat we tanken bij de pomp.
Autogas is een volksvertaling voor LPG
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:18
Locatie: Westland
Contacteer: Website

RE: Gas ?

vr jan 28, 2005 19:40

Vanaf hoeveel km wordt LPG eigenlijk een beetje interessant?

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Gas ?

vr jan 28, 2005 23:05

begint bij 14000 km,

gepikt van www.lpg.nl:

Om voor de G3-premie in aanmerking te komen, is het niet alleen belangrijk dat er een G3-installatie in uw auto zit.
Om te beginnen moet de auto zelf voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12, die bepaalde eisen stelt aan de uitlaatgassen.
Meer informatie over G3 kunt u vinden onder het kopje G3-regeling.
Er zijn diverse websites waar kunt u lezen hoe u jaarlijks honderden euro's kunt besparen op uw autokosten, door op autogas te gaan rijden.
U kunt zelfs uw besparing online uitrekenen!
De belangrijkste oorzaak van deze hoge besparing op brandstofkosten is de G3-regeling.
Wanneer uw auto aan de eisen voor de G3-regeling voldoet, betaalt u jaarlijks 317 Euro minder houderschapsbelasting.
In veel gevallen is daarmee de toeslag voor autogas vrijwel verdwenen.
Besparen vanaf 14.000 km per jaar.
Het gevolg van deze G3-regeling is dat het gemiddeld omslagpunt rond de 14.000 kilometer ligt.
Wie een nieuwe auto aanschaft en meer dan 14.000 kilometer per jaar rijdt, is dus op autogas het goedkoopste uit.
Bent u van plan om een gebruikte auto met gasinstallatie te kopen, die aan alle G3-eisen voldoet, dan begint uw besparing al bij gemiddeld 4.000 kilometer per jaar.

Het tanken van LPG gaat op een iets andere manier dan bij benzine en diesel. In praktijk echter blijkt het op zijn minst even gemakkelijk, en bovendien een stuk schoner te gaan (er wordt minder gemorst, wat gunstig is voor de huid, kleding alsook het milieu).

Minder ongevallen met LPG
Wetenschappelijke studies (TNO 1996) hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met LPG-installaties in Europa bijzonder laag is. Sterker nog, het aantal ongevallen met benzine- en dieseltanks ligt hoger dan bij LPG-tanks. Wellicht voldoende reden om het vooroordeel betreffende LPG-installaties eens te herzien?


moet ik nog meer zeggen of ben je al omgepraat!

net als emilio heb ik ook een berlina op gas! super gas!!!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1811
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: RE: Gas ?

za jan 29, 2005 13:50


....ik heb geen idee wie er ervaring heb met airco in een berlina of andere 1750 of 2000 serie. wie weet dat wel?.....
Volgens mij heeft Yvo Burkink de airco in z'n 2 liter GTV (weer) aan de praat gekregen..
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
bertone cosi
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: za jan 22, 2005 22:07
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Gas ?

zo jan 30, 2005 21:41

Ik heb zelf een zeer goede ervaring met een Berlina 2000 waar ik een OMVL gasinstallatie in heb laten bouwen bij Repro Fair in Eindhoven. Er werden tussen je carbs en de luchtfilterbak gasstukken geplaatst, dus geen geboor in je carbs om er pijpjes in aan te brengen. Vermogensverlies viel reuze mee. 1 op 8 gemiddeld en met een 60L tank kom je ook nog op een behoorlijke actieradius.

Een LPG tank is voor een 105 serie nog op de verhoging achterin de kofferbak te plaatsen, wat weer ruimte (en gewichtsverdeling!) scheelt. Reken bij de aanschaf direct een set verzwaarde achterveren mee, anders kost je dat de nodige aerodynamica bij het achterover hellen...

Naast alle kostenvoordelen houdt LPG je motor ook zeer schoon. Zo heb je bv geen verdunning van je smeerolie bij koude start. Lange tijd zware belasting (vollast) zou ik vermijden, vanwege de hogere eindtemperatuur bij de verbranding. Ik heb bij kruissnelheden van 140 km/h na 20.000 km nog exact dezelfde klepspeling gemeten, zonder dat geharde zetels in de kop zaten.

Let als laatste nog even op de plek waar de vulnippel gemonteerd wordt: cosmetisch vind ik deze in de benzinevulklep het mooist (veel werk) maar je kunt ook een klapbare nummerplaat maken.

Sh**, ik geloof dat ik mijn Berlina weer terug wil... iemand een idee waar de Beige Cava '73 Berlina 2000 XJ-SH-11 is gebleven?
Spider IV 2.0 1992

Venduto:
GTV 1750 '68 mai restaurata, da unico proprietario
Lancia Kappa Coupé 2.0T 20V
Lancia Kappa SW 2.0
Lancia Thesis 3.2 V6 Emblema
Lancia Kappa Coupé 2.4 LS

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Gas ?

ma jan 31, 2005 21:54

begint bij 14000 km,

[...]
Daaaaaaar kijk ik nu altijd zo van op hé?! IEDEREEN die over LPG begint vraagt naar het omslagpunt en steevast komt de andere partij (die het weten kan?!?) met een kilometrage van 14.000km of iets dergelijks!

Maar hallo ?! Vertel er dan ook even bij of het gaat om een nieuw in te bouwen installatie .. of het om G3 gaat en of eventueel extra onderhoud inbegrepen is!

Als ik naar mijn eigen situatie kijk (dat is altijd het makkelijkste!) .. ik heb dus zo'n oeroude installatie in mijn 90 met 2 liter en dubbele carbs, met zo'n draaiknop voor het overschakelen en zo .. wel, uitgaande van 40.000km bespaar ik ieder jaar 3000 euro, ondanks de "hoge" wegenbelasting van € 217 per kwartaal bij 1160 kilo.

3000 euro per jaar extra te besteden!! Ik haal deze week een frisse kop op en dan gaan we een fris blok opbouwen .. dan heb ik dat er binnen 1 jaar weer uit en hou ik nog over ook!

Mijn moeder rijdt in een 145 en ik heb eens gekeken wat de wegenbelasting voor G3 zijn zou en die blijkt hetzelfde te zijn als bij benzine, dus dan heb je vanaf de eerste kilometer al winst!!

Nou, en voor een Alfa van 25 jaar en ouder is wegenbelasting bij zo'n oude installatie helemaal geen punt .. dus zoals ik zei .. vanaf de eerste kilometer winst !!

Bertone 2 liter op benzine vs gas zonder wegenbelasting en er van uitgaande dat de verzekering gewoon even hoog is en je bij LPG een nieuwe installatie inbouwt voor € 950 .. dan heb je volgens mijn berekening bij 10.000km het omslagpunt te pakken. :D

Zodra de installatie er éénmaal in zit, dan bespaar je iedere 10.000km €1000 t.o.v. benzine! Dus reken maar uit wat er over blijft voor eventueel onderhoud ............
== >> www.alfa90.nl << ==

Terug naar “Algemene Technische vragen”