AlfaRomeo055

Olielekkage 75

do jul 28, 2005 14:45

Hallo Alfadrivers..,
Ik heb een olielekkage maar ik kan hem niet vinden. Er lekt vooral veel olie bij de oliedrukzender (onder de ontsteking) .........En als ik rijd dan gaat mijn auto helemaal roken want de olie komt tot de uitlaat. En als ik de auto uitzet (omdat die rookt) en later doe ik hem weer aan, dan vertikt die het om aan te gaan. Terwijl ik gisteren een nieuwe startmotor erin heb gedaan. Ik moet dan 5minuten of wel een half uur wachten.

Wij denken dat het de oliedrukzender is maar de automaterialen zaak heeft wel een zender maar met 1 aansluiting en die zender van mij heeft er 2. En de Alfa Dealer heeft hem niet (die had mij geadvisseerd om de hele motor schoon te maken en dan kijken waar het aan ligt) maar misschien heeft iemand dit probleem ook gehad en dan hoop ik het graag te horen.
Bedankt alvast.,
Ciao@

gr.
Glenn

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 14:54

oliedruksensor zit niet onder je ontstekling bij een 75 maar onder je injectie of carbs. t is zo'n trommeltje met een 1-polige draadaansluiting. Wat jij bedoeld zou de verklikker van het olieniveau kunnen zijn. ddie heeft een 2-polige aansluiting en zit ongeveer onder je ontsteking. Kun je een foto plaatsen van het blok en/of van het onderdeel wat je bedoeld??

Op zich is het advies van de Alfa dealer een goede: ontvet het blok met motorontvetter en spuit daarna het blok helemaal schoon. Hierna kun je veel beter zien waar de lekkage vandaan komt. Als je rijdt zal door de rijwind de olie zich veel verder verspreiden dan alleen de exacte plek van lekkage dus met een schoon blok zie je gewoon sneller waar de olielekkage vandaan komt.

Het probleem met je startmotor lijkt mij niet aan de olielekkage te wijten maar aan contactslot. Kheb het zelf ook eens met de 75 meegemaakt. Als je de zoekfunctie gebruikt dan staan er verschillende topics met oplossingen en tips&trucs...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 16:17

Idd eerst ff goed schoonmaken en dan lekkage lokaliseren :!:

Zit er een extra relais voor de startmotor gemonteerd :?:
Zo niet zou het ook een oorzaak van niet willen starten kunnen zijn.

AlfaRomeo055

Re: RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 16:29

oliedruksensor zit niet onder je ontstekling bij een 75 maar onder je injectie of carbs. t is zo'n trommeltje met een 1-polige draadaansluiting. Wat jij bedoeld zou de verklikker van het olieniveau kunnen zijn. ddie heeft een 2-polige aansluiting en zit ongeveer onder je ontsteking. Kun je een foto plaatsen van het blok en/of van het onderdeel wat je bedoeld??

Op zich is het advies van de Alfa dealer een goede: ontvet het blok met motorontvetter en spuit daarna het blok helemaal schoon. Hierna kun je veel beter zien waar de lekkage vandaan komt. Als je rijdt zal door de rijwind de olie zich veel verder verspreiden dan alleen de exacte plek van lekkage dus met een schoon blok zie je gewoon sneller waar de olielekkage vandaan komt.

Het probleem met je startmotor lijkt mij niet aan de olielekkage te wijten maar aan contactslot. Kheb het zelf ook eens met de 75 meegemaakt. Als je de zoekfunctie gebruikt dan staan er verschillende topics met oplossingen en tips&trucs...
jah dat klopt ik heb wel paar maanden geleden een nieuw contactslot ingebouwd. (nu zit er ook een draadje bij van de Carkit.? maakt dat wat uit?, maar als ik het schoongemaakt hebt dan kan je gelijk zien waar de lekkage is toch? of moet ik eerst nog rijden?? in ieder geval bedankt voor de info

AlfaRomeo055

RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 16:34

Trouwens wel een goeie site hoor (1e keer dat ik hiero kom)... (heb pas sinds februari een alfa romeo 75Indy 1.8IE........ maar ik ga nu over naar een 155 1.7 Twinspark..... die 75 ga ik verkopen maar ik wil het eerst goed gemaakt hebben.... :lol: en dat moet wel heh :wink:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 16:35

ligt er aan wat voor een lekkage het is..... misschien heb je alleen lekkage als er druk opgebouwd wordt (dus als de motor loopt)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfaRomeo055

Re: RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 16:43

ligt er aan wat voor een lekkage het is..... misschien heb je alleen lekkage als er druk opgebouwd wordt (dus als de motor loopt)
okay jah dat is zoiezo wel het geval denk ik hoor en als dat zo is is er dan een bepaalde plek waar die lekkage is (als er druk opgebouwd word)?. :wink: maar ik maak het wel eerst schoon.[/b]

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Olielekkage 75

do jul 28, 2005 17:06

ja bij de oliedop :biggrin:

nee geen specifieke plek.........
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfaRomeo055

Re: RE: Olielekkage 75

vr jul 29, 2005 19:12

ja bij de oliedop :biggrin:

nee geen specifieke plek.........
Ik heb het helemaal schoongemaakt en het klopt er komt olie bij de oliedop vandaan..... :( wat kan het zijN? en wat kan ik eraan doen??

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Olielekkage 75

vr jul 29, 2005 19:33

Is het niet de achterste krukaskeering?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Olielekkage 75

vr jul 29, 2005 20:20

Wat dacht je van een nieuwe ring in je dop? :wink:
maar heb je toch niet te veel carterdruk???? :idea: :roll: :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AlfaRomeo055

RE: Olielekkage 75

vr jul 29, 2005 22:39

Ik heb de cartontluchting schoongemaakt. idd onderdruk. en nu komt er geen olie meer door bij de dop.
Thnx

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Olielekkage 75

vr jul 29, 2005 22:43

mooi!!! carterontluchting is vaak een stiefkindje (fig.)
en niet geheel onbelangrijk: -je hebt nu zelf weer iets geleerd van je 75!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Olielekkage 75

za jul 30, 2005 10:10

Dan moet de dop wel erg veel lekken wil de olie daarvandaan op de uitlaat lekken. Kan ik me bijna niet voorstellen. Ik zou maar es onder de auto kruipen en de krukaskeering inspecteren. Of iets wat kan lekken in de buurt van de uitlaat.

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Olielekkage 75

za jul 30, 2005 10:46

Hoi,

Welk type 75 gaat het om?

Even wat topografie: Bij een Nord motor (1.6-1.8IE) zit de olienieveausensor onder de ontsteking, de oliedruksensor rechts achter op het blok en de oliedrukschakelaar links tegen het blok bij het uitlaatspruitstuk.

Motor goed met een hogedrukreiniger afspuiten is een eerste vereiste.
Aangezien je zelf denkt dat de olie bij de onsteking oid vandaan komt lijkt het me niet de krukaskeerring. In dat geval zou je geen olie opzij van het blok zien, alleen onder de auto.

Andere oorzaken voor lekkage:
- De halve maantjes achter op de kop onder de kleppendekselpakking. Dan lekt de olie achter langs de kop naar beneden. Kun je checken door met een hand achter op de kop te vegen. Maar als het niet onlangs los is geweest minder waarschijnlijk.
- Lekke oliedrukschakelaar. Kijk of er aan de schakelaar (bij het spruitstuk) olie hangt, bij draaiende motor zie je het lekken.
- Lekke o-ring in de koppakking. Als zo'n ringetje lek raakt dan komt de olie ter hoogte van de koppakking uit het blok zetten. Er zijn bij een Nord motor 6 kanalen, 2 links en rechts voor, 2 l/r in het midden en 2 l/r achterop. Als je het blok schoon hebt gespoten zie je het daar goed uitkomen als je de motor laat draaien.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”