web

[146] natte voeten achterin

wo dec 22, 2010 22:27

De grote roestgaten in m'n Flintstone auto zijn dichtgelast. Dat had ik natuurlijk niet moeten doen :wink: Nu loopt het water niet meer weg. Nou kan ik wel afvoergaatjes gaan boren maar dat is niet echt een oplossing voor zo'n forse lekkage ; dit is niet een beetje condens, dit is elke week dweilen. Kan niet zo horen, moet aan de bron aangepakt worden.

In de voetenbak van de rechter achterpassagier staat regelmatig een flinke plas schoon water. Soms blijft het een week lang droog zelfs bij stortbuien, soms kan je er goudvissen houden. Geen regelmaat in te ontdekken. Ik heb de mat eruit gehaald, er ligt permanent een oude theedoek in als dweil en ik beschouw het nu als een 3-persoons auto, maar da's natuurlijk niks. Vroeg of laat krijg ik er ook weer roestproblemen door, natuurlijk.

Het is alleen rechtsachter... voorin onder het tapijt is het droog, linksachter ook. De bekleding lijkt wel droog te blijven, ik twijfel alleen een beetje over het voorste hoekje van de achterbankzitting. Verder kan ik nergens leksporen ontdekken. De voorstoel blijft ook droog.

Heb al diverse malen HEEL goed naar het deurrubber gekeken, of daar niet iets scheef kon zitten waardoor het SOMS lekt, afhankelijk hoe de deur dichtvalt, maar kan er niets aan ontdekken. Daarna vermoedde ik dat het via het dwarsbalkje onder de achterbank kwam (Wat af fabriek naar BINNEN afwatert :? ), die misschien nat werd tijdens het rijden doordat de plastic wielkuip niet helemaal goed zit. Maar nu staat de auto al een paar weken stil door de kapotte uitlaat, en alweer een aquarium! Dus dat is het ook niet.

Ik snap het niet meer, iemand een idee waar het vandaan kan komen? Tis een beetje koud voor de tuinslang methode...
Afbeelding

Groet,

Marcel

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: [146] natte voeten achterin

wo dec 22, 2010 23:00

Afwatering achterklep? Dat zou nog via de c-stijl binnendoor alsnog in de voetenbak terecht kunnen komen?

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: [146] natte voeten achterin

vr dec 24, 2010 11:38

Kofferbakrubber nog in tact?

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

RE: [146] natte voeten achterin

ma jan 31, 2011 00:36

Kan het nog een lekke ruitensproeier-leiding zijn? al loopt die bij mij meen ik langs de linker kant, en dat zou je ook moeten merken ruiken.
zo maar een dom idee, maar als het water van binnen komt, kun je een lek in de buitenkant zoeken tot je een ons weegt. De leiding loopt daar lager dan het niveau in het tankje, dus kan ook leeglopen zonder dat je de ruitensproeier gebruikt.
als dit het is weet je het snel genoeg, wan vier liter mis je snel genoeg :)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: [146] natte voeten achterin

wo feb 02, 2011 14:53

vochtscherm achter het deurpaneel. Door je deuren loopt water, dat komt langs de ruiten. Dit kan normaal niet naar de auto in door het folie = vochtscherm achter het deurpaneel, en de deur voert het water af via gaatjes in de onderzijde. Als de folie kapot is kan het water naar binnen lopen.

ik weet niet of dit het is maar zeker de moeite waard om even te kijken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

web

RE: [146] natte voeten achterin

ma feb 07, 2011 14:13

Hoewel het alweer even droog is binnen (gek genoeg...) heb ik de betreffende deur open gehad voor een probleem met het deurcontact (lampje op check control brandt altijd, zwakjes) en meteen het deurfolie (binnenste folie) even wat verlegd. Dat zou het best eens geweest kunnen zijn inderdaad. Bedankt Huib!

De leiding van de achtersproeier, loopt die niet door het dak? Zou ik logischer vinden. Maar de lekkage is geurloos niet-schuimend water en ik hoef het vaatje zelden bij te vullen, dus dat is het niet.

Overigens is-ie vorige week (zonder er echt iets aan te doen) zomaar door de APK gefietst ... :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: [146] natte voeten achterin

ma feb 07, 2011 16:21

Heb jij een achtersproeier? Ik heb em op mijn 146 nog niet gevonden, maar heb ook nog niet echt gezocht. ;)

Die zou dan volgens mij over de vloer moeten lopen, maar zal langs de C-stijl omhoog gaan.

web

RE: [146] natte voeten achterin

ma feb 07, 2011 21:08

Yup.

Kijk maar es goed naar het draaipunt van je achterwipper :wink:

Daar zit-ie bij mij heel nifty in weggewerkt...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: [146] natte voeten achterin

ma feb 07, 2011 21:31

Kan het nog een lekke ruitensproeier-leiding zijn? al loopt die bij mij meen ik langs de linker kant, en dat zou je ook moeten merken ruiken.
zo maar een dom idee, maar als het water van binnen komt, kun je een lek in de buitenkant zoeken tot je een ons weegt. De leiding loopt daar lager dan het niveau in het tankje, dus kan ook leeglopen zonder dat je de ruitensproeier gebruikt.
als dit het is weet je het snel genoeg, wan vier liter mis je snel genoeg :)
146 heeft toch geen wisser? Bij 145 idd vaak oorkomend probleem, maar dan aan de linkerzijde (achter)
Hij knapt dan achter de hemelbekleding bij de doorvoer links.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: [146] natte voeten achterin

ma feb 07, 2011 21:56


146 heeft toch geen wisser?
Niet alle types, maar de meeste 146's hebben wel een wisser op de achterruit.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: [146] natte voeten achterin

di feb 08, 2011 07:36

Als ie er zit, is het in het draaipunt. Ik zal eens kijken of ik er eentje heb, zal haast wel. Doet die van jou het?

web

Re: RE: [146] natte voeten achterin

di feb 08, 2011 16:02

146 heeft toch geen wisser?
Niet alle types, maar de meeste 146's hebben wel een wisser op de achterruit.
Inderdaad, misschien bestaat er wel ergens een crisis-uitvoering zonder achterwisser, maar ik heb ze eerlijk gezegd nog niet zonder gezien.
Het voordeel van een vijfdeurs berlina is wel dat je 'm wel hebt, maar nauwelijks nodig, door de stroomlijn ;) Vanaf zo'n 80km/u blijft je achterruit zelfs gewoon droog, hoe hard het ook stort.

Dit in tegenstelling tot 145 en SW's waar de wervelingen achter de meer verticale ruit er continu regen, troep en pekel tegenaan smijten.

Daarom heb ik ook geen idee of mijn achtersproeier werkt. Volkomen overbodig ding :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”