Roger 156

Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 21:23

aangezien ik binnenkort de kleine beurt zelf ga uitvoeren moet er uiteraard nieuwe olie in, welke olie moet er in?

ben er al achter dat er 10w40 in moet, maar synthetisch of half synthetisch?

ik hoot het wel:)


gr roger

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 21:26

AGIP Sint 10W40. Is veruit de beste voor dit blok. Volgens mij is het een halfsyntheet overigens, zal wel eens op de fles kijken.

Ga trouwens wel uit van benzine uitvoering, diesel weet ik niet.
Bert en Juul

Roger 156

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 21:31

ja is benzine.

maar kan in het boekje niks vinden over welke olie enzo:S

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 21:45

Hangt ervanaf wat er nu inzit aan 10W40.

Als er nu vol synt inzit kun je dat er gewoon weer ingooien.
En anders zou ik gewoon half synt pakken.
10W60 vol of half synt kun je ook nog overwegen.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Roger 156

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 21:46

dat is dus het probleem, ik heb geeeeen idee wat er nu inzit... zo heb ik hem dus gekocht

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 22:07

Praktisch iedereen gooit er 10W40 halfsynth in. Als je er niet mee racet is 10W60 niet nodig. En om eerlijk te zijn lijkt me een volsynth ook wat over de top voor dit blok. Zou zelfs kunnen dat je wat lekkaged gaat krijgen op termijn met sommige keerringen etc. De echt oude jongens kunnen er echt niet tegen. Deze blokjes hebben het gewoonweg niet nodig. De Agip Sint heeft goede dopes voor je blok en is ook niet duur voor een goede olie
Bert en Juul

Roger 156

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 22:09

wat is het verschil tussen 10w40 en 10w60?

sorry maar ben er niet zo heel erg in thuis haha

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 22:16

10W60 is een 10W50 met extra dopes voor viscositeit

Wat is dan 10W50? :D

Het eerste getal geeft de startviscositeit van de mulitgrade olie aan. De tweede de visco als ie warm is. Een W50 zal bij warm dus dikker zijn een W60 nog dikker.

Waarom is dit belangrijk: Bij racen/extreme belasting kan de W40 te dun worden en geen smeerfilm creeeren tussen de te smeren delen (geen drukopbouw). Een hogere W biedt dan oplossing.

Een W60 is door dopes opgehoogd en heeft moeite om de stabiliteit vast te houden. Dwz op termijn glijdt de olie af naar 50. Op tijd vervangen dus.
Bert en Juul

Roger 156

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 22:18

ah zo oke.. wer wat geleerd

wat is dan het verschil tussen 10w40 van agip en 10w40 van castrol bijv?

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 22:23

De dopes die ze er bij mikken. Castrol, Mobil, Shell is allemaal goed.. Ik heb zelf echter minste verbruik en soepelste geluid met Agip. Romeo in Nootdorp zweert erbij, goede prijs/kwaliteit. Zal allemaal niet zo slecht zijn als je Castrol erin gooit hoor. Zolang je maar geen B-olie van Hema erin mikt. Dit is vaak een opgewerkte oude olie met gebrek aan dopes. Smering is dus beduidend minder.
Bert en Juul

Roger 156

RE: Welke olie in mijn 156?

di mar 01, 2011 22:30

oke prima... zie trouwens bij die agip niet if die half of helemaal synthetisch is?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Welke olie in mijn 156?

wo mar 02, 2011 08:26

10W40 is eigenlijk altijd half- en 10W60 is altijd volsynthetisch.

De basisolie is bij allebei 10W, maar de kwaliteit van de basisolie bij 10W60 is dus beter, omdat het volsynthetisch is en er dus meer controle is over de specifieke moleculen die er in zitten. Daarom zal deze olie ook betere smerende eigenschappen hebben en langer meegaan dan de halfsynthetische variant. Het nadeel dat je olie veroudert en de dopes minder goed werken heb je zowel bij de 10W40 als bij de 10W60. Die 10W40 gaat ook terug naar 10W30 of zo, dus zeggen dat je daarom de 10W60 sneller zou moeten vervangen dan de 10W40 is wat overdreven. Je zou zelfs kunnen stellen dat je het om deze reden langer kan laten zitten, want pas ergens bij de 10W30 is het kennelijk pas echt noodzakelijk dat je gaat vervangen. Dat verhaal gaat niet op, want olie doet meer dan smeren. Er zitten ook chemicalien in het dope-pakket die zorgen dat je olie niet zuur wordt en dat je geen aanslag in je motor krijgt en dergelijke. Hoe meer tijd je olie er in zit en hoe meer km je rijdt, hoe meer die chemicalieen uitgewerkt raken. Korte stukjes zijn veel erger voor die chemicalien, want ze werken pas bij een graad of 60-70 olietemperatuur goed en je motor vervuilt veel harder tijdens het opwarmen. Dat komt doordat je ECU (of je choke) veel meer benzine bijmengt die (half) onverbrand in je olie komt en natuurlijk omdat je motor nog niet warm is en er daardoor ook al meer gassen langs de zuigers kunnen.

Op dit moment doen dealers vaak 10W60 in de 16V twinsparkblokken, met name de laatste generatie is het af-importeur geadviseerd. Ook wordt 5W40 (dat is ook volsyntheet) gebruikt. Dat laatste is naar mijn mening meer een winterolie voor als het echt koud wordt, maar als je op tijd ververst, kan het prima.

Ik gooi zelf over het algemeen 10W40 halfsyntheet bij de 16V TwinSpark er in. Ik gebruik MPM omdat dat prima olie is (net als Kroon, ook nog niet genoemd) en ik daar een aardige korting op krijg.

Alle olie is gedeeltelijk opgewerkte oude motorolie. Die gaat gewoon weer terug de raffinaderij in met de gemalen dinosaurussen die uit de grond komen. Als basisprodukt is dat een stuk geschikter dan die dinosaurussen, dus ik zou me neit zo druk maken over dat het slechte olie zou zijn om dat argument. Wat wel een punt is, is dat er vaak oudere dope-paketten gebruikt worden bij de voordeel-olie die je bij de supermarkt koopt, of dat de houdbaarheidsdatum al min of meer bereikt is. Door blootstelling aan de buitenlucht en het mengen van de chemicalien in het dope-pakket, is motorolie geen stabiele chemische verbinding en heeft het, net als een pak melk, een beperkte houdbaarheid. Dat zijn voor mij meer redenen om dat soort olie liever niet te gebruiken. Let op de diverse keurmerken zoals "CF" (Amerikaanse kwaliteitsnorm, C en dan een letter, hoe hoger, hoe moderner) of die specifiek voor merken als Volkswagen en Mercedes. Als de viscositeit (ietsWnogiets) klopt en er staan keurmerken op dat het voor moderne volkswagens of mercedessen geschikt is, moet het een kwaliteitsolie zijn.

Als je motor gaat lekken van volsyntheet, zitten er keringen en pakkingen in van voor 1980 of zo. Alles wat rond die tijd geleverd is, was al lang geschikt gemaakt voor synthetische olie. Verder wordt er in halfsyntheet ook een deel volsyntheet gemengd als blokreiniger, dus ook daardoor zal je al lang een lekkende motor hebben. Dit verhaal ging in de jaren 80 op, maar is nu al lang niet relevant meer. De enige uitzondering zijn auto's die al meer dan 30 jaar stilstaan, maar daar gaat het met een 156 niet over....

Vergeet niet een goede kwaliteit filter te plaatsen. Een filter met minder doorstroming zal bij hogere motortoerentallen een overstroomklep open laten gaan. Je olie gaat dan ineens ongefiltert door de motor heen. Je loopt dan ineens het risico dat een stukje metaal ergens meegenomen wordt en ergens naar toe gepompt wordt waar je het niet wilt hebben. Je zal de eerste niet zijn die op zo'n manier z'n blok in de soep ziet gaan.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Welke olie in mijn 156?

wo mar 02, 2011 08:52

IMHO bovenstaande niet helemaal correct, zie mijn eerdere punten. Mijn kennis heb ik overigens van stukje tribologie gemengd met kennis van specialisten van Shell. De 10W 60 is een moeilijke olie als je niet flink gebruik maakt van het blok. 10W40 Agip is overigens een volsynth kom ik net achter dus daar gaat het bij mijn 156 al 60000 km goed mee (met ook veel korte stukjes).

Itt wat men denkt, de B olieen zijn echt niet goed. De schuifweerstand van de olie, noodzakelijk voor drukopbouw is vele malen minder (door de slechte dopes en het niet goed schoonmaken van oude olie). Het is dus niet exact dezelfde basisolie van de raffinaderij. Dit is op zichzelf interessant als je weet dat er maar 2-3 partijen zijn die de basisolie maken. Deze olie wordt door alle merken gebruikt (ook door Kroon, erg goede olie) of MPM. De Btypese hebben geen of slechte dopes. De dopes zijn eigenlijk de ontwikkeling van de laatste 10-15 jaar die het verschil uitmaken. Stabiliteit van je olie zorgt voor een goed gedrag bij het snel opbouwen van druk (dus oliefilim) op de slijtdelen. Verzuring, sludge etc zijn interessante onderwerpen bij hoogbelast gebruik en/of te weinig wisselen. Altijd wisselen met nieuw oliefilter (wordt te vaak op bezuinigd)

Ergo, IMHO alles prima met 10W40, gooi erin wat je zelf ok vindt. Geen noodzaak echter om duurdere olieen te kopen zoals Mobil formula S of een andere grade als 10W60.
Bert en Juul

Roger 156

RE: Welke olie in mijn 156?

wo mar 02, 2011 09:01

hmm... maar is het niet slecht als er nu semi synthetisch in zit en ik er nu vol in ga gooien?

prijs is neit erg, schoonvader werkt bij nato in duitsland die die kan dat daar kopen voor leuk prijsje:)

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Welke olie in mijn 156?

wo mar 02, 2011 09:03

Is niet slecht. Wel als je van mineraal naar vol gaat.

Anders gooi je er halfsynth in. Bij normaal gebruik weet ik niet of je het echt merkt.
Bert en Juul

Terug naar “Algemene Technische vragen”