Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

75 naar 2.0 ts... HANDEN IN HET HAAR (opgelost)

za sep 18, 2010 18:28

Alfisten,

We zijn bezig voor mijn broer om de zwarte 75, ooit een 1800 geweest, om te bouwen naar een 2.0 ts.
Alles is aangesloten,

- Kabelboom binnenin van een 2.0 ts van '89, met de alfacontrol unit met nog de groene stekkers en de vierkante zwarte doos die boven het dashboardlaadje zit.

- Kabelboom in de motorruimte rechtse kant van dezelfde 75 als de kabelboom achter het dash.

- Kabelboom in de motorruimte linkse kant ""

- Extra relais ingebouwd uit de oude 75 2.0 ts, wat al ingebouwd was,
OPGELET; de zwarte kabel die normaal naar de startmotor loopt, gaat nu naar het relais, dat is aansluiting 1 van 4

2 van 4 massa naar carrosserie boven koplamp
3 van 4 naar + rechts net boven het luchtfilter waar ook de + van de startmotor aankomt.
4 van 4 terug naar de startmotor (zwart), waarschijnlijk een massa ??

foto , komt eraan

Vermijd ik het relais en doe zoals het orgineel zit, de zwarte kabel met de stekker op de startmotor aansluit en ik sluit de accu aan, dan tikt de startmotor, zonder dat het contact om staat.

Dat begrijp ik dus niet, .. dat relais is dus later ingebouwd en daardoor ben ik even in de war, wat doet het nu niet, waarom de motor niet rond gaat.

De brandstofpomp draait als het contact aan staat. Benzine halve tank,.. opvoerpomp werkt.

Het euvel;

Contact aan, controle lampjes allemaal aan, alles gaat ook weer uit. Lijkt in orde.

Doordraaien van contact om te starten niks.

Iemand?

Gr,

Frederico
Laatst gewijzigd door Frederico op wo jul 20, 2016 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: 75 naar 2.0 ts

za sep 18, 2010 19:30

Heb je twee massa aansluitingen op je relais aangesloten? Dat gaat niet werken. Je hebt een gezekerde voeding nodig en een massa. En de aansluiting van contatslot naar relais, en van relais naar startmotor.

Op welke pin wat komt zoek ik nog even op.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: 75 naar 2.0 ts

zo sep 19, 2010 12:43

Heb je twee massa aansluitingen op je relais aangesloten? Dat gaat niet werken. Je hebt een gezekerde voeding nodig en een massa. En de aansluiting van contatslot naar relais, en van relais naar startmotor.

Op welke pin wat komt zoek ik nog even op.
Dat zou zo maar kunnen, zou het ook nog kunnen dat binnen in de auto nog iets mis gaat de via het contactslot geschakeld aansluiting?

Ik wacht even op de plaatsen van de pinnen.

foto:

Afbeelding

en compleet plaatje. Kijk ook even naar de aansluiting bij de hoofdrelais tegen het schutbord, stekkerunit kwam niet overeen, maar gewoon kleur op kleur aangesloten.
Afbeelding

Sorry voor de grote foto, wist even geen andere manier om de tekst erbij te zetten en maar in paint gedaan.

Misschien helpt de foto, omdat het wat meer duidelijkheid bied.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 naar 2.0 ts

zo sep 19, 2010 13:03

Als je de auto aanduwt doet hij het dan wel?

I=I
I

Zo ziet het relais er van onderaf gezien uit?
pin 30 is de onderste, constante 12v vanaf accu.
pin 85 is de linker pin, draad vanaf contactslot, stuurdraad dus.
pin 86 is de rechter pin, aan de massa.
pin 87 (en evt 87b)zijn de pinnen in het midden (haaks op de andere pinnen)dit is de uitgaande draad naar de startmotor toe.

Door stroom te laten lopen door pin 85 en 86 zet je het circuit tussen 30 en 87 open en krijgt de startmotor 12v.

Hoop dat je hier iets mee kunt.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 naar 2.0 ts

zo sep 19, 2010 18:00

Een 75 wil vaak niet starten doordat over het contactslot dan niet genoeg spanning staat.
Daarom is in dit geval het extra relais bij gebouwd lijkt mij.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: 75 naar 2.0 ts

zo sep 19, 2010 20:24

Als je de auto aanduwt doet hij het dan wel?

I=I
I

Zo ziet het relais er van onderaf gezien uit?
pin 30 is de onderste, constante 12v vanaf accu.
pin 85 is de linker pin, draad vanaf contactslot, stuurdraad dus.
pin 86 is de rechter pin, aan de massa.
pin 87 (en evt 87b)zijn de pinnen in het midden (haaks op de andere pinnen)dit is de uitgaande draad naar de startmotor toe.

Door stroom te laten lopen door pin 85 en 86 zet je het circuit tussen 30 en 87 open en krijgt de startmotor 12v.

Hoop dat je hier iets mee kunt.. :wink:

Dit is de manier zo het hoort te zitten?

Dan moet ik een paar stekkers wisselen,...

Ik zal het relais even met het schroefje loshalen en vanaf onderaf aanzien en aansluiten zoals je beschrijft guiliettaevo.

Ik kan hier zeker mee verder we proberen. :arrow: :)
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 naar 2.0 ts

zo sep 19, 2010 20:51

De pinnummers zijn het belangrijkste!

Er zijn relais waar de pinnen op een andere plaats zitten namelijk. Ik heb hier een hele bult relais liggen oa uit mijn bmw en die gebruiken allemaal dezelfde nummers alleen zitten ze op een andere plaats en kun je ze dus niet zomaar uitwisselen. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: 75 naar 2.0 ts

wo sep 22, 2010 09:27

pfff.. wat duurt een week toch lang he, zaterdag kan ik pas kijken of het werkt..
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

RE: 75 naar 2.0 ts

wo sep 22, 2010 12:45

Ik heb het ook zo gedaan als hierboven beschreven staat en dat werkt gewoon Fred.
Misschien wat Remco zegt,pinnen op andere plek.Dus controleer de nummers goed.


Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: 75 naar 2.0 ts

za sep 25, 2010 23:07

..mijn dag is weer goed..

De motor draait, :lol: ... geeft veel voldoening na het werk wat ik er aan gehad heb.

Maar nog een klein addertje, ..

Het relais wat gebruikt was bij de vorige 75 weigerde nu dienst volgens aansluiting in dit topic.

Echter, ik had nog wat relais liggen en de eerste geprobeerd, maakrelais (ging ik vanuit)

Alles goed aangesloten echter toen ik de stuurstroom aansloot, ging de startmotor rond en draaide de motor droog rond, hooguit een 2 sec.

Ik heb hierna het contact aangezet en dus de brandstofpomp liep, en toen nog maals de stuurstroom op het relais aanraken en binnen dezelde 2 sec draaide de motor,

Ik gelukkig, blok loopt netjes stationair, nu kunnen we verder, maar ik start alleen nog niet over het contact.

Wat gaat er verkeerd,

Toch een ander relais nodig?? want hij gaat direct rond als ik de stuurstroom aansluit + contact aan, start de motor.

Mijn mening is een ander relais omdat er nu geen open circuit is, welke geschakeld moet worden in een gesloten circuit door vanuit het contact aan te sturen.

Wie weet welke relais uit gebruikte relais in de 75 ik kan gebruiken, want die heb ik genoeg liggen.

Maar hij draait, alleen nog niet via doordraaien contact, maar we kunnen verder.

Ik ga porberen om het projecttopic zoveel mogelijk bij te houden,.. project nero 602

Dus hier nog enkel de vraag hoe en wat om via het contact te starten.

Groete,

Frederico
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: 75 naar 2.0 ts

zo sep 26, 2010 23:32

toevallig iemand hiermee bekend?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 naar 2.0 ts

ma sep 27, 2010 00:02

Meet eens wat je op die stuurdraad krijgt en wanneer. Alleen met starten hoor je er 12v op te krijgen, als hij op contact staat moet er geen spanning op staan.

Als dit klopt zit de fout in het relais of de bedrading ervan.

Hier even een tekening van een doorsnee relais met de nummers erbij.
Afbeelding

pin 30: rechtstreeks 12v vanaf accu.
pin 85: stuurdraad vanaf contactslot.
pin 86: massa
pin 87 (of 87b): naar de startmotor.

Bij het doordraaien van de sleutel zet je 12v op het relais waardoor je pin 30 met pin 87(b) doorverbind en er dus stroom naar de startmotor gaat.

Hopelijk komt het nu goed.. Succes ermee. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: 75 naar 2.0 ts

ma sep 27, 2010 10:28

@guiliettaevo .. duidelijk verhaal,

als ik me het goed herinner, vonkte de stuurdraad op pin 85 bij aansluiten vervangend relais. of het contact nu aan of uit stond kan ik even niet voor me halen, maar dit zou niet mogen, dit was ook het moment waarop de startmotor rond wilde gaan.

zijn er ook relais die tegenovergesteld werken, die dus normaal gesloten zijn of iets in die trend? en bij aansturen dus verbreken.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 naar 2.0 ts

ma sep 27, 2010 16:36

Die zijn er wel ja... Je hebt er ook die schakelen tussen 2 verschillende pinnen op het relais ( dus onbekrachtigdd staat er 12v op pin 87 en bekrachtigd op pin 87b bijvoorbeeld).

Even het relais doormeten en je weet het... :wink: Als je geluk hebt staat er een schema'tje op zoals hierboven, dat geeft aan hoe het relais onbekrachtigd werkt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: 75 naar 2.0 ts

wo okt 06, 2010 15:41

Die zijn er wel ja... Je hebt er ook die schakelen tussen 2 verschillende pinnen op het relais ( dus onbekrachtigdd staat er 12v op pin 87 en bekrachtigd op pin 87b bijvoorbeeld).

Even het relais doormeten en je weet het... :wink: Als je geluk hebt staat er een schema'tje op zoals hierboven, dat geeft aan hoe het relais onbekrachtigd werkt.
Nu een goed relais geplaats, echter hetzelfde probleem.



Op de stuurdraad staat spanning met contact aan. Dit komt dus van binnen in de auto.

Kan het een verkeerder aansluiting zijn, iets met betrekking tot het aansluiten van het contact??



Voor de rest is alfacontrol nog een kerstboom, oliedruk in de tellerbak. In de alfacontrol: remmenwaarschuw, koelvloeistof, accu, verlichting

Als ik mijn leesspot knopje indruk en dan het linkervoorraam wil laten zakken gaat het spotje aan en uit :? verkeerd aangesloten lijkt me ?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Terug naar “Algemene Technische vragen”