Freek145
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 18, 2005 11:12

Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 15, 2010 11:06

Hallo

Ik heb een vraag mtb Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG

Deze motor is compleet gereviseerd, nieuwe kleppen, klepseals, nieuwe koppakkingen, nieuwe lagers, cilinderbussen gehoond, nieuwe zuigerverenset.

Nu is het zaak deze motor met beleid in te rijden. Ik vraag mij af, of dit ook gelijk op LPG mag.
Sommigen weten het niet,
anderen raden het af, want ook LPG inbouw doet men pas na 4000 km (maar hoe zit het met de Ford Fiesta LPG die af fabriek wordt geleverd met LPG installatie??,
weer anderen zeggen, overschakelen op LPG kan, mits de motorolietemparuur op 2 streepjes staat van de boordcomputer (minimaal 80 graden)

Wat is wijsheid?

Voor nu loopt ze gewoon op benzine, maar ja, die LPG installtie zit er niet voor niets in, en eerst 7.500 km op benzine is dan niet zo leuk.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 15, 2010 13:49

Gewoon aanzetten die LPG. Met moderne toleranties is inrijden alleen nog maar het inslijten van de zuigerveren op de cylinderbussen. Zolang je de motor maar wisselend belast zodat eventuele "hotspots" op je veren de kans krijgen om hun warmte af te voeren, kan je gewoon rijden. Vooral niet te voorzichtig zijn en wel vermogen laten leveren, zolang je het maar in korte periodes doet en niet een heel stuk gaat planken ben je alleen maar goed bezig. Als je te voorzichtig doet, zijn de "scherpe stukken" bot voordat de boel goed op elkaar is ingelopen. Op zich zal je na een paar honder kilometer eigenlijk al gewoon ingereden moeten zijn, maar voor het mooie laat men meestal de inloopolie er nog wat langer inzitten zodat de fijne deeltjes die niet door je filter worden opgepakt de boel nog wat polijsten.

Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 16, 2010 15:36

Een GTA op LPG... ik zal het nooit begrijpen...

Wel veel rijplezier gewenst! :D
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2058
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 16, 2010 20:47

Een GTA op LPG... ik zal het nooit begrijpen...

Wel veel rijplezier gewenst! :D
Ik zou zeggen, ga eens tanken met een GTA.

Bovendien, hij loopt er geen streep minder hard om, ik heb er laatst probleemloos mee op zandvoort rondgescheurd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 16, 2010 21:28

LPI, gaat net zo rap, dan wel rapper dan euro98 in dezelfde motor. De tijd dat je met gas minder snel was dan met benzine is wel voorbij hoor, net als met diesel dat alleen voor tractoren was.

Freek145
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 18, 2005 11:12

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 22, 2010 14:57

wat een gezeik over dat op LPG rijden van een GTA.
Het scheelt echt enorm qua tankkosten. En inderdaad , hij levert op LPG +4,2 pk meer dan op benzine.

Maar voorlopig rijd ik hem wel in op benzine. Eis revisiebedrijf, anders geen garantie.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 22, 2010 21:23

Geen garantie? Wat is dat nou weer. Ze zullen moeten bewijzen dat hij stuk is gegaan door op LPG te rijden ipv op benzine als hij stuk gaat hoor.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 22, 2010 21:41

Is wel een bedrijf van de oude stempel zeker?

Andretti Molletti

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 22, 2010 23:13

Is makkelijker te bewijzen dan je denkt ;)
Eén olie monster en ik weet genoeg.
laten we wel wezen inrijden op benzine is heel anders dan op LPG en op benzine zijn de temperaturen lager wat zeker bij inrijden gewenst is..
Oude stempel?? JA!! maar dat is de GTA ook :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

wo sep 22, 2010 23:35

Is makkelijker te bewijzen dan je denkt ;)
Eén olie monster en ik weet genoeg.
laten we wel wezen inrijden op benzine is heel anders dan op LPG en op benzine zijn de temperaturen lager wat zeker bij inrijden gewenst is..
Oude stempel?? JA!! maar dat is de GTA ook :lol:
Dit gaat om een 24V V6 he, niet om een nord. Hoe lang moet die nog inrijden? Volgens mij niet meer dan een paar honderd kilometer en dan gaat het vooral om de zuigerveren.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 07:39

Is makkelijker te bewijzen dan je denkt ;)
Eén olie monster en ik weet genoeg.
laten we wel wezen inrijden op benzine is heel anders dan op LPG en op benzine zijn de temperaturen lager wat zeker bij inrijden gewenst is..
Oude stempel?? JA!! maar dat is de GTA ook :lol:
Dit gaat om een 24V V6 he, niet om een nord. Hoe lang moet die nog inrijden? Volgens mij niet meer dan een paar honderd kilometer en dan gaat het vooral om de zuigerveren.
De basis daarvan stamt ook al uit de jaren 70.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 07:58

Waarom word de ervaring van bedrijven en mensen met verstand van zaken altijd zo in twijfel getrokken :?: :roll:
Dat je wil weten waarom kan ik begrijpen, betweterigheid niet....

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 08:59

Waarom word de ervaring van bedrijven en mensen met verstand van zaken altijd zo in twijfel getrokken :?: :roll:
Dat je wil weten waarom kan ik begrijpen, betweterigheid niet....

Groetjes,
Marc
Leg dan eens uit waarom het wel zou moeten? Ik stel ze niet in twijfel, ik beweer dat het onzin is op basis van het feit dat de hogere temperatuur geen probleem zou moeten zijn. Die temperatuur is nog steeds hoog na "inrijden" en zou dan ineens geen kwaad meer kunnen. Welke bewerkingen moeten nog inlopen zodat ze ineens geen last meer zouden hebben van de hogere temperaturen? Voer de discussie eens op basis van argumenten in plaats van mij voor betweter uit te gaan maken. Voeg iets nuttigs toe of houdt je er buiten.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 09:25

Leg dan eens uit waarom het wel zou moeten?
Nee, want ik weet hier niets van. Ik ben immers geen ervaringsdeskundige en pretendeer dit ook niet. Het revisiebedrijf heeft advies uitgebracht, normaal gesproken volgt men dit op.
Het revisiebedrijf kan motiveren waarom iets wel of niet op een bepaalde manier moeten gebeuren. Zij zijn de ervaringsdeskundige op dit punt, Dré heeft beroepsmatig voldoende kennis en ervaring om hier ook iets zinvols over te kunnen zeggen, wat hij ook gedaan heeft.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Andretti Molletti

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 11:38

eén klein puntje is bv dat het raakvlak vd klep-klepzitting nog moet inslijten op elkaar.
Dat is dan wel het belangrijkste punt waar de warmte uit de klep overgegeven wordt naar de kop.... als dat maar 60% raakvlak heeft wat nog moet groeien naar 90% dan heb je wel 50% minder overdrachtsoppervlakte.
Uitzetten is ook een punt, en dat gaat op benzinebedrijf geleidelijker.
De toleranties ve GTA motor zijn zo goed, laat ik dan even de vraag terug ketsen Homme:
Wat waren de GTA (Nord) specs van de lagerspeling en zuigerspeling/ hetzelfde vd GTA V6 en dan van een VQ30DE motor, dan zul je zien dat de GTA ^V6 ook nog niet echt state of the art is hoor.
Daarnaast is benzineverdunning van de olie gewenst om sneller in te slijten.
Storingen in het benzineinspuitsysteem zorgen voor een rijker mengsel in noodloop=koelere verbranding
Bij LPG is een rijker mengsel veel heter en weer kans op motorschde...
En zo kun je nog wel 10 dingen bedenken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”