Om eerlijk te zijn, de mijne zitten er nu al 130.000 in en ik heb nog geen backfires gehad.
Een monteur van Alfa Romeo heeft me ooit gezegd, dat die 100K -tussen aanhalingstekens- onzin is. Vaker is er niks mis met de bougies en worden ze vervangen louter omdat het voorgeschreven staat. Nu houd ik me ten allertijden aan de 'voorschriften' daar niet van, maar even ter formulering. Voor een gebruikte installatie ga ik sowieso niet, wél bedankt voor het aanbod (per PB en in dit topic).
Op zich merk je wel verschil in oppakken als je veel langer dan 100.000 wacht hoor. Ook is stationair en koude start wat fijner.
Ik vervang regelmatig bougies voor 16V TS motoren en je kan duidelijk zien of de electroden nog goed zijn, of dat ze versleten zijn en de afstand te groot wordt. Omdat het materiaal wat voor de "100.000 km" vervangingstermijn moet zorgen niet door en door zit, gaat het zodra dat op is ineens hard. Bij de kleinere bougies met 1 massaelectrode zie je het naaldje steeds korter worden en als het op is, is de electrode geen platinum/iridium meer en slijt de bougie net zo snel verder als een gewone. Bij de grotere TS bougies zitten er twee massaelectrodes op en zie je dat de centrale electrode ovaal wordt. Daar geldt het zelfde, het laagje platinum raakt op en het slijt ineens rap verder. Op mijn blauwe 1.4TS heb ik de bougies pas gedaan nadat ik hem toch niet lekker vond gaan. Ik heb toen alleen de bougies vervangen (145.000 gelopen) en dat maakte echt duidelijk merkbaar verschil. Onzin is het dus zeker niet.