Dyon

toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 11:23

Hallo ik weet dat ik de stappenmotor moet schoonmakenn maar kan iemand mij vertellen waar ik die kan vinden en hoe die eruit ziet bij een alfa 146 1.6 boxermotor. En waar kan ik de sensor vinden die ervoor zorgt dat de fin aanslaat.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 11:41

Een stappenmotor zal je niet vinden, wel een luchtschuif. Ziet eruit als een aluminiumkleurige ton met een stekker aan de ene zijde en een luchtslang aan de andere zijde. De luchtschuif zit boven/bij het gasklephuis.
De schakelaar van de fin zit links onderin de radiateur bij de lijnmotoren, grote kans dat die bij jou op dezelfde plaats zit.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 11:54

Je zal waarschijnlijk de luchtmassameter bedoelen of ook wel de MAP sensor genoemd. Deze kan inderdaad de boosdoener zijn van een onregelmatig toerental. Het kan goed zijn dat de weerstanden vervuild zijn. Normaal worden die schoongebrandt door er een stroom door te sturen, maar na verloop van tijd worden die toch vervuild. Of is het luchtslangetje niet gescheurd, zodat hij valse lucht zuigt? Ook al gedacht aan de stationair regeling?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:01

@Duke

Een MAP sensor is geen luchtmassameter. Hij meet de druk wat icm het toerental omgerekend kan worden naar luchtmassa. Een luchtmassameter meet direct het luchtmassadebiet.
De eerste generatie luchtmassameters hadden inderdaad een weerstanddraad die schoon gebrand werd. Een MAP sensor heeft dit niet.
Stationair regeling heeft hij inderdaad aan gedacht, dat bedoeld hij met stappenmotor.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:19

@Duke

Een MAP sensor is geen luchtmassameter. Hij meet de druk wat icm het toerental omgerekend kan worden naar luchtmassa. Een luchtmassameter meet direct het luchtmassadebiet.
De eerste generatie luchtmassameters hadden inderdaad een weerstanddraad die schoon gebrand werd. Een MAP sensor heeft dit niet.
Stationair regeling heeft hij inderdaad aan gedacht, dat bedoeld hij met stappenmotor.
Een MAP sensor is dus een onrechtstreekse luchtmassameter :mrgreen:
Als je spreekt over een stappenmotor, heeft die auto dan al 'Drive by wire' ? Ik dacht van niet. Een stappenmotor zal er dus niet opzitten.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:27

Een MAP sensor is dus een onrechtstreekse luchtmassameter :mrgreen:
Ja zo zou je het op kunnen vatten ;)
Die auto heeft idd geen drive-by-wire. Een stappenmotor zit er idd niet op. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar in lekentaal wordt de stationair luchtschuif helaas regelmatig een stappenmotor genoemd. Klinkt interessanter ofzo? ;)
Laatst gewijzigd door Alfa4ever op zo jan 09, 2005 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:33

Tja, ik noem het rempedaal soms ook gaspedaal :schrik:
Nee, effe serieus. Ik denk dat die benaming komt van het feit dat de stationair regeling constant zit bij te sturen om het toerental constant te houden of in functie van de temperatuur te regelen. Een stappenmotor heeft ook vaak die functie, denk dan maar aan toerenteller.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Dyon

RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:37

Bedankt voor de reactie`s ik begrijp dus dat ik geen stappenmotor heb maar een lucht schuif die zal ik vanmiddag dan maar eens gaan na kijken en schoonmaken. Of heb er nog iemand een ander idee wat ik kan doen. Het gaat er dus om dat bij het afremmen soms me toerental even op 2000 toeren blijft hangen en bij stationair de toeren schommelt tussen de 1000 en 1500 toeren. Ik hoor het graag. En wat betrft die vin die wil dus niet meer aanslaan iemand een idee wat ik allemaal kan nakijken.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:46

Bedankt voor de reactie`s ik begrijp dus dat ik geen stappenmotor heb maar een lucht schuif die zal ik vanmiddag dan maar eens gaan na kijken en schoonmaken. Of heb er nog iemand een ander idee wat ik kan doen. Het gaat er dus om dat bij het afremmen soms me toerental even op 2000 toeren blijft hangen en bij stationair de toeren schommelt tussen de 1000 en 1500 toeren. Ik hoor het graag. En wat betrft die vin die wil dus niet meer aanslaan iemand een idee wat ik allemaal kan nakijken.
Dan zou ik zeker de luchtslang eens controleren van de luchtmassameter. Misschien dat daar een scheurtje inzit.

voor de ventilator: werkt de fanmotor nog? Zet daar eens rechtstreeks 12 v op. Als hij dan draait dan zit het probleem in de aansturing van de motor of een massafout.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Dyon

RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:51

Waar kan ik die luchtmassameter vinden? Je zou me daar ernorm mee helpen als ik wist waar die zat en hoe het eruit ziet

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:51

Ik denk dat die benaming komt van het feit dat de stationair regeling constant zit bij te sturen .
Zoiets zou kunnen ja. Of, de mono-jetronic bijvoorbeeld heeft een dmv een electromotor verstelbare gasklepaanslag. Of dit een stappenmotor of een gewoon motortje is weet ik niet, maar wellicht komt daar de benaming vandaan.

@Dyon
Begin idd eerst maar eens met het reinigen van de luchtschuif en controle van slangen. Wat de fin betreft, ik neem aan dat je de zekeringen gecontrolleerd hebt. Verbind dan de stekker van de schakelaar door. Als de fan gaat draaien is de schakelaar defect. Gaat hij niet draaien is of de fan defect of heb je een draadbreuk.
Bij een latere 146 heb ik eens een gesmolten stekker gezien. Bovenop de windtunnel zit een weerstandblok voor variabele fansturing. Een van de stekkers daarvan was gesmolten en de draad gebroken. Kijk maar eens of dat er bij jou ook op zit.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 12:56

Jouw 146 heeft geen luchtmassameter maar een map sensor. Deze zit of in de computer geintegreerd of los in de motorruimte.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Dyon

RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 13:09

Nou ik ga vanmiddag alles maar even nalopen of het lukt weet ik niet maar ik denk dat ik nu wel genoeg gehoord heb. Ik zal het jullie laten weten hoe het afgelopen is.

Bedankt voor alle reactie`s

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: toerantal onregelmatig

zo jan 09, 2005 13:28

@Dyon

Ik lees net dat je boxer van '96 is. Die heeft als het goed is het Multec injectiesysteem. Van dat syssteem weet ik niet zeker of die een luchtschuif heeft of een verstelbare gasklepaanslag. Dat zie je dan snel genoeg. Aan de stelinrichting van zo'n verstelbare gasklepaanslag valt weinig te reinigen in elk geval. Mogelijk kan hij wel ingeleerd worden bij de dealer.

Succes ermee!
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”