Pagina 1 van 3
Aanschaf GTV
Geplaatst: wo mei 26, 2010 23:12
door Rubens84
Hallo allemaal,
Ik ben geen nieuwe Alfa-rijder. Ben begonnen in een Alfa 33 1.4 Imola en rijd nu een Alfa 156 2.4 JTD.
Vanwege mijn woon-werkverkeer heb ik mijn diesel niet meer nodig. En wil hem daarom inruilen voor een GTV.
Ik heb nu twee GTV's op het oog. Een 2.0 Twin spark en een 2.0 TB.
Alllebei hebben ze 200.000 km gereden en ze zijn allebei onderhouden bij een Alfa-dealer.
Nu is mijn vraag: met wellke kan ik nog de meeste km maken? Welke is het beste?
Wie kan mij meer vertellen?
Alvast bedankt voor je reactie!
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 00:12
door md11
dat is geen moeilijke...,met de V6 of course
rij zelf met de Tb versie en heb nu zonder enig probleem 190000km,een V6 blok kan makkelijk naar de 300000
als je dan nog de rijeigenschappen vergelijkt is de keuze zeer snel gemaakt mijns inziens
cheers
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 00:55
door Rubens84
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe zit het trouwens met de turbo heb je die al moeten vervangen en wat is de levens duur daarvan?
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 07:49
door groschl
Ik denk niet dat dat een vraag is die je zo gemakkelijk kunt beantwoorden.
Natuurlijk is de V6TB een lekkerdere motor dan een TS maar hoe staat het met het onderhoud van beide GTV's bijvoorbeeld?
En realiseer je ook goed dat het brandstofverbruik van de V6TB een heel stuk hoger ligt dan van de TS.
Maar het allerbelangrijkste is, hoe heeft de vorige eigenaar ermee gereden en hoe is het onderhoud uitgevoerd?
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 09:48
door AlfettaOwner
De V6 begint pas bij 3500 toeren lekker te lopen daaronder gebeurd niet erg veel. Wellicht dat de turbo dan in komt.
Persoonlijk vind ik dat niet prettig, je bent altijd geneigt meer toeren te rijden met dien ten gevolge meer verbruik.
Moeilijk keuze, maar het geluid maar weer veel goed!
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 16:50
door md11
turbo is nog origineel,verwacht ook geen problemen mits goede olie en na 10000km vervangen
verbruik is hoger dan een TS ,is ook logisch met 205 paardjes
onderhoudshistorie is natuurlijk belangrijk,kijk dit goed na
draagarmen is een gevoelig punt maar dit is bij de TS ook het geval.Achteraan kosten die behoorlijk wat geld maar je kan ze powerflexen voor +-200euro(alle rubbers achteraan,16 stuks),dan ben je er voorgoed vanaf
kleppen om de 30à40000km stellen(zijn niet hydraulisch,TS wel),als je iemand kent die graag wat sleutelt ben je er op 3 werkuurtjes vanaf
hiertegenover staat dat een V6 (en vooral die van alfa)zeer betrouwbaar en oersterk is mits goed onderhoud (olie/filter) en steeds warmrijden voor je de paardjes loslaat
persoonlijk zou ik nooit een 4 cylder kopen met 200000km,tenzij je goed kan sleutelen dan valt het te overwegen
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 21:24
door Rubens84
Bedankt allemaal voor de snelle reactie. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de V6.
Vond 'em wel lekker rijden. Wat me opviel is dat de temperatuur nogal snel op liep en iets boven de 90 graden bleef toen ik stil stond.
Een klein beetje trilling in het stuur en een geluidje wanneer ik snel op trok boven de 3500 toeren. Soort van 'turbo-geluid', ik kan het niet helemaal plaatsen iig.
Wat wel leuk is: er zit een schroefset onder en een dubbele rvs-uitlaat. De olie was goed op peil, was lichtzwart van kleur, dat zit denk ik wel goed.
Waar ik me meer zorgen over maak is het geluid dat ik hoor boven de 3500 toeren. Hoort dat zo of is het een mankement? Kan het de dubbele uitlaat zijn die meetrilt?
Of de draagarmen goed zijn, dat moet ik nog uitvinden.
Heeft iemand nog tips of er iemand in Friesland is die veel verstand heeft van Alfa's.
Een garage of gewoon iemand die het leuk vindt om aan Alfa's te sleutelen?
Zelf zit ik bij Alfa-garage Rinsma in Berlikum.
Re: RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 21:59
door Vitorio
Bedankt allemaal voor de snelle reactie. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de V6.
Vond 'em wel lekker rijden. Wat me opviel is dat de temperatuur nogal snel op liep en iets boven de 90 graden bleef toen ik stil stond.
Een klein beetje trilling in het stuur en een geluidje wanneer ik snel op trok boven de 3500 toeren. Soort van 'turbo-geluid', ik kan het niet helemaal plaatsen iig.
Wat wel leuk is: er zit een schroefset onder en een dubbele rvs-uitlaat. De olie was goed op peil, was lichtzwart van kleur, dat zit denk ik wel goed.
Waar ik me meer zorgen over maak is het geluid dat ik hoor boven de 3500 toeren. Hoort dat zo of is het een mankement? Kan het de dubbele uitlaat zijn die meetrilt?
Of de draagarmen goed zijn, dat moet ik nog uitvinden.
Heeft iemand nog tips of er iemand in Friesland is die veel verstand heeft van Alfa's.
Een garage of gewoon iemand die het leuk vindt om aan Alfa's te sleutelen?
Zelf zit ik bij Alfa-garage Rinsma in Berlikum.
Als dat een fluitend geluidje is kan het goed de opspoelende turbo zijn (even er van uitgegaan dat je in een turbo hebt gereden)
Zo'n dubbele RVS pijp zal ook wel voor wat minder subtiel geluid zorgen, dus daar kan ook nog best wat van de schuld liggen
RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 22:11
door groschl
Lastig te beoordelen voor iemand anders als je het geluid niet hoort.
Het is neem ik aan de eerste V6TB waar je in rijdt? Ik bedoel dat je dus ook geen vergelijkingsmateriaal hebt qua geluid?
Enfin, de turbo hoor je wel degelijk fluiten, dat is normaal maar in hoeverre dat overeenkomt met het geluid wat jij hebt gehoord is natuurlijk moeilijk te bepalen voor iemand die het niet heeft gehoord.
Er staan er wel meerdere te koop dus ik zou zeggen ga ook eens in een andere rijden, dan kun je eens vergelijken.
Re: RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: do mei 27, 2010 22:30
door gaucho
Bedankt allemaal voor de snelle reactie. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de V6.
Vond 'em wel lekker rijden. Wat me opviel is dat de temperatuur nogal snel op liep en iets boven de 90 graden bleef toen ik stil stond.
Beide normaal, een GTV V6 rijdt lekker, en die termperatuur is goed zo.
Een klein beetje trilling in het stuur en een geluidje wanneer ik snel op trok boven de 3500 toeren. Soort van 'turbo-geluid', ik kan het niet helemaal plaatsen iig.
Wat wel leuk is: er zit een schroefset onder en een dubbele rvs-uitlaat. De olie was goed op peil, was lichtzwart van kleur, dat zit denk ik wel goed.
Waar ik me meer zorgen over maak is het geluid dat ik hoor boven de 3500 toeren. Hoort dat zo of is het een mankement? Kan het de dubbele uitlaat zijn die meetrilt?
Of de draagarmen goed zijn, dat moet ik nog uitvinden.
Dat geluid kan door de uitlaat komen of de blow-off valve, is moeilijk te beoordelen op afstand...
Kan je alleen maar aanraden om met meerdere Tb's te rijden ter vergelijking en langs te komen op het forum van het 916 Register, daar zitten heel veel Turbo rijders met samen heel veel ervaring.

RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: za mei 29, 2010 10:10
door Rubens84
Nou het is eindelijk zo ver ik heb de gtv TB gekocht.
Het geluid dat ik hoorde komt idd door de uitlaat. mijn volgende vraag gaat over de bandenspanning.
Ik heb 215-45-17 banden wat is de juiste spanning?
Het enige wat er nog aan de auto moet gebeuren is de gsm antenne van het achter raam afhalen en dan ben ik klaar.

RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: za mei 29, 2010 10:16
door groschl
Proficiat met je aankoop en heel veel plezier ermee!
Re: RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: za mei 29, 2010 10:28
door Salquenen
en dan ben ik klaar.

eerst je nog even aanmelden bij
het 916 register ! !
Maar, gefeliciteerd !

RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: za mei 29, 2010 11:45
door indy
Foto,s

RE: Aanschaf GTV
Geplaatst: za mei 29, 2010 13:45
door md11
proficiat met je aankoop!
ik heb 225/45/17 en de juiste bandenspanning is 2.7bar voor en 2.5 achter(ik veronderstel dat dit voor jouw maat ook het geval is)