DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 17:58

Heb een auto staan met benzinetk met nog wat fijn vuil en roest erin. Grof spul is er uit.
Fijne spul moet er eigenlijk ook uit maar dan liefst zonder de tank uit de auto te halen want die ligt er netjes vast in.
Maar dit is niet zo eenvoudig. Heb nu een simpel zuigfiltertje voor de benzinepomp wat steeds vrij snel vervuild. Zuigfilter voor de pomp is eigenlijk helemaal niet de bedoeling, pomp is er ook niet blij mee, maar van het vuil wat tot nog uit de tank in het filter komt gaat de pomp ook gegarandeerd snel stuk.
Iemand goede praktijk ervaring met een benzinetankreinigings middel of een benzinetankcoating die fijne vuil fixeert in de tank EN dat toegepast kan worden zonder de tank uit de auto te halen?


BvD,
DJ

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 18:10

Je krijgt nooit alles eruit zonder demontage. Het is waar je voor kiest:

Het goed doen met wat werk of aanmodderen met lapmiddeltjes.

Succes. :thumbs:

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 18:46

Tank eruit is het beste idd, Dan kun je alles er goed uit krijgen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 19:18

Tsja dat had ik zelf ook al verzonnen maar zijn niet de antwoorden waar ik op zit te wachten. :wink: :lol:
De tank had schoongemaakt moeten worden toen die nog los naast de auto lag, communicatiefoutje... :oops:
En nu ligt die netjes in de auto, stevig in de kit en willen we eigenlijk gewoon zo snel mogelijk weer rijden ipv weer sleutelen.

Gr DJ

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 19:24

Je kan idd een brandstoffiltertje voor de pomp zetten en een paar keer spoelen. En af en toe het filtertje vervangen. Maar ideaal is het niet.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 19:45

Tsja dat had ik zelf ook al verzonnen maar zijn niet de antwoorden waar ik op zit te wachten. :wink: :lol:
Nog zo ééntje, kan je de wagen niet even ondersteboven houden en goed schudden zodat alles eruit valt ;-)





















Sorry hoor voor deze absoluut onbruikbare tip :oops:
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 21:42

Het meeste vuil is denk ik losse roest. Kan je de pomp er wel makkelijk uit halen? Wat je dan zou kunnen doen is fosforzuur erin om te ontroesten en de losse roest op te lossen.
Fosforzuur tast het metaal zelf vrijwel niet aan, en daarna spoel je het schoon met water en laat je de tank drogen.

Tank cure kun je daarna gebruiken om de tank te coaten, alleen moet je hiervoor de tank rond kunnen draaien zodat alle wanden goed bedekt worden.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Benzinetankreiniger/coating

di mei 25, 2010 22:02

Kijk zo komen we toch een stap verder, de tankvlotter kan er makkelijk uit en drain onder in is ook gangbaar.
En ik heb een tectyp spuit tbv holle ruimtes met nozzletjes rondom....

Gr DJ

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Benzinetankreiniger/coating

wo mei 26, 2010 21:00

Nog een tip als je de tank na het spoelen sneller wil laten drogen is om met aceton of alcohol na te spoelen.
Je hebt dan wel een spuit nodig waarmee je dit verneveld (of je moet de tank rond kunnen draaien).
Zo spoel je het water weg (dit lost op in aceton / alcohol) en dit verdampt veel gemakkelijker.
Ik heb overigens ook op deze manier de tank van mijn duc ontroest (ook met fosforzuur) met prima resultaat.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Benzinetankreiniger/coating

wo mei 26, 2010 21:10

Fosforzuur zit onder meer in HG tegelreiniger (of iets vergelijkbaars) en diverse andere HG produkten, waaronder ook roestoplosser. Bij de grotere DHZzaak zijn wel stands te vinden met alle HG produkten (of iets van de concurrent natuurlijk) waar netjes op staat of er forsforzuur in zit als werkzame stof en hoeveel dan wel niet. Ik heb zelf met ik die tegelreiniger of wat het ook is (staat op de werkplaats dus kan het niet nakijken) al diverse dingen ontroest en het gaat prima, als je maar wat geduld hebt en eventueel een paar keer spoelt tot het helder blijft.

Edit: in cola zit ook fosforzuur, maar een veel lagere dosis. Dit is precies waarom cola zo vaak genoemd wordt als goed tegen roest. Ten eerste zit er minder zuur in en ten tweede plakt die zooi, dus ik zou lekker tegelreiniger of zo pakken.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Benzinetankreiniger/coating

wo mei 26, 2010 22:17

Bedankt. Hier kan ik wat mee.

Gr DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”