Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

Distributieriem GTV6

vr mar 19, 2010 19:00

De distributieriem van min Alfa gtv6 is een paar tanden van zijn positie gegaan.

Ben in de manual aan het kijken geweest "hoe de distri-riem" los te maken:

1. Ze spreken van de arm van de spanner met de klok mee omhoog te trekken en dan te blokkeren, met het overeenstemmende gat. Dat is me gelukt
2 Vervolgens spreken ze van TWEE bouten die los gemaakt moeten worden. Hier beginnen de vragen

A. Kan iemand me uitleggen welke bouten dit excact zijn? Deze van de spannings-poulie?? en welke is de tweede???
B. Vind dat de riem zo enorm hard opgespannen is? Is dit altijd zo?
C. Als die bouten los zijn? Wat moet je dan doen? Komt de riem er dan makkelijk af? Moet de hele spanningspoulie los? Moet de veer los?
D. Hebben jullie nog tips en tricks om zo makkelijk mogelijk te werken en geen schade aan te richten?
E. Heb je nood aan speciale Alfa-tools of gaat het ook zo?

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Distributieriem GTV6

vr mar 19, 2010 21:55

Afbeelding

1e M8 moer lossen waar de hele spaninrichting op scharniert, deze zit recht boven de blokkeerstift die je hebt geplaatst.

Daarna de terugtrekveer lossen die de hevel voorspant (naar beneden toe), dan zie je de 2e M8 moer (onder de spanrol verstopt) die de sleuf vastklemt zodra de voorspanning juist is ingestelt. Deze moer lossen en de spanner vervolgens met de klok mee draaien en vast zetten. Er hoeven geen poulies af.


Afbeelding

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Distributieriem GTV6

vr mar 19, 2010 22:12

Afbeelding

In de schacht (1 kant open op deze foto, maar wordt afgedicht door een haakse lip op de grondplaat van de foto hierboven) zit een drukkende spiraalveer die de juiste spanning moet brengen.

M.a.w. de boel goed schoonmaken, setje afdichtringetjes kost niet veel, zodat bij montage de spanner vrij over de grondplaat schuift. De drukveer brengt de juiste riemspanning (lange zijde riem tussen twee vingers moet gemakkelijk 45gr te kantelen zijn), de spanner vast zetten en dan als EXTRA spanning voor tijdens het startmoment wordt de kleinere trekveer tussen de hevel en de grondplaat gespannen. Daardoor zal de riem nog strakker aanvoelen.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

RE: Distributieriem GTV6

vr mar 19, 2010 23:41

Bedankt voor jullie duidelijk en snel antwoord. Mooie foto's waar je iets mee kan ipv die onduidelijke tekenintjes uit de manual.

Kan ik morgen weer aan de slag!!! Om hem zo snel mogelijk weer op de baan te krijgen.

Nog een klein vraagje, heb de arm nu voorlopig opgespannen met een sergeant of schuifaandraaier.
Kan je het best een originele blokkeerpin gebruiken, of kan je zelf zo een blokkeerpin fabriceren? Boortje van 6.5 en punt wat afraaien bijvoorbeeld?

Of wat gebuiken jullie als blokkerpen?

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Distributieriem GTV6

za mar 20, 2010 00:09

Blokkeerpennetje kan je makkelijk zelf maken.

Houdt rekening dat het boorgat in de hevel, waar die het eerst door moet, groter is dan het gat in de spanner (die hem vast houdt zeg maar). Je moet dus van het uiteinde een paar mm tot 1cm afdraaien (of in diameter afslijpen). Ik heb er geen simpel en goedkoop grind-tooltje die je normaliter zo in de boormachine opspant voor aangpast. Achterkant van een boor is een stuk harder om te bewerken, maar moet ook lukken. Je moet het wel aanpassen, want anders krijg je net niet de maximale ontspanning waardoor de riem nog lastig er vanaf en omheen te leggen zal zijn.

P.s. wat is er gebeurd? Achteruit gerold in zijn versnelling o.i.d.? Tanden verspringen gebeurt voor zover ik weet zelden.

Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

RE: Distributieriem GTV6

za mar 20, 2010 00:43

Yep, achteruit gerold in vierde en een tand of vijf versprongen.

Gelukkig direct gehoord en onmiddellijk stil gelegd en niet mee gereden.

Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

RE: Distributieriem GTV6

za mar 20, 2010 21:18

Waar heb je de set afdichtingsringetjes nog gevonden? Immers zoals te verwachten, heb ook sporen van lekkage gevonden, zoals bij allemaal zeker?
Kan je ze bestellen via SKF?
Bij Alfissimo vind je wel en hele revisieset, maar 89 dollar dat gaat al.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Distributieriem GTV6

zo mar 21, 2010 19:30

Die dollars lijken mij fors aan de prijs, want de laatste keer (2006) heb ik EUR 18,-- exclusief 19% BTW betaald voor een revisiekit (Tuynder).

Revisie is trouwens een groot woord, je moet rekenen op alle O-ringen, een nieuw cupje voor de plunjer, een stofbalg en aanslagrubbers, -ringen en circlips. En een papieren pakking voor het dekseltje van de cylinder.

Er zit geen nieuw lager bij, mocht je lager aan vervanging toe zijn ! Die kun los van SKF krijgen.

Probeer het hier in NL eens bij www.tuynder.nl die versturen vast naar B (onderdeelnummer 60777065).

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Distributieriem GTV6

zo mar 21, 2010 22:33

Yep, achteruit gerold in vierde en een tand of vijf versprongen.
Gelukkig direct gehoord en onmiddellijk stil gelegd en niet mee gereden.
Volgens een zeer goede en ervaren garagist mag dit nooit gebeuren en betekent dit dat er te weinig spanning op de riem heeft gestaan.
De moet zelfs tegen de draairichting van de motor de riem op zijn plaats houden. Je motor zal maar eens afslaan bij een stoplicht en even een slag terugdraaien.
Soortgelijke verspringing is ooit ook bij mijn wagen gebeurd tijdens het met de hand tornen om de aandrijfas te monteren.

Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

RE: Distributieriem GTV6

ma mar 22, 2010 00:03

Oke, super tip!! Heb een prijsaanvraag gedaan bij Tuynder.
Hoop er snel iets van te horen en dan alle pakkingen maar vervangen.

Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

RE: Distributieriem GTV6

di mar 23, 2010 20:07

Setje is besteld bij Tuynder aan 28 euro excl. Btw.
Riemspanner is er ook al uitgehaald, motor op punt gezet, nu wachten op Tuynder en dan alles terug in één schroeven.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Distributieriem GTV6

di mar 23, 2010 20:46

Goed te lezen dat Tuynder je kan helpen, ik neem aan dat het tientje extra ook de verzendkosten bevat. Anders is het in vier jaar tijd een aardige prijsstijging...

Nog twee tips (voor zover je het al niet helemaal uit elkaar hebt gehaald):
het afdichtingscupje van de plunjer is de lastigste om eruit te krijgen. Pas op dat je niet met je gereedschap een kras maakt in de boring bij het eruit vissen van dat ding, want dan helpt nieuw rubber niet veel meer.
De papieren pakking van het dekseltje heb ik bij montage aan twee kanten met een heel dun laagje vloeibare pakking ingesmeerd.

Gebruikersavatar
centosej
Junior Member
Junior Member
Berichten: 58
Lid geworden op: ma mar 12, 2007 20:46
Locatie: WELLEN

RE: Distributieriem GTV6

wo mar 24, 2010 22:24

Bedankt voor de extra SUPERTIP, zal voorzichtig zijn.
Ben vol ongeduld op de postbode aan het wachten om terug MUZIEK uit de macchina te krijgen.
Ja Tuynder,... heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat veel motorparts van de eerste 164's ook in de GTV6 zijn gebruikt.
Weer veel bijgeleerd op een paar dagen...;nogmaals bedankt voor de hulp en de tips.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Distributieriem GTV6

do mar 25, 2010 00:02

Het setje is een poos niet leverbaar geweest. Ze zijn toen behoorlijk in prijs gestegen bij de partijen die nog wel voorraad hadden. Sinds een half jaar of zo zijn ze er weer. Het kan dus goed zijn dat je bij sommige partijen nog de oude "woekerprijs" ziet staan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”