MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

LPG3 inbouwen?

zo apr 25, 2010 21:32

Beste mensen,

Om een lang verhaal kort te houden, de geluiden dat de bedrijfsauto's gaan verdwijnen doen de ronde. Diverse collega's hebben hun vervoersmiddel al moeten inleveren. Dat houd in dat ik mogelijkerwijs meer kilometers moet gaan rijden. Hoeveel exact kan ik niet zeggen maar de vergoedingen zijn marginaal. Nu zit ik dus in tweestrijd:

1) Auto verkopen, mocht het zover komen, en een 147 105PK (G3) aanschaffen.
2) LPG3 laten inbouwen.

Waar ik graag antwoord op heb is het volgende: is het wijs om LPG3 in te bouwen bij een wagen die 160K heeft gelopen of is dat een 'no go'? Ik heb een aantal bedrijven gemailt en de meeste prijzen liggen tussen de 1450-2000€. Wat is een redelijke prijs en zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: LPG3 inbouwen?

zo apr 25, 2010 22:14

Als je auto en je blok fris zijn, is het zeker nog wel de moeite hoor. Zorg wel dat je een vialle LPi krijgt, dat is het enige wat het echt goed doet op een 16V twinspark.

stopie
Member
Member

zo apr 25, 2010 22:14

voor 4cilinder idd een 1500-2000 euro
6cilinder 2300-2700 euro.

Kilometerstand zou ik me niet druk opmaken. Of je moet al het idee hebben dat de motor niet goed is.

Wat wel verstandig is om de auto eerst goed na te kijken. Hoe zijn de bougies, hoe is de luchtmassameter, distributietiming goed?
En na inbouw kan het nooit kwaad om een mengsel controle te laten doen, zodat weet dat het hoogtoerig niet te arm loopt

MDP
Guru
Guru

zo apr 25, 2010 22:49

Distributieriem is vorig jaar vervangen, LMM eveneens. Bougies kunnen nog 40K mee maar onverstandig om deze dan te laten vervangen is het wellicht niet. Even wat anders, inhoeverre gaat het blok uitelkaar met het monteren van een LPG3-systeem? Volgens mij helemaal niet, toch?
Als je auto en je blok fris zijn, is het zeker nog wel de moeite hoor. Zorg wel dat je een vialle LPi krijgt, dat is het enige wat het echt goed doet op een 16V twinspark.
Ok, thanks!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 25, 2010 23:51

Je bougies hoeven nog niet vervangen hoor. Die 40.000 is genoeg ruimte. Wat vooral belangrijk is, is dat je motor gewoon nu storingsvrij is. Als je met een ploffend hok begint, gaat het met LPi alleen maar erger worden, vandaar. Nu een bak geld investeren in een auto die met 2 jaar afgeschreven is, lijkt me ook niet handig, maar dat hoeft niet te betekenen dat je alle onderhoud voor de komende 2 jaar al gedaan hebt.

Je inlaatspruitstuk gaat er tijdelijk af. Als je een aluminium spruitstuk hebt heb ik er eventueel nog eentje liggen met goede injectorvoetjes voor LPi. Dat zal je een beetje geld en een aantal dagen wachten (het moet opgestuurd naar Vialle anders) schelen. Als je een 2ehands spruitstuk met voetjes op de kop tikt, let dan goed op dat de voetjes goed stevig en gasdicht in het spruitstuk zitten. Er moeten dus LPi-injectoren worden ingebouwd, vandaar dat dat spruitstuk er af moet.

MDP
Guru
Guru

ma apr 26, 2010 06:00

Ploffen doet de mijne als geen ander. :mrgreen: Nee, alle gekkigheid op een stokje, aan de conditie van het blok twijfel ik niet. Dat is gewoon goed. Verder heb ik een fase 2 blok dus een kunstof inlaatspruitstuk. Evengoed bedankt voor het aanbod!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: LPG3 inbouwen?

ma apr 26, 2010 08:52

Ploffen doet de mijne als geen ander. :mrgreen: Nee, alle gekkigheid op een stokje, aan de conditie van het blok twijfel ik niet. Dat is gewoon goed. Verder heb ik een fase 2 blok dus een kunstof inlaatspruitstuk. Evengoed bedankt voor het aanbod!
Die kunststof inlaatspruitstukken zijn wel wat gevoeliger voor backfires. Omdat er 4 injectors in geplaatst worden, is dat wel het zwakste punt van een 16V TS fase 2 op gas. Het hoeft niet fout te gaan, maar bij een backfire is dat wel gelijk een behoorlijke kostenpost. Juist daarom is het belangrijk om er voor te zorgen dat je bobines en LMM en dergelijke goed zijn.

ProJustice
Junior Member
Junior Member

di apr 27, 2010 21:46

Als je interesse hebt ik laat binnenkort mijn LPI G3 Vialle uitbouwen.

Ik weet niet of je op het 156 club forum zit maar daar staat hij tekoop.

Ik rijdt zo goed als niets met me 156 dus ik laat haar op benzine lopen straks. Toevallig zat g3 erin toen ik de auto aanschafte.

Dit is de link waar je het kan vinden mits je daar kan inloggen.

http://www.alfaromeo156club.nl/forum/in ... ;topicseen

Groetjes
In Bezit van :
156 2.5 v6 24v Squadra

Reeds in bezit geweest:
1x 156 1.8 TS 16v ( ex-G3 )
4x 33 1.7 16v.
2x 75 1.8 Epoca's
1x 146 1.7 16v

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

di apr 27, 2010 22:23

Ten aanzien van de bougies zou ik nog het volgende willen toevoegen.
De vonk is bij een gasinstallatie van groter belang dan bij benzine.
100.000 km gaan de bougies niet mee, de gasinbouwer adviseert ze sneller te vervangen, bij 60.000 km.

Injecteurs die lekken geven problemen met bevriezing en daardoor inhouden bij bv uitrijden op een uitvoegstrook.
Kort terug naar benzine lost dat op en je rijdt weer verder.

Ik heb met veel plezier in een 156 1.8TS SW op Vialle G3 gereden.
Ook nu, met een Landi VSI installatie, in mijn fiat 500C weer naar volle tevredenheid.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 28, 2010 00:00

Tweedehands gasinstallaties zijn niet interessant omdat je daar geen papieren bij hebt die hem voor G3 in aanmerking laten komen. Bovendien moet bijna alles aan de nieuwe norm voldoen en oudere installaties doen dat nog niet.

Ik heb totaal geen problemen met bougies in 16VTS motoren, ook niet na 60.000 of meer km. Om eerlijk te zijn, de mijne zitten er nu al 130.000 in en ik heb nog geen backfires gehad. Hij begint wel wat in te houden, maar over 4000 km komt alles er vers in, dus ik vind het wel best.

Inhouden bij uitrijden? Dan geef je toch geen gas? Je injectoren moeten wel heel erg naar de haaien zijn wil het zelfs bevriezen, dan hangen ze 100% open of zo?

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 28, 2010 08:58

Dat bevriezen is toch een bekend probleem, ook hier op het forum, bij mijn inbouwstation en zeker bij Vialle.
Bij mij was het opgelost na het plaatsen van nieuwe injectoren (190.000km)
Als ze bevriezen zijn ze (helemaal) dicht en loopt de motor stationair slecht (even op 1 of 2 cylinders minder).

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 28, 2010 09:32

Lekkende injectoren is bekend. Dat ze daardoor bevriezen kan bij zware lekkage zeker ook gebeuren. Alle 16V twinsparks die ik gezien heb op LPI hebben extra "buisjes" op de injectoren zitten zodat het gas goed op de klep wordt gericht. Zolang dat allemaal goed werkt, bevriest er niets. Zou het kunnen dat de jouwe een van de eersten was en dat die buisjes er nog niet op zaten?

MDP
Guru
Guru

wo apr 28, 2010 21:59

Om eerlijk te zijn, de mijne zitten er nu al 130.000 in en ik heb nog geen backfires gehad.
Een monteur van Alfa Romeo heeft me ooit gezegd, dat die 100K -tussen aanhalingstekens- onzin is. Vaker is er niks mis met de bougies en worden ze vervangen louter omdat het voorgeschreven staat. Nu houd ik me ten allertijden aan de 'voorschriften' daar niet van, maar even ter formulering. Voor een gebruikte installatie ga ik sowieso niet, wél bedankt voor het aanbod (per PB en in dit topic).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 29, 2010 07:05

Om eerlijk te zijn, de mijne zitten er nu al 130.000 in en ik heb nog geen backfires gehad.
Een monteur van Alfa Romeo heeft me ooit gezegd, dat die 100K -tussen aanhalingstekens- onzin is. Vaker is er niks mis met de bougies en worden ze vervangen louter omdat het voorgeschreven staat. Nu houd ik me ten allertijden aan de 'voorschriften' daar niet van, maar even ter formulering. Voor een gebruikte installatie ga ik sowieso niet, wél bedankt voor het aanbod (per PB en in dit topic).
Op zich merk je wel verschil in oppakken als je veel langer dan 100.000 wacht hoor. Ook is stationair en koude start wat fijner.

Ik vervang regelmatig bougies voor 16V TS motoren en je kan duidelijk zien of de electroden nog goed zijn, of dat ze versleten zijn en de afstand te groot wordt. Omdat het materiaal wat voor de "100.000 km" vervangingstermijn moet zorgen niet door en door zit, gaat het zodra dat op is ineens hard. Bij de kleinere bougies met 1 massaelectrode zie je het naaldje steeds korter worden en als het op is, is de electrode geen platinum/iridium meer en slijt de bougie net zo snel verder als een gewone. Bij de grotere TS bougies zitten er twee massaelectrodes op en zie je dat de centrale electrode ovaal wordt. Daar geldt het zelfde, het laagje platinum raakt op en het slijt ineens rap verder. Op mijn blauwe 1.4TS heb ik de bougies pas gedaan nadat ik hem toch niet lekker vond gaan. Ik heb toen alleen de bougies vervangen (145.000 gelopen) en dat maakte echt duidelijk merkbaar verschil. Onzin is het dus zeker niet.

MDP
Guru
Guru

do apr 29, 2010 08:05

Zeker geen onzin, vandaar dat ik ook zeg "onzin tussen aanhalingstekens". De bougies moeten die 100K meekunnen wat niet betekend dat ze dan ook aan vervanging toe zijn. Evengoed, ik houd me altijd aan de termijnen met wat dan ook. ;) De mijne ga ik wel eens eruit halen. Zitten er nu 60K in maar er zijn ook bougies die om de 60K vervangen moeten worden. Wil toch wel eens kijken welke ik erin heb. Niet dat de 146 niet goed loopt maar just for the record.

Terug naar “Algemene Technische vragen”