Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

Inhouden 33 1.5 / stationair goed

di aug 31, 2010 02:36

Hallo allemaal,
Na dat de motor weer in de auto is gebouwd na een koprevisie en nieuwe distributieriemen en koppeling te hebben geplaatst, start de 33 goed en loopt stationair excellent. Maar als ik maar een beetje het gaspedaal intrap houdt de motor in.
In een post over een 75 ie was te lezen dat de distributie 180 graden gedraaid zat. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Hoe kontroleer ik dat? Elke andere suggestie is ook welkom.
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

wo sep 01, 2010 07:34

Als je motor stationair goed draait, Verwacht ik eerder een brandstof probleem (druk en/of retour op aanvoer)

Je hebt de hele motor uitgebouwd, misschien iets in de bedrading? (massa) Meet ook de laadspanning even.

Oh ja nog een tip, houdt je probleem in 1 topic. Dat houdt het wat overzichtelijker :wink:

Succes

Gr Steven
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

wo sep 01, 2010 07:48

of juist valse lucht
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

wo sep 01, 2010 10:14

Heren, bedankt. Ik ga er straks meteen mee aan de slag.
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

wo sep 01, 2010 12:50

Hallo allemaal,
Na dat de motor weer in de auto is gebouwd na een koprevisie en nieuwe distributieriemen en koppeling te hebben geplaatst, start de 33 goed en loopt stationair excellent. Maar als ik maar een beetje het gaspedaal intrap houdt de motor in.
In een post over een 75 ie was te lezen dat de distributie 180 graden gedraaid zat. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Hoe kontroleer ik dat? Elke andere suggestie is ook welkom.
Als bij een 33 je distributie 180 graden gedraaid zit, loopt ie niet. Die 75 gaat ongetwijfeld om een TS, als daarbij 1 van de 2 verdelers geen vonk geeft in de juiste cylinder, doet de andere dat nog wel en heb je "gewoon" een slechte verbranding. Vandaar dat het daar wel de oorzaak kan zijn.

Een 1.5 is bij mijn weten een carbs motor. Ik zou verwachten dat je een probleem hebt met een vacuum wat ergens lekt of je carbs die niet meer synchroon staan. Controleer of alle slangetjes er wel op zitten en of ze niet gescheurd zijn. Zijn je carburateurs van de motor afgeweest? Controleer anders de synchronisatie.

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

wo sep 01, 2010 12:57

33 1.5 1992


dus ik denk IE

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

wo sep 01, 2010 15:15

ik zou is het stekkertje van de lambda sonde los trekken en kijken hoe hij dan loopt,
als het tenminste idd een IE is uiteraard ;)

looptie met het stekkertje los na een paar minuten een stuk beter is het de lambda
zo niet dan is het wat anders ;)

NOTE: loshalen van de lambda is een manier om de diagnose te stellen geen oplossing, de motor schiet dan nl in noodloopmodus = lekker rijk dus een hoger verbruik en voor de apk een te hoge CO,
de oplossing is in dat geval vervangen van de lambda


Ciao Sjoerd
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 02:03

Vanmiddag 1-9 heb ik niet veel kunnen doen. Wel de compressie gemeten en die was 12 bar op allle 4 de cilinders. Ook de massapunten gecheckd.
Zoeken naar valse lucht nog niet gedaan. Lambdasonde kan ik vanmiddag 2-9 doen. Aan het brandstofgebeuren heb ik niets veranderd. Injectoren uit de koppen gehaald en later er weer in. Maar wie weet.
Maar dat van die 180 graden vroeg ik me af omdat de rotorarm de verkeerde kant opwijst. Niet naar cil. 1. De oliepomp of wat dan ook daar heb ik ook niet los gehad. Ook is er geen tandwieltje uitgeweest en is het blok ook niet omgedraaid.
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 07:42

Valse lucht merk je stationair al, dan is het volgas vaak juist beter.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de rotor die de verkeerde kant op staat.
Bedoel je als je cilinder 1 op ontsteken zet, dat de rotor dan op cilinder 4 staat :?: Dan zou hij niet lopen. Of heb je het ontstekingstijdstip nog niet afgesteld? (ploft hij in de inlaat of uitlaat?)

Maar check je brandstofdruk. Het kan zelfs iets lulligs zijn als het brandstoffilter verkeerd om monteren.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 07:55

Aha, injekkie. Dan zit er ook maar 1 gasklep op en is er niets aan ontstekingstijdstip af te stellen zonder computerprogrammeren.

Het meest voor de hand ligt dan dat je valse lucht in je uitlaat hebt, tussen de cylinderkoppen en het punt waar je lambdasonde in de uitlaat gemonteerd zit. Zitten er verse pakkingen tussen je uitlaat en de cylinderkoppen?

Losse stekkertjes op sensoren (inlaatluchttemperatuur, maf, gasklep, koelvloeistoftemperatuur) of je injectoren zijn ook niet ondenkbaar.

Heb je nieuwe bougies gemonteerd? Als de koppen er af zijn geweest kan het goed zijn dat er vuil in is gekomen en dat je daardoor een slechtere vonk krijgt.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 07:56

De 1.5 IE heeft gewoon een verdeler :wink:
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 08:52

Zit de stekker van de luchthoeveelheidsmeter aangesloten? Of is het al een motronic?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 09:09

als hij het gas intrapt gaat hij inhouden.. blok van een 33 wil nogal kantelen dus ik verwacht toch dat het iets is wat niet vast zit (daarom mijn optie valse lucht)
maar zoals hierboven ook beschreven, valse lucht in het uitlaat traject kan ook (dan meet de lambda verkeerde waarden)

lambda loskoppelen zal na enige tijd ook een verbrande kat als gevolg hebben, beetje mee oppassen dus als je de kat haar maximale werking wilt behouden.... (voor te testen geen probleem natuurlijk)

had er nou ook niet iemand een keer een los schot in de uitlaat en op het moment dat hij gas gaf de motor ook in ging houden omdat hij zijn gassen niet meer kwijt kon?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

do sep 02, 2010 10:57

Wij hebben iets dergelijks meegemaakt met een 145 boxer, was met een andere brandstofpomp opgelost.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed

zo sep 05, 2010 00:06

Vandaag 4-9 heb ik geen vooruitgang geboekt. Ik heb de auto getest zonder lambda; geen verschil, een originele uitlaatpakking tussen voor pijp en kat. gedaan. De retourklep van de benzineleiding gecheckt en de injectoren getest op werking.
Klopt het bij deze uitvoering van de 1.5 dat de kerf in de rand van de verdeler net als de rotorarm naar de 1e cilinder moet wijzen als cil 1 op BDP en op merkteken T staat? Nu staat de distributie op merktekens maar de kerf is naar de passagierskant gericht en de arm naar cil 2.

Groet van Gerhard
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Terug naar “Algemene Technische vragen”